پارک‌ها را تعطیل کردند، مردم برای سیزده‌بدر به دل طبیعت زدند

با وجود بسته شدن ورودی‌ها، وزیر کشور تعطیلی پارک‌ها و تفرج‌گاه‌ها در سیزده‌بدر را تکذیب کرد

با وجود اینکه مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از جمله احمد وحیدی، وزیر کشور، تعطیلی رسمی پارک‌ها و تفرجگاه‌های ایران را در سیزده‌بدر تکذیب کرده‌اند، گزارش‌های میدانی از شهرهای مختلف آشکار می‌کند که ماموران حکومتی از صبح دوشنبه ۱۳ فروردین، ورودی بسیاری از تفرجگاه‌ها و پارک‌ها را مسدود کردند.

ویدیوهایی که صبح سیزده‌بدر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، مسدود بودن ورودی کوه صفه در اصفهان را نشان می‌داد. در ساری هم ماموران نیروی انتظامی مانع ورود مردم به پارک‌ جنگلی‌های این شهر شدند. ویدیوهایی که از ازدحام مردم در مسیرهای منتهی به پارک‌ها منتشر شده، حاکی از آن است که در پی بسته شدن ورودی پارک‌ها، بسیاری از مردم در جاده‌ها گیر افتاده‌اند.

از تهران ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد تمام ورودی‌های به دریاچه مصنوعی خلیج‌ فارس در غرب پایتخت مسدود است. همچنین بر اساس خبرها، گروهی از دوستداران محیط‌زیست نیز در اعتراض به اقدام شهرداری برای ساخت مسجد در پارک قیطریه، در این پارک تجمع کردند.

ویدیوها و تصاویر مشابه دیگری نیز از مسدود شدن ورودی پارک‌ها در استان‌های البرز، کرمان، لرستان، کرمانشاه، زنجان و قزوین منتشر شد. وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هم موزه‌ها، مکان‌های تاریخی و محوطه‌های باستانی از جمله تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، آرامگاه حافظ، ارگ کریم‌خانی، طاق بستان را تعطیل کرده است تا مردم برای سیزده‌بدر در محوطه‌های تاریخی دور هم جمع نشوند.

هم‌زمان، مقام‌های حکومتی از امام‌جمعه‌ها گرفته تا مسئولان دولتی به روش‌های مختلف، از توصیه گرفته تا تهدید، تلاش کرده‌اند مانع برگزاری مراسم سیزده‌بدر شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در استان آذربایجان غربی، ناصر عتباتی، رئیس‌کل دادگستری این استان، مردم را تهدید کرد و گفت: «با افرادی که حرمت ایام شهادت را رعایت نمی‌کنند برخورد قانونی قاطع می‌شود.» این مقام دستگاه قضایی جمهوری اسلامی مردمی را که قصد دارند مراسم سیزده ‌را برگزار کنند، به «هنجارشکنی» و «حرمت‌شکنی» متهم کرد.

در واکنشی دیگر، لطف‌الله دژکام، نماینده علی خامنه‌ای در استان فارس، ضمن اشاره به هم‌زمانی سیزده‌بدر با سالروز درگذشت امام اول شیعیان گفت که «کسی که احساس کند پدر از دست داده است، اگر روز طبیعت هم باشد به تفرج نمی‌رود و غیرمسلمانان هم حرمت می‌گذارند». نماینده رهبر جمهوری اسلامی در فارس به مردم توصیه کرد در تعطیلات عید فطر به تفریح بروند.

روز دوشنبه برخی اکانت‌های منتسب به جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی نیز با انتشار تصاویری از پارک‌های خلوت، بدون اشاره به تعطیلی آن‌ها مدعی شدند که مردم به «پاسداشت ماه رمضان» و «سالروز شهادت امام اول شیعیان» مراسم سیزده‌بدر را برگزار نکرده‌اند.

به‌رغم اینکه مسئولان و رسانه‌های حکومتی روز یکشنبه اعلام کردند که با تصمیم وزارت کشور تمام پارک‌ها و تفرج‌گاه‌ها در روز دوشنبه ۱۳ فروردین تا یک ساعت قبل از افطار تعطیل است، احمد وحیدی، وزیر کشور، و معاونش صدور چنین دستوری را تکذیب کردند.

با وجود این ادعا، ویدیوها و تصاویری که کاربران در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته‌اند، تعطیلی گسترده پارک‌های عمومی و تفرجگاه‌ها در سراسر ایران را نشان می‌دهد. در این میان، مصاحبه ویدیویی طیب ملکی‌پور، فرماندار قزوین، که به‌صراحت می‌گوید پارک‌ها بر اساس «دستورالعمل بالادستی و همگام با کل استان‌های کشور» تا یک ساعت قبل از اذان مغرب تعطیل‌اند، به‌طور گسترده‌ در رسانه‌ها فراگیر شده و موجی از واکنش‌ها را در پی داشته است.

بسیاری سخنان متناقض مقام‌های جمهوری اسلامی درباره تعطیلی پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در سیزده‌بدر را نشانه هراس جمهوری اسلامی از آیین‌های ملی و باستانی ایران دانستند.

سیزده‌بدر از آیین‌های ملی و تاریخی ایران است که بر مبنای اسناد تاریخی با آرزوی برکت، شادمانی، خرمی و سبزی پیوند دیرینه دارد. ایرانیان از دیرباز بیرون رفتن از خانه را در سیزدهمین روز فروردین مبارک می‌دانند، به همین دلیل در این روز به دل صحرا و دشت می‌زنند، ایزدبانوی باران را گرامی‌ می‌دارند، سفره‌ای از خوردنی‌ها و آشامیدنی‌ها می‌چینند و هم‌زمان با آرزوی برکت و باران، در سبزه‌زار‌ها شادمانی می‌کنند.

جمهوری اسلامی به دلیل تعارض منافع با مناسبت‌ها و آیین‌های ملی ایران از هر فرصتی برای ممانعت از برگزاری یا تحریف آن‌ها استفاده می‌کند تا هویت ملی ایران را به گرایش‌های مذهبی و اسلام‌گرایانه تغییر دهند. تغییر نام سیزده‌بدر به نام جعلی «روز طبیعت» نیز پس از انقلاب اسلامی با همین هدف انجام شد، با این حال مردم ایران نه‌تنها برگزاری مناسبت‌های ملی و باستانی را فراموش نکردند که حالا دیگر برگزاری این مراسم را به نوعی مبارزه مدنی علیه جمهوری اسلامی تبدیل کرده‌اند.