اسرائیل مذاکرات بر سر حمله به رفح را از سر می‌گیرد

نتانیاهو در پی رای ممتنع آمریکا به قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه سفر هیات اسرائیلی را به واشنگتن لغو کرد

جو بایدن و بنیامین نتانیاهو-با استفاده از AFP

خبرگزاری فرانسه روز چهارشنبه هشتم فروردین به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که اسرائیل قصد دارد مذاکرات با مقام‌های آمریکایی درباره حمله احتمالی به رفح در جنوب نوار غزه را از سر بگیرد.

این مقام ارشد دولتی گفت: «دفتر نخست‌وزیری [اسرائیل] تمایل خود را برای برنامه‌ریزی مجدد جلسه‌ای درباره رفح اعلام کرده است. ما اکنون با آن‌ها بر سر تعیین تاریخ مناسب همکاری می‌کنیم.»

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه در پی رای ممتنع ایالات متحده به قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، این رای آمریکا را نشانه «تغییر موضع آشکار» ایالات متحده دانست و سفر هیات مذاکره‌کننده اسرائیلی به واشنگتن را لغو کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پی این تصمیم نخست‌وزیر اسرائیل، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت کاخ سفید اعلام کرد که رای آمریکا «به هیچ‌وجه نشانه تغییر موضع» این کشور در قبال اسرائیل نیست. کاخ سفید همچنین اعلام کرد که از این تصمیم اسرائیل «حیرت» کرده است.

جان کربی افزود: «ما از این که [هیات اسرائیلی] به واشنگتن نمی‌آید تا بتوانیم در مورد جایگزین‌های مناسب برای حمله به رفح با آن‌ها گفتگو کنیم، بسیار ناامید شدیم.»

یک روز پس از این تحولات، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در سفر به واشنگتن با لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده دیدار و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این دو درباره «همکاری جدی میان نهاد‌های دفاعی اسرائیلی و آمریکایی برای تضمین برتری کیفی نظامی اسرائیل در منطقه» به گفتگو پرداختند.همچنین، وزیر دفاع ایالات متحده نیز در این دیدار با اشاره به «تلفات بالای غیرنظامیان در غزه» جایگزین‌هایی را برای حمله زمینی اسرائیل به رفح مطرح کرد.

نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر در روز چهارشنبه هشتم فروردین اعلام کرده بود که لغو سفر هیات اعزامی به واشنگتن را در درجه اول «پیامی به حماس» دانست و گفت: «معتقدم که تصمیم ایالات متحده در شورای امنیت تصمیم خیلی خیلی بدی بود. این به حماس جرات می‌دهد که سرسختی کند و تصور کند که جامعه جهانی از آزاد کردن گروگان‌ها و نابودی حماس به دست اسرائیل جلوگیری می‌کند. در نتیجه پیام من در نفرستادن هیئت به واشنگتن پس از این قطعنامه، اول و مهم‌تر از هر چیز به حماس است: روی این که این فشارها نتیجه بدهد حساب نکنید!»

بیشتر از جهان