نرخ بیکاری در عربستان سعودی کاهش یافت و به ۴.۴ درصد رسید

ایجاد شغل برای اتباع سعودی یکی از اهداف برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ شاهزاده محمد بن سلمان است

زنان سعودی در حال عبور از خیابان تحلیه ریاض، پنجم دسامبر ۲۰۱۹‌ــ AFP

گزارش آماری اداره‌کل آمار عربستان سعودی که روز پنجشنبه ۲۸ مارس (نهم فروردین) منتشر شد، حاکی از آن است که در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۳، نرخ کلی بیکاری در این کشور شامل شهروندان آماده به کار و نیروی کار مهاجر، به ۴.۴ درصد کاهش یافته است؛ اعدادی که کاهش ۵.۱ درصدی نسبت به سه ماهه قبل از آن و کاهش ۴.۸ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل از آن را نشان می‌دهند.

تازه‌ترین داده‌های رسمی از عربستان سعودی نشان می‌دهد که با افزایش ورود زنان به بازار کار، رشد اقتصادی و کاهش وابستگی به نفت، نرخ بیکاری شهروندان سعودی هم در این کشور در سه ماه آخر سال ۲۰۲۳ به پایین‌ترین سطح رسید و از ۸.۶ درصد در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۳ به ۷.۷ درصد در سه ماهه آخر این سال رسید.

 

به گزارش رویترز، نرخ بیکاری در سه ماه پایانی سال ۲۰۲۳ نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل از آن هشت درصد کاهش یافت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس گزارش الشرق‌الاوسط، نرخ اشتغال زنان سعودی نیز با افزایش ۰.۶ درصدی به بیش از ۳۰ درصد صعود کرد و نرخ بیکاری زنان در این کشور نیز در مقایسه با بازه مشابه در سال قبل، با ۲.۶ واحد کاهش به ۱۳.۷ درصد رسید. نرخ اشتغال به کار مردان سعودی نیز بیش از ۶۳ درصد اعلام شد.

طبق آخرین سرشماری رسمی، اتباع خارجی کمی بیشتر از ۴۰ درصد کل جمعیت پادشاهی سعودی را تشکیل می‌دهد که بیشتر آن‌ها برای زندگی در این کشور به قرارداد کاری نیاز دارند.

بر اساس این گزارش، بیکاری در عربستان سعودی در سال ۲۰۲۳ نسبتا ثابت ماند و حدود هشت درصد با تغییرات جزئی نوسان پیدا کرد. در این سال بیش از یک میلیون فرصت شغلی در عربستان سعودی ایجاد شد که از این میان ۱۸۰ هزار فرصت شغلی به شهروندان سعودی اختصاص داشت.

ایجاد شغل برای اتباع سعودی که بیش از ۶۰ درصد آن‌ها زیر ۳۰ سال سن دارند، یکی از اهداف برنامه چشم‌انداز ۲۰۲۳ شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی است. یکی از مهم‌ترین اهداف این چشم‌انداز کاهش وابستگی عربستان سعودی به درآمد حاصل از فروش نفت است.

چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور و پیشبرد برنامه‌های توسعه‌محور اجتماعی گسترده از جمله توانمندسازی زنان و ایجاد فرصت‌های برابر تنظیم‌ شده است. بر اساس گزارش برنامه تحول ملی عربستان سعودی از برنامه‌های چشم‌انداز ۲۰۳۰، در سال گذشته ۳۴ هدف از ۹۶ هدف این برنامه یعنی ۳۵ درصد اهداف آن محقق شد.

وزارت اقتصاد و برنامه‌ریزی عربستان سعودی پیش‌تر اعلام کرده بود که درآمد غیرنفتی این کشور در سال ۲۰۲۳ به ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی رسید.

بیشتر از جهان