کدام رهبران حماس در شش ماهی که از جنگ در غزه می‌گذرد کشته شدند؟

اسرائیل دست‌کم ۱۰ رهبر سیاسی و فرمانده نظامی حماس را هدف قرار داده است

شش ماه از جنگ اسرائیل با حماس گذشته است و نیروهای اسرائیلی دست‌کم ۱۰ رهبر سیاسی و فرمانده ارشد این گروه را هدف قرار داده و کشته‌اند.

اسماعیل هنیه، رهبر ارشد حماس، و گروهش‌ــ یحیی سنوار، محمد ضیف، خالد مشعل، و محمود زهار‌ــ گریخته‌اند و اسرائیل هنوز محل اختفای آن‌ها را پیدا نکرده است. نشریه نیویورک پست مروری داشته است بر اعضای مهم و کلیدی حماس که از آغاز جنگ در غزه تاکنون کشته‌ شده‌اند.

مراد ابومراد

مراد ابومراد ۴۵ ساله فرمانده نیروی هوایی حماس بود و در حمله هوایی ۱۳ اکتبر اسرائیل به شهر غزه کشته شد. ارتش اسرائیل مدعی بود که مراد نقش مهمی در هدایت نیروهای حماس در جریان حمله ۷ اکتبر داشت.

علی قاضی

علی قاضی، فرمانده واحد نیروهای ویژه «نخبه» حماس بود که به گفته ارتش اسرائیل، هدایت یکی از حملات به شهرهای  جنوبی اسرائیل را بر عهده داشت. او در حمله پهپادی ۱۴ اکتبر کشته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قاضی در سال ۲۰۰۵ به جرم ربودن و قتل ساسون نوریل، تاجر اسرائیلی، دستگیر و به حبس ابد محکوم شد. اما در جریان تبادل زندانی برای آزادی یک سرباز اسرائیلی، در سال ۲۰۱۱ آزاد شد.

بلال القدره

بلال القدره ۳۷ ساله فرمانده نیروهای «نخبه» در جنوب خان‌یونس بود و روز ۱۴ اکتبر در حمله هوایی به نوار غزه کشته شد. ارتش اسرائیل آن زمان گفت که القدره مغز متفکر حمله به کیبوتص نیریم بود که ده‌ها غیرنظامی اسرائیلی در جریان این حمله کشته شدند.

اسامه مزینی

اسامه مزینی ۵۷ ساله از رهبران ارشد سابق حماس بود و در حمله هوایی ۱۶ اکتبر کشته شد. او زمانی مذاکره‌کننده ارشد تبادل زندانی میان حماس و اسرائیل بود و نیروی هوایی اسرائیل مدعی است که او «فعالیت‌های تروریستی علیه اسرائیل را مدیریت می‌کرد».

ایمن نوفل

ایمن نوفل ۴۹ ساله یکی از فرماندهان ارشد شاخه نظامی حماس موسوم به گردان‌های عزالدین قسام بود که در حمله هوایی ۱۷ اکتبر به اردوگاه آوارگان البریج کشته شد.

ابراهیم بیاری

ابراهیم بیاری فرمانده گردان مرکزی جبالیه حماس بود که از اردوگاه آوارگان جبالیه در غزه فعالیت می‌کند. او در حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل در ۳۱ اکتبر کشته شد. به گفته ارتش اسرائیل، بیاری مسئولیت اعزام تعدادی از واحدهای حماس برای حمله ۷ اکتبر را بر عهده داشت.

احمد غندور

احمد غندور به‌مدت ۱۸ سال فرمانده گردان شمالی حماس بود و در حمله هوایی اسرائیل به یک تونل زیرزمینی در غزه در ۱۴ نوامبر کشته شد.

غندور از اعضای شورای نظامی عمومی گردان‌های عزالدین قسام بود و گفته می‌شد ارتباط نزدیکی با محمد ضیف، از رهبران حماس، داشت.

صالح العاروری

صالح العاروری، معاون رهبر حماس و یکی از بنیان‌گذاران شاخه نظامی حماس، در حمله پهپادی ۲ ژانویه به دفتر کارش در بیروت کشته شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با ابراز خشنودی از مرگ عاروری، او را «فرد شماره چهار» حماس خواند.

مروان عیسی

مروان عیسی ۵۹ ساله، معاون فرمانده شاخه نظامی حماس، در حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه النصیرات که پنج کشته به جا گذاشت، جان باخت.

او بلندپایه‌ترین مقام حماس بود که در حملات اسرائیل از آغاز جنگ غزه تاکنون کشته شده است. او همراه محمد ضیف و یحیی سنوار در صدر فهرست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار داشت.

هادی مصطفی

هادی مصطفی که به گفته ارتش اسرائیل از افراد مهم واحدی بود که مسئولیت فعالیت‌های بین‌المللی حماس را برعهده دارد. او ۱۳ مارس هنگامی که بیرون شهر صور در جنوب لبنان در خودرو نشسته بود هدف حمله پهپادی قرار گرفت و کشته شد.  

بیشتر از جهان