پلمب گسترده واحدهای صنفی در ایران؛ تشدید محدودیت‌ها علیه مردم

تقارن ماه رمضان با تعطیلات نوروزی فرصت تازه‌ای برای افزایش فشار به صنوفی شده که در این ایام به دلیل سفرهای نوروزی فرصت جبران زیان ناشی از رکود سال قبل را دارند

هم‌زمان با آغاز تعطیلات نوروزی موج جدید پلمب کسب‌وکارها به بهانه رعایت‌نکردن شئون ماه رمضان و مخالفت با حجاب اجباری در ایران آغاز شده است.

تقارن ماه رمضان با تعطیلات نوروزی فرصت تازه‌ای برای افزایش فشار به صنوفی شده که در این ایام به دلیل سفرهای نوروزی فرصت جبران زیان ناشی از رکود سال قبل را دارند.

در روزهای گذشته اخبار متعددی از پلمب مراکز تفریحی، کافه‌ها و رستوران‌های مختلف در سراسر ایران منتشر شده است.

روز شنبه ۴ فروردین‌ماه رسانه‌های از پلمب یکی از کافه‌های مشهور جزیره کیش خبر دادند و علت این امر را پوشش حاضران در این کافه و انتشار تصاویر آن در شبکه‌های اجتماعی دانستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کافه طهرون کیش در روزهای اخیر یکی از پاتوق‌های جوانان گردشگری بود که تصاویر حضور و شادمانی آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال جامعه قرار گرفت. این کافه با اتهام برهنگی برخی مشتریان و رقص مختلط زنان و مردان پلمب شده و تعدادی از کافه‌های دیگر این جزیره نیز اخطار دریافت کرده‌اند.

پلمب کسب‌وکارها تنها به کیش محدود نیست. در بسیاری از شهرهای ایران شهروندان خبر از پلمب مغازه‌ها و برخی مراکز تفریحی با بهانه ارائه خدمات غذایی در ملاعام و یا آنچه حکومت انجام اعمال خارج از شئون اسلامی نامیده، می‌دهند. روند برخورد با شادمانی مردم حتی به لنج‌ها و شناورهای گردشگری مناطق ساحلی نیز رسیده است.

روز چهارم فروردین فرمانده مرزبانی بوشهر اعلام کرد یک لنج که تعدادی مهمان و مسافران نوروزی را در دریا جابه‌جا می‌کرد به‌دلیل‌«عدم رعایت شئونات اسلامی و هنجارشکنی» با حکم قضایی در ساحل بوشهر توقیف شد.

عبدالله خسروی گفته است: «رعایت حرمت این ماه باعظمت، امور فرهنگی و اخلاق اسلامی یک اصل است که در این راستا رعایت فرهنگ اسلامی یک ضرورت است.»

در شهر همدان نیز پلمب ۶۵ واحد صنفی خبرساز شده است. دادستان عمومی و انقلاب همدان اعلام کرده، تدابیر و دستورات قضایی برای حفظ حرمت و شئون ماه مبارک رمضان موجب پلمب ۶۵ واحد صنفی در این استان شده است. در شهرستان ری نیز تعداد موارد پلمب صنوف از عدد ۲۰ گذشت و به گفته فرمانده انتظامی این شهرستان ۲۴ واحد صنفی هنجارشکن ماه رمضان پلمب شده‌اند.

اصرار مقامات انتظامی بر برخورد با واحدهای صنفی و هشدار معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور به مسافران نوروزی مبنی بر ممانعت از روزه‌خواری نشان از تلاش حاکمیت برای کنترل اماکن تفریحی به بهانه ماه رمضان است.

مجید میراحمدی معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور روز اول فروردین هشدار داده بود: «مسافران از نظر شرعی عذر دارند و هیچ اشکالی بر این که روزه نگیرند، نیست؛ اما روزه خوردن آن‌ها باید در خفا و پنهان باشد.»

اگرچه برخی از کسبه اعلام کرده‌اند در بسیاری از موارد دلیل اصلی پلمب مغازه‌ها رعایت‌نشدن حجاب در این اماکن بوده است. مسئله‌ای که همانند نوروز سال ۱۴۰۲ موردتوجه ویژه بخش‌های انتظامی و امنیتی جمهوری اسلامی است.

نوروز سال گذشته نیز اخبار متعددی از بستن مراکز تفریحی، اقامتی و برخورد با شهروندان در فضاهای عمومی منتشر شد. مواردی که در ماه‌های بعد و طی تعطیلات تابستانی به دلیل نحوه تذکر به بانوان مقدمه درگیری‌ میان شهروندان بود.

در تهران اگرچه از ابتدای ماه رمضان برخی کافه‌ها و اغذیه فروشی‌ها مجوز خدمات بیرون‌بر را دریافت کردند و به برخی دیگر نیز این مجوز داده شد که با پوشاندن نمای داخلی امکان خدمات دهی به مسافران نوروزی را داشته باشند، اما پس از گذشت هفته اول ماه رمضان و با آغاز تعطیلات نوروزی شنیده‌ها حاکی از آن است بسیاری از مجوزهای صادره لغو و به این کافه‌ها و رستوران‌ها اعلام شده تنها پس از اذان مغرب امکان بازگشایی دارند.

فشار حکومت برای کنترل شئون ماه رمضان نتوانسته در بحث پوشش اختیاری، زنان ایرانی را ناچار به رعایت حجاب کند. تصاویر منتشر شده روزهای اخیر از شهرهای مختلف ایران نشان می‌دهند میزان پوشش اختیاری دختران و زنان ایرانی به نسبت نوروز سال گذشته افزایش چشمگیر داشته و در برخی شهرها و محلات، شهروندان از فرصت‌های پیش‌آمده برای جمع‌شدن و پایکوبی و رقص بهره برده‌اند.

به نظر می‌رسد مطابق پیش‌بینی‌ها نیمه ابتدایی سال ۱۴۰۳ و هم‌زمان با گرم‌شدن تدریجی هوا تقابل حکومت با زنان خواستار پوشش اختیاری افزایش پیدا کند.

تهدید برخی چهره‌های نظامی مبنی بر حضور نیروهای موسوم به آمران معروف در خیابان‌ها نیز این احتمال که بار دیگر وقایعی تلخی همچون کشته‌شدن مهسا امینی و اعتراض‌های خیابانی رخ دهد را تشدید کرده است.