امیرعبداللهیان در سوریه؛ ساختمان جدید کنسولگری افتتاح می‌شود

سفر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به سوریه یک هفته پس از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولی ایران در دمشق انجام می‌شود

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه بیستم فروردین وارد دمشق شد.

به گزارش رسانه‌های داخلی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی که روز یکشنبه سفر منطقه‌ای خود را با ورود به مسقط آغاز کرد، در دومین سفرش وارد دمشق شد و با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه، دیدار و گفتگو کرد.

روزنامه الوطن پیشتر به نقل از منابع مطلع گزارش داده بود که در دیدار فیصل مقداد با حسین امیرعبداللهیان، پیامدهای حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق محور اصلی گفت‌وگوها خواهد بود.

گفته می‌شود امیرعبداللهیان قرار است در سفر به سوریه با برخی دیگر از مقامات عالی این کشور نیز دیدار کرده و موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه و تحولات منطقه‌ای به ویژه مسئله غزه را مورد گفت‌وگو قرار دهد.

سفر این مقام جمهوری اسلامی به دمشق، یک هفته پس از حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در این شهر انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک منبع دیپلماتیک سوری در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد که حسین امیرعبداللهیان در سفر به سوریه یک ساختمان کنسولگری جدید برای جمهوری اسلامی افتتاح خواهد کرد.

خبرگزاری حکومتی مهر نیز در گزارشی تایید کرد که ساختمان جدید کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق با حضور وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ‌افتتاح می‌شود.

ساختمان جدید بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی در مجاورت ساختمان قبلی در نظر گرفته شده که پس از توقفی چهار روزه از روز شنبه کار خود را از سر گرفت.

روز دوشنبه ۱۳ فروردین بر اثر حمله اسرائیل ۷ نفر از فرماندهان و افسران سپاه پاسداران کشته شدند و از آن زمان، تهدیدهای مقام‌های رژیم ایران و نیروهای نیابتی‌‌‌اش درباره انتقام‌گیری از تل‌آویو ادامه دارد.

پس از حمله نیروهای حماس به خاک اسرائیل و آغاز جنگ غزه، ارتش اسرائیل در حدود چهار ماه اخیر دست‌کم ۱۸ فرمانده و عضو ارشد سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را در سوریه ترور کرده است؛ آماری قابل‌توجه و بی‌سابقه که نشان‌دهنده عزم جدی دولت بنیامین نتانیاهو برای ایستادگی مقابل جمهوری اسلامی است.

اکنون در شرایطی که شماری از مقام‌ها و چهره‌های ارشد نظام جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران، مجلس شورای اسلامی و دیگر نهادهای دولتی و حکومتی «انتقام زودهنگام» از اسرائیل را وعده داده‌اند، همه نگاه‌ها به سمت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، معطوف شده است که آیا دستور حمله‌ نظامی مستقیم به خاک اسرائیل یا نهادهای دیپلماتیک دولت نتانیاهو در کشورهای دیگر را خواهد داد یا خیر.

آنچه به نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی در تنگنایی بی‌سابقه قرار گرفته است؛ زیرا گرفتن انتقام کشته‌های سپاه قدس از طریق حمله موشکی و نظامی، می‌تواند جمهوری اسلامی را به جنگی همه‌جانبه با اسرائیل و دیگر قدرت‌های جهانی که حامی این کشورند، وارد و نظام جمهوری اسلامی را با خطر فروپاشی مواجه کند. از سوی دیگر ندادن پاسخی قاطع نیز به معنی برد اسرائیل در مقطع فعلی است و می‌تواند به ادامه ترور نیروهای جمهوری اسلامی و همچنین شرمساری رهبر رژیم ایران مقابل نیروهای تحت امرش در داخل منجر خواهد شد.

در سوی دیگر نیز یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، روز یکشنبه هفتم آوریل (۱۹ فروردین) گفت که تل‌آویو «تدارکات لازم را برای پاسخ به هر سناریویی که ممکن است با تهران پیش بیاید» فراهم کرده است.

یوآو گالانت تاکید کرد: «اعلام آمادگی و هوشیاری از سوی ما به معنی ترس و وحشت نیست. دشمن در همه‌جا آسیب جدی دیده و بنابراین به دنبال راه‌هایی برای پاسخگویی است. در چنین شرایطی اعلام می‌کنیم که ما برای دفاع چندمنظوره آماده‌ایم.»

فرزانه روستایی، روزنامه‌نگار مستقل در گفتگو با ایندیپندنت فارسی در رابطه با احتمال اقدامات تلافی‌جویانه از جانب جمهوری اسلامی گفت که مقامات ایران به دلیل شوک و جوزدگی عکس‌العمل سریع نشان دادند و ایران در وضعیت فعلی توانایی مقابله و ورود به یک بازی جدی و پرهزینه را ندارد.

این روزنامه‌نگار افزود: «مانند مواردی مشابه که در گذشته اتفاق افتاده از جمله ترورمحسن فخری‌زاده این بار هم جمهوری اسلامی اجازه خواهد داد که مرور زمان مسئله را حل کند تا شاید معادلات به نفعشان عوض شود.»

به باور این روزنامه‌نگار، مردم ایران از هرگونه ضربه به جمهوری اسلامی و هر اتفاقی که باعث تضعیف رژیم حاکم بر ایران شود، استقبال می‌کنند.