آمریکا دست داشتن در حمله هوایی به مقر سپاه در سوریه را تکذیب کرد

حملات هوایی اخیر ساعاتی پس از فرود یک هواپیمای ایرانی حامل تسلیحات در فرودگاه دیرالزور انجام شدند

تصویری از مناطق بمباران‌شده، یک هواپیما و پرچم آمریکا‌ــ ndypersian.combo

وزارت دفاع آمریکا روز چهارشنبه هشتم فروردین (۲۷ مارس) با رد ادعای رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی و دولت سوریه، اعلام کرد که در حملات هوایی روز سه‌شنبه به اهدافی در شرق سوریه دخالت نداشته است.

بامداد سه‌شنبه هفت فروردین چندین نقطه از شهر دیرالزور سوریه و حومه آن هدف حملات هوایی سنگین قرار گرفت و بمباران شد. پس از آن، جمهوری اسلامی و سوریه این حملات را به آمریکا نسبت دادند اما به گزارش خبرگزاری رویترز، سابرینا سینگ، سخنگوی مطبوعاتی پنتاگون، در یک کنفرانس خبری در واشینگتن، با رد این ادعا به خبرنگاران گفت: «ما شب گذشته در سوریه حمله هوایی انجام ندادیم.»

بر مبنای گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، در این حملات دست‌کم ۱۳ نفر از جمله یک فرمانده ارشد سپاه پاسداران کشته شدند. سفارت جمهوری اسلامی در دمشق نیز این خبر و کشته شدن بهروز واحدی، عضو سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، را تایید کرد.

خبرگزاری رسمی دولت سوریه نیز در گزارشی نوشت در حمله به مناطق مسکونی و مکان‌های نظامی در استان دیرالزور یک غیرنظامی کشته و ۱۳ غیرنظامی مجروح شدند. این خبرگزاری از کشته شدن ۱۹ نظامی نیز خبر داد و خسارات ناشی از حملات هوایی به اموال خصوصی و عمومی را «قابل‌توجه» توصیف کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به رغم اینکه جمهوری اسلامی و سوریه این حملات را به ایالات‌ متحده آمریکا نسبت دادند، دو منبع مطلع به رویترز گفتند که جنگنده‌های اسرائیلی به مناطقی در دیرالزور و بوکمال حمله کردند و اهداف موردنظر این جنگنده‌ها مقر نیروهای وابسته به سپاه پاسداران بود.  

 نیروهای تحت حمایت جمهوری اسلامی در شرق سوریه پیش از این به نیروهای آمریکایی مستقر در این منطقه حمله کرده‌ بودند و آمریکا نیز گاهی اوقات در اقدامی متقابل، برخی حملات را علیه اهداف مرتبط با جمهوری اسلامی در این منطقه سازماندهی می‌کرد اما اسرائیل تاکنون بارها اهداف جمهوری اسلامی در سوریه را بمباران کرده است.

جمهوری اسلامی همواره ادعا می‌کند که نیروهای سپاه پاسداران به درخواست دولت بشار اسد و با هدف حمایت از این کشور در برابر «دشمنان داخلی و خارجی»، در نقش «مستشار» در سوریه حضور دارند.

منابع مطلع غربی به رویترز گفته‌اند شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی در استان دیرالزور در شرق سوریه، نزدیک مرز عراق، حضوری چشمگیر دارند. این منابع همچنین گفتند که در حمله دیگری به شهر میادین در امتداد رود فرات، پایگاه اصلی چندین گروه شبه‌نظامی شیعه هدف قرار گرفت.

اسرائیل که از افزایش نفوذ منطقه‌ای و حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه نگران است، می‌گوید صدها حمله در سوریه انجام داده است تا از نفوذ تهران در این منطقه بکاهد.

در سال گذشته، حملات هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل به شهر مرزی بوکمال در جنوب شرق میادین متمرکز بود؛ شهری که برای شبه‌نظامیان وابسته به جمهوری اسلامی به مسیری راهبردی به منظور ارسال نیرو و تسلیحات از عراق به سوریه تبدیل شده است.

روز سه‌شنبه نیز پس از حملات هوایی به اهدافی در شرق سوریه، برخی منابع خبری اعلام کردند که این حملات هوایی ساعاتی پس از فرود یک هواپیمای ایرانی در فرودگاه دیرالزور انجام شد. این هواپیما حامل تسلیحات بود و شماری از عوامل سپاه پاسداران سرنشین آن بودند.