دعوت در تهران، تهدید در قم؛ جنجال هایده و معین در جمهوری اسلامی

رویکرد صداوسیما برای جذب مخاطب اعتراض بخشی از نیروهای همسو با حاکمیت را در پی داشته است

مدیر هیئت خادم الشهدای قم با انتقاد از ویژه‌برنامه‌های نوروزی صداوسیما و با حمله به مجریان و مهمانان برخی برنامه‌ها، ازجمله دو چهره برجسته فوتبال ایران به‌دلیل نام بردن از «معین» و «هایده» دو خواننده سرشناس ایرانی، آن‌ها را با الفاظی زشت «آشغال» و «کثافت» خطاب کرد.

یدالله حسینی، از مداحان شناخته‌شده قم، نام‌بردن حسن روشن و علی پروین از معین و هایده در برنامه ورزشی شبکه ۳ را توهین به باورهای دینی جامعه نامید و گفت: «من اگر در استودیو بودم گلوی مجری را می‌جویدم. خاک بر سرتان با این صدا و سیمایتان.»

این سخنان اعتراض جامعه ورزشی و فرهنگی ایران را در پی داشت و یادآور شد که برادر حسن روشن از کششته‌شدگان جنگ ایران و عراق بوده است و این مداح «به نام دفاع از خانواده شهدا به یکی از خانواده شهدا توهین کرده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تناقض عملکرد صداوسیما  با ادعاهای مدیران آن درمورد پاک‌سازی این رسانه از نیروهای غیرخودی، گویا نشانه آگاهی مدیران این سازمان از ریزش شدید مخاطبان و تلاش برای جذب مجدد بخشی از مخاطبان ازدست‌رفته است.

رویکرد جدید مدیران صداوسیما اعتراض بخشی از نیروهای همسو با حاکمیت را در پی داشته است. این نیروها بر این باورند صداوسیما از اصول حاکمیت عقب‌نشینی کرده است.

یدالله حسینی، که از چهره‌های نزدیک به حاکمیت است، هیئتی با نام خادم الشهدا را در ابتدای دهه هشتاد تاسیس و در این سال‌ها با حمایت مقام‌های استان نشست‌ها و برنامه‌هایی مانند «عاشورائیان ۸ سال دفاع مقدس» برگزار کرده است.

حسینی نماینده بخشی از حاکمیت است که برای ترویج نگرش سیاسی‌شان از نام کشته‌شدگان جنگ ایران و عراق و خانواده آن‌ها بهره می‌برند و خود و نیروهای همسو با خود را نمایندگان این خانواده‌ها معرفی می‌کنند.

در کنار پریشانی افکار عمومی از  فحاشی به چهره‌های ورزشی، مسئله دیگری که در جریان حمله این مداح به هنرمندان و ورزشکاران مورد توجه قرار گرفته است همزمانی این سخنان با ادعای مدیران دولت ابراهیم رئیسی است درمورد بازگشت چهره‌های هنری خارج از ایران ازجمله معین.

پس از آنکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمهوری اسلامی از بازگشت معین خواننده سرشناس مقیم آمریکا حمایت کرد، ٰرئیس سازمان سینمایی در ویژه‌برنامه‌های نوروزی مدعی شد بهروز وثوقی بازیگر صاحب‌نام ایرانی که سال‌هاست خارج از ایران به سر می‌برد مشکلی برای بازگشت به کشور ندارد.

آنچه این ادعاها را در کنار سخنان مداح شهر قم مورد توجه قرار داده، روشن‌شدن این واقعیت است که دعوت از هنرمندان مهاجر و تبعیدی در بدنه حاکمیت مخالفانی دارد که ابایی از تهدید جانی این افراد ندارند و به این ترتیب هرچند ادعای امکان بازگشت هنرمندان خارج از کشور به ایران طبق قانون ممکن است، اما حکومت از تضمین زندگی معمول آن‌ها و فعالیت مجددشان ناتوان است.

در زمان مطرح‌شدن پیشنهاد بازگشت معین به کشور نیز برخی رسانه‌های نزدیک به حاکمیت این موضوع را مطرح کردند که این هنرمندان حتی در صورت بازگشت امکان خروج مجدد از کشور را ندارند و تضمینی برای زندگی آزادانه آن‌ها در ایران نیست. نگاه این رسانه‌ها حاصل تجربه سفر برخی هنرمندان مهاجر به کشور است که پس از بازگشت مورد بازجویی قرار گرفتند و حتی بازداشت شدند.

از سوی دیگر، برخی هنرمندان مانند حبیب، با وجود دریافت وعده امکان فعالیت هنری در ایران، پس از بازگشت مجوز فعالیت نداشتند و بارها از خلف وعده مقام‌های جمهوری اسلامی سخن گفتند.

به‌ این‌ ترتیب مطرح‌ شدن امکان بازگشت بهروز وثوقی نیز بهانه‌ای شد تا کاربران ایرانی در شبکه‌های اجتماعی یادآور شوند حکومت نه‌تنها اجازه فعالیت به هنرمندانی مانند فردین و دیگر بازیگران نسل طلایی سینمای ایران را نداد، حتی در سال‌های اخیر بسیاری از هنرمندان، علاوه بر ممنوع شدن فعالیتشان، با پیگرد قضایی هم مواجه شدند.

احکام حبس و تردد با پابند الکترونیکی برای هنرمندانی مانند مهدی یراحی و نحوه بازداشت این افراد در کنار حضور چهره‌هایی مانند توماج صالحی و سامان یاسین در زندان، همین‌طور ممنوع‌الکار شدن بسیاری از خوانندگان ساکن ایران تصویر حقیقی شیوه برخورد حکومت با هنرمندان عرصه موسیقی در کشور است که با ادعاهایی مانند دعوت از هنرمندان مهاجر به کشور جبران نمی‌شود.

فهرست هنرمندانی که وزیر ارشاد به‌صراحت از اعمال محدودیت برای آن‌ها سخن گفته در کنار تهدید چهره‌های ورزشی مهمان صداوسیما در روزهای اخیر، به نظر بیان‌کننده تلاش دولت ابراهیم رئیسی برای ارائه تصویری غیرواقعی از وضع موجود است که گاه در دیدار با برخی هنرمندان مانند عباس قادری و بازیگران خودی و حکومتی دنبال می‌شود.

برخی کاربران هم در این‌ خصوص یادآور شده‌اند دولت اگر مدعی است سیاست‌های فرهنگی‌اش را تغییر داده است به‌جای طرح دعوت از معین ابتدا مجوز کنسرت عباس قادری و هنرمندان مانند او را صادر کند و به‌جای دعوت از بهروز وثوقی امکان فعالیت سینماگران ممنوع‌الکار را فراهم آورد.