جذابیت مردانه نهفته در پیراهن خیس آقای دارسی

پیراهن خیس معروف سریال «غرور و تعصب» در یک حراجی به قیمت ۳۲ هزار دلار فروش رفت

تصویر ترکیبی از نماهای فیلم و سریال «غرور و تعصب»ــ NETFLIX/BBC

سال ۱۹۹۵ هنگامی‌ که کالین فرت در نقش «آقای دارسی» در سریال اقتباسی بی‌بی‌سی از رمان «غرور و تعصب» با پیراهنی خیس از دریاچه بیرون آمد، میلیون‌ها بیننده در سرتاسر جهان مسحور شدند. حالا همان پیراهن به قیمت ۳۲ هزار دلار در یک حراجی در لندن فروخته شده است. قیمت آن پیراهن را قبل از حراج بین ۹ تا ۱۲ هزار دلار تخمین زده بودند.

صحنه پیراهن خیس در واقع در کتاب جین آستین وجود ندارد اما این باعث نشد به یکی از مشهورترین لحظات تلویزیونی تاریخ تبدیل نشود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این صحنه دارسی (فرت) را نشان می‌دهد که برای شنا به دریاچه شخصی‌اش می‌رود و سپس در حال قدم زدن با پیراهن سفید خیس، با الیزابت بنت (جنیفر اِل) معشوقش برخورد می‌کند. این صحنه بینندگان را مسخ صفحه‌های نمایش کرد و فرت بلافاصله به یک نماد جذابیت جنسی تبدیل شد.

گرچه اغلب هنرپیشه‌های مرد که با بالاتنه برهنه بر صحنه ظاهر می‌شوند و در راس آن‌ها متیو مک کانهی، نمادهای جذابیت جنسی مردانه تلقی می‌شوند اما قدرت صحنه «پیراهن خیس» به قدری تاثیرگذار بود که بقیه فیلمسازان را هم ترغیب کرد مردان بازیگر آثارشان را گهگاه با لباس روانه استخر و دریاچه کنند.

سه سال بعد از «غرور و تعصب»، در «تایتانیک»، یکی از عاشقانه‌ترین آثار سینمایی قرن بیستم ساخته جیمز کامرون، پیراهن لئوناردو دی‌کاپریو هم در خیسی ناگزیر صحنه‌های غرق شدن کشتی اغلب به تنش چسبیده بود.

 تا پیش از آن، پیراهن خیس یکی از جذابیت‌های بصری برای به تصویر کشیدن زیبایی‌های بازیگران زن بود و مخصوصا برای سازندگان فیلم‌ در آمریکا که در مقایسه با همتایان اروپایی‌شان برای نمایش عریانی در تلویزیون و سینما محدودیت‌های بیشتری داشتند، حالتی بین «دیدن و ندیدن» را تداعی می‌کرد.

فعالان برابری جنسیتی نظرهای مثبت و منفی زیادی درباره مسابقات زیبایی با موضوع «تی‌شرت خیس» داشتند.

بعد از نمایش هیکل مردانه دارسی، این صحنه در دیگر سریال‌های تلویزیونی نیز تکرار شد. از جمله در «دفتر خاطرات بریجت جونز». نمونه جدیدتر آن را هم در سریال‌ تلویزیونی «بریجرتون» دیدیم. در قسمت پنجم فصل دوم این سریال نتفلیکس صحنه‌ای هست که در آن آنتونی بریجرتون (جاناتان بیلی) با پیراهنی سفید از دریاچه بیرون می‌آید.

کریس ون دوسن، خالق سریال، فاش کرد که صحنه جاناتان بیلی با پیراهن خیس بازسازی و «ادای احترام» به اقتباس بی‌بی‌سی از «غرور و تعصب» است. او به خبرگزاری پی‌ای (PA) گفت: «من از طرفداران پروپا قرص [اقتباس] بودم و در این فصل با آنتونی که با پیراهن سفید از آن دریاچه بیرون آمد... به آن ادای احترام کردیم.»

حالا تقریبا ۳۰ سال بعد، پیراهن خیس آقای دارسی‌ که البته اکنون کاملا خشک‌ شده، با قیمتی گزاف به فروش رفت.

این یکی از بیش از ۶۰ لباس مربوط به آثار سینمایی و تلویزیونی بود که در روز سه‌شنبه ۵ مارس به فروش رسید و تمام عواید آن صرف امور خیریه شد. لباس‌های مدونا و جانی دپ نیز بخشی از این حراج بودند.

این حراج به میزبانی حراجی کری تیلور برگزار شد و شامل گنجینه‌هایی از آرشیو کاسپراپ بود؛ خانه لباسی که طراح برنده اسکار، جان برایت، تاسیس کرده است.

در این حراج لباس‌های جولی اندروز، جود لاو، تام هاردی، ادی ردمین، گوئینت پالترو، جودی دنچ، رالف فاینس، اسکارلت جوهانسون، نیکول کیدمن، دنیل رادکلیف، آلن ریکمن، مارگو رابی و الیزابت تیلور نیز عرضه شدند.

بیشتر از مُد و زیبایی