مردی که طالبان را «مبارزان آزادی» خوانده بود می‌گوید افغانستان منبع تروریسم است

خواجه محمد آصف گفت منبع تروریسم پاکستان در افغانستان است

خواجه محمد آصف و هیئت امنیتی پاکستان در جریان ملاقات با ملا عبدالغنی برادر در کابل، فوریه ۲۰۲۳-خبرگزاری باختر

یک روز پس از حمله انتحاری به کاروان مهندسان چینی در خیبرپختونخوا پاکستان، خواجه محمد آصف، وزیر دفاع این کشور، روز چهارشنبه، هشتم فروردین، در پیامی در شبکه اجتماعی اکس، افغانستان را منبع تروریسم موجود در پاکستان خواند. او از طالبان بابت همکاری نکردن در سرکوب گروه‌های تروریستی انتقاد کرد و گفت که گروه‌های تروریستی آزادانه در خاک افغانستان فعالیت دارند. خواجه محمد آصف در اوت ۲۰۲۱ و در واکنش به فروپاشی دولت جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، طالبان افغان را «مبارزان آزادی» خواند و از استقرار رژیم این گروه استقبال کرد. با گذشت دونیم سال از سلطه طالبان بر افغانستان، خواجه محمد آصف و دیگر مقام‌های پاکستانی، طالبان افغان را به حمایت از تروریسم در پاکستان متهم می‌کنند.

وزیر دفاع پاکستان، در پیامی در اکس گفت: «منبع تروریسم در پاکستان، در افغانستان است و با وجود تلاش‌های ما، کابل هیچ پیشرفتی در این زمینه نداشته است.» او مدعی شد که طالبان در حالی که از مخفیگاه‌های گروه‌های تروریستی در خاک افغانستان آگاه اند، به آنان اجازه می‌دهند که آزادانه از خاک افغانستان علیه پاکستان عملیات کنند.

وزیر دفاع پاکستان در حالی این اظهارات را مطرح کرد که روز سه‌شنبه هفتم فروردین، یک عامل انتحاری کاروان مهندسان چینی را در منطقه ملاکند ایالت خیبرپختونخوا هدف قرار داد که در نتیجه دست‌کم پنج مهندس چینی و یک شهروند پاکستانی کشته شدند.

فعالیت گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان به صورت عموم در دو سال و هفت ماه گذشته پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان، افزایش یافته است. مقام‌های پاکستانی تاکنون بارها در ملاقات با مقام‌های طالبان خواستار مهار گروه‌ تروریستی تحریک طالبان پاکستان شدند که گفته می‌شود هسته رهبری آن در داخل خاک افغانستان است. اما با وجود وعده‌های طالبان مبنی بر جلوگیری از استفاده از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه، طالبان پاکستان هنوز به حملات در خاک پاکستان ادامه می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خواجه محمد آصف در این پیام با اشاره به عبور تروریست‌ها از مرز افغانستان و پاکستان، بر ایجاد تغییرات اساسی در وضعیت مرزها تاکید کرد و گفت: « با توجه به افزایش حوادث تروریستی، نیاز به تغییر اساسی در وضعیت مرزها احساس می‌شود.»

او در حالی به این نکته تاکید کرد که دولت جدید پاکستان پس از یک وقفه، اخراج اجباری مهاجران افغان از این کشور را از سر گرفته است. این اقدام دولت پاکستان از ماه اکتبر سال گذشته تاکنون انتقاد طالبان و  سازمان ملل را بابت نقض قواعد بین‌المللی مهاجرت، در پی داشته است. اما وزیر دفاع پاکستان با اشاره به این نکته گفت که در شرایطی که کابل [حاکمیت طالبان در کابل] هیچ گونه همکاری [در زمینه مهار تروریسم] ندارد، پاکستان مجبور نیست همه قوانین بین‌المللی را در مرز افغانستان اجرا کند.

خواجه محمد آصف تاکید کرد: «تردد تروریست‌ها باید متوقف شود.» او گفت که هرگاه ارسال عوامل تروریستی از خاک افغانستان به پاکستان مهار و متوقف شود، روابط میان دو کشور به طور سنتی ادامه خواهد یافت.

بر اساس گزارش پورتال تروریسم جنوب آسیا، حملات تروریستی در پاکستان در سال ۲۰۲۳  تقریبا ۴۳ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است. در ۵۲۷ حمله، ۳۸۶ غیرنظامی، ۵۳۲ نیروی امنیتی و ۵۸۴ شبه نظامی مربوط به گروه‌های مختلف تروریستی، کشته شدند. روند حملات تروریستی در سال ۲۰۲۴ با بیش از ۱۴۸ رویداد در دو نیمه اول که منجر به کشته شدن ۱۲۱ غیرنظامی، ۱۲۳ عضو نیروهای امنیتی از جمله افسران و ۱۳۷ تن از نیروهای گروه‌های تروریستی شد، نگران کننده بوده است.

 در دو سال گذشته علاوه بر افزایش حملات تحریک طالبان پاکستان و گروه داعش در خاک پاکستان، ردپای شهروندان افغان نیز در این حملات شناسایی شده است.

بیشتر از جهان