فراگیرتر شدن ایستادگی زنان در مقابل حجاب اجباری در نوروز

امام‌جمعه مشهد به‌صراحت خواستار برخورد «متدینین» موافق حجاب اجباری با شهروندان مخالف پوشش اجباری «به‌صورت آتش‌به‌اختیار» شد

زنان بدون حجاب اجباری در ایران-شبکه‌های اجتماعی

افزایش تعداد زنان و دختران جوانی که پوشش اختیاری دارند و به حجاب اجباری تن نمی‌دهند در تعطیلات نوروز، اعتراض ائمه جمعه و برخی چهره‌های سیاسی و مذهبی وابسته به جمهوری اسلامی را به همراه داشت.

همزمانی نوروز با ماه رمضان بهانه‌ای شد تا مدافعان حجاب اجباری خواستار تشدید برخوردهای انتظامی و قضایی با زنان مخالف حجاب اجباری شوند.

لطف‌الله دژکام، امام‌جمعه شیراز، با انتقاد از پوشش زنان گردشگر در این شهر مدعی شد که تعداد موارد پوشش اختیاری در میان گردشگران به نحوی بوده که فضای مذهبی و حتی امکان دینی شهر را «به بازی‌ گرفته است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نماینده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس با انتقاد از نحوه پوشش زنان در اماکن گردشگری مانند مسجد تاریخی نصیرالملک گفت: «از مسئولان مطالبه داریم و گاه سکوت می‌کنیم که خودشان متوجه شوند؛ اما ظاهرا بدتر می‌شود. اگر نمی‌توانند مدیریت کنند، اعلام می‌کنم که مسجد نصیرالملک و مسجد وکیل را خودم و به سبک خودم مدیریت کنم.»

امام‌جمعه شیراز سپس با حمله به مراکز بوم‌گردی ادعا کرد که این مجموعه‌ها به گفته او به «مرکز فسق و فجور» تبدیل شده‌اند؛ اتهامی که به نظر می‌رسد به دلیل انتشار تصاویر شادی و پایکوبی جوانان به آنان نسبت داده می‌شود.

مساجد تاریخی شهر شیراز به دلیل معماری جذاب یکی از محبوب‌ترین اماکن برای عکاسی گردشگران‌اند و در روزهای اخیر انتشار تصاویر دختران و زنان بدون حجاب اجباری در این اماکن مذهبی، خشم حامیان حجاب اجباری را برانگیخته است.

البته حمله به پوشش زنان در تعطیلات نوروزی تنها به امام‌جمعه شیراز محدود نیست و دیگر ائمه جمعه نیز خواستار برخورد با افرادی شدند که از «قوانین حجاب» تمکین نمی‌کنند. از جمله علیرضا اعرافی، امام‌جمعه قم، که روز جمعه ۱۰ فروردین در خطبه‌های نمازجمعه این شهر با انتقاد از گسترش مخالفت با حجاب اجباری گفت که این شکل از بی‌حجابی‌ها «عادی و متعارف نیست».

این ادعا در واکنش به اخباری بیان شد که حاکی از آن است سلیقه حکومت درباره پوشش زنان حتی در شهرهای مذهبی ایران  نیز کاملا رعایت نمی‌شود.

ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید، نیز به مقاومت زنان و مخالفت با حجاب اجباری اعتراض کرد و در دیدار با فرمانده انتظامی شهر قم، خواستار مقابله با مواردی شد که به گفته او چهره مذهبی شهر قم را مخدوش کرده‌اند. مکارم حمله به چهره مذهبی قم را حمله به تشیع دانست و مدعی شد: «دشمنان تلاش دارند با آلوده‌ کردن جوانان قمی به مواد مخدر و دیگر مفاسد اخلاقی چهره قم را تخریب کنند.»

هرچند تقارن ماه رمضان با تعطیلات نوروزی بهانه تشدید انتقاد ائمه جمعه به پوشش زنان در سفرهای نوروزی شده است، همواره در فصل‌های بهار و تابستان موضوع حجاب اجباری به‌شکل سختگیرانه‌تری مطرح بوده است.

همزمان نامشخص بودن وضعیت لایحه عفاف و حجاب در ماه‌های اخیر انتقاد چهره‌هایی مانند احمد علم‌الهدی را برانگیخت و امام‌جمعه مشهد به‌صراحت خواستار برخورد «متدینین» موافق حجاب اجباری با شهروندان مخالف پوشش اجباری «به‌صورت آتش‌به‌اختیار» شد.

احمد خاتمی، عضو شورای نگهبان و یکی از ائمه جماعت موقت تهران، نیز هفتم فروردین‌ از مسئولان خواسته بود به وضعیت حجاب رسیدگی کنند.

باوجود تلاش بیش از چهار دهه‌ای حکومت برای تحمیل حجاب اجباری بر زنان، مخالفت زنان با حجاب اجباری از روز نخست وجود داشته و همچنان با قدرت ادامه دارد و حکومت باوجود در اختیار داشتن همه ابزارهای سرکوب و اعمال فشار بر زنان همچنان نتوانسته‌ است الگوی مورد نظر خود را به‌طور کامل اجرا کند.