تبعات گسترش فقر در ایران؛ دهه هشتادی‌ها هم کلیه می‌فروشند

جوانی ۲۰ ساله به نام سعید به تجارت‌نیوز گفت دلیل تصمیم او برای فروش کلیه‌اش به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان، تامین پول رهن خانه‌شان است

آگهی‌های فروش اعضای بدن در ایران-رسانه‌های اجتماعی

وب‌سایت خبری تجارت‌نیوز در ایران، در گزارشی درباره تبعات گسترده‌تر شدن فقر در جامعه، از ورود «دهه هشتادی‌ها» و جوانان کم‌سن به بازار فروش اعضای بدن در ایران خبر داده است.

بر اساس این گزارش، تعدادی از نوجوانان و جوانان ۱۶ تا ۲۲ ساله به این رسانه گفته‌اند که برای تامین نیازهای مالی زندگی و از سر ناچاری به فروش کلیه یا مغز استخوان خود روی آورده‌اند. براساس این گزارش، از آن‌جایی که سن پایین فردی که دهنده عضو است به‌عنوان یک امتیاز تلقی می‌شود، این جوانان زودتر از بقیه گروه‌های سنی می‌توانند برای فروش اعضای بدن خود مشتری پیدا کنند و مبلغ مورد نظر را دریافت کنند.

در حال حاضر هر کلیه در بازار فروش اعضای بدن در ایران، بین ۳۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود. نوجوانی ۱۶ ساله به نام حمید که یکی از فروشندگان کلیه است، به تجارت‌نیوز گفت حتی حاضر است به دلیل نیاز شدید مالی، عضو بدن خود را «کمی ارزان‌تر» نیز بفروشد. او می‌گوید همه آزمایش‌های مورد نیز را انجام داده و از والدین خود برای این کار رضایت‌نامه دارد.

در موردی دیگر، جوانی ۲۰ ساله به نام سعید به این رسانه گفت دلیل تصمیم او برای فروش کلیه‌اش به قیمت ۳۶۰ میلیون تومان، تامین پول رهن خانه‌شان است. در این گزارش همچنین به دو پسر ۱۹ ساله و یک دختر ۲۲ ساله دیگر اشاره شده که جزو دهه هشتادی‌هایی محسوب می‌شوند که در کنار چند جوان دهه هفتادی، برای فروش کلیه‌های خود اعلام آمادگی کردند.

وضعیت اقتصادی ایران در نتیجه سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و سوء‌مدیریت همواره وخیم‌تر شده است و اکنون بنا بر آمار رسمی بیش از دوسوم جمعیت ایران به خط فقر و زیر خط فقر سقوط کرده‌اند.

در همین رابطه، اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ روزنامه جهان صنعت، در گزارشی از «افزایش شدید» به‌فروش گذاشتن اعضای بدن در ایران به‌دلیل سقوط شهروندان به «دره فقر» خبر داد و نوشت که فروش اعضای بدن به خارج از کشور هم کشیده شده است. در این گزارش آمده بود که برخی دلالان با کمک افرادی که در خارج از کشور حضور دارند، فروشنده را به کشورهای همسایه مانند عراق، امارات متحده عربی و ترکیه می‌فرستند تا اعضای بدن خود را با قیمت‌های بین ۷۰۰۰ دلار تا ۱۵۰۰۰ دلار به فروش برسانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون نیز در گزارش تجارت‌نیوز آمده است که خریدوفروش کلیه در ایران به اقدامی آسان و نه‌چندان سخت تبدیل شده است. براساس این گزارش، خریداران و فروشندگان، هم به صورت حضوری و هم به شکل غیرحضوری می‌توانند یکدیگر را در شهرهای مختلف ایران پیدا کنند. همچنین اطراف برخی بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در شهرهای مختلف نیز مکان‌هایی وجود دارد که آگهی‌های خرید و فروش کلیه در آن‌جا به وفور یافت می‌شود.

گزارش‌ها حاکی از آن است که چندین سال است که شکل آنلاین آگهی خرید و فروش کلیه در ایران رواج یافته و هر دو سر معامله با قواعد آن مانند دریافت سفته از دهنده عضو، آشنا هستند. سفته برای این است که دهنده عضو بعد از دریافت پول و پیش از انجام عمل جراحی منصرف نشود. این سفته را انجمن حمایت از بیماران کلیوی دریافت می‌کند، زیرا خریدار و فروشنده بعد از توافق باید در آنجا ثبت‌نام کنند تا عمل پیوند عضو در بیمارستان‌های رسمی انجام شود.

آذرماه ۱۴۰۱، روزنامه اعتماد در گزارشی نوشته بود: «از ۳۰ ميليون تومان تا يك ميليارد و ۴۰۰ ميليون تومان... اين‌ها قيمت‌هايی است كه فروشندگان كليه، كبد و مغز استخوان برای اعضای بدن‌شان در نظر گرفته‌اند، آن هم به صورت علنی. هر كدام مشكلات خاص خودشان را دارند و مشكل تمامی آن‌ها فقر و نداری است.»