آمریکا تسلیحات توقیف‌شده ارسالی ایران برای حوثی‌ها را به اوکراین فرستاد

این سلاح‌ها و مهمات بین مه ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۳ از چهار «کشتی بدون پرچم» هنگام انتقال به حوثی‌های یمن کشف و ضبط شد

ارتش آمریکا روز سه‌شنبه نهم آوریل (۲۱ فروردین) اعلام کرد که ایالات متحده سلاح‌های سبک و مهماتی را به اوکراین ارائه کرده است که هنگام انتقال از سوی جمهوری اسلامی به حوثی‌های یمن کشف و ضبط شده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این انتقال هفته گذشته در حالی انجام شد که اوکراین از کمبود شدید مهمات برای مقابله با تهاجم نظامی روسیه رنج می‌برد. قانون‌گذاران جمهوری‌خواه ایالات متحده کمک‌های جدید به کی‌یف را مسدود کرده‌اند، اما کی‌یف اعلام کرده که به تسلیحات بیشتری برای ادامه دفاع دربرابر ارتش مجهز مسکو نیاز دارد.

فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد: «دولت ایالات متحده بیش از پنج هزار تسلیحات نظامی شامل کلاشینکف ای‌کی-۴۷، مسلسل، تفنگ تک‌تیرانداز و جنگ‌افزار آرپی‌جی ۷ را به نیروهای مسلح اوکراین منتقل کرده است. افزون بر این موارد بیش از ۵۰۰ هزار گلوله ۷.۶۲ میلی‌متری هم به اوکراین فرستاده شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا بر اعلام سنتکام، این سلاح‌ها و مهمات بین ماه مه ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۳ از چهار «کشتی بدون پرچم» هنگام انتقال از جمهوری اسلامی به حوثی‌ها در یمن کشف و ضبط شد.

این تسلیحات به اوکراین کمک خواهد کرد که در برابر تهاجم روسیه توان دفاعی بیشتری داشته باشد و گفته می‌شود که این تجهیزات، مواد کافی برای تجهیز یک تیپ نظامی است.

حوثی‌ها از نوامبر ۲۰۲۳ کشتی‌ها را در خلیج عدن و دریای سرخ با ادعای حمایت از فلسطین مورد حمله قرار می‌دهند؛ اتفاقی که یک چالش امنیتی بین‌المللی برای این خط کشتیرانی مهم به شمار می‌رود.

سنتکام تاکید کرد: «حمایت جمهوری اسلامی ایران از این شبه‌نظامیان مسلح، امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای، نیروهای آمریکا در منطقه، کارکنان دیپلماتیک و شهروندان ایالات متحده در خاورمیانه و همچنین شرکای ما را تهدید می‌کند. از این رو، ما به انجام هر کاری به منظور توقف فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهیم داد.»

در بهمن ماه، نشریه پولتیکو به نقل از داده‌های اطلاعاتی و یک مقام آمریکایی نوشت که برآوردهای آمریکا و دیگر کشورهای غربی نشان می‌دهد شورشیان حوثی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران به دنبال دریافت تسلیحات بیشتر از تهران‌اند.

درحالی که توقف ارسال محموله‌های سلاح از ایران برای حوثی‌ها در کاهش توان عملیاتی آنها موثر است، ردیابی و توقیف محموله‌هایی که با لنج‌های کوچک برای حوثی‌ها ارسال می‌شود، آسان نیست.

هرچند توقیف محموله‌های سلاح از مقصد ایران برای حوثی‌ها بارها اتفاق افتاده است و مقامات آمریکایی هم به روشنی به دست داشتن جمهوری اسلامی ایران در تامین مالی و تسلیحاتی حوثی‌ها اشاره می‌کنند، دولت بایدن تا کنون تاکید داشته است که به دنبال افزایش تنش با تهران نیست. دولت بایدن در این مدت به‌طور شفاهی از جمهوری اسلامی ایران خواسته است از حمایت از حوثی‌ها دست بردارد.

بیشتر از جهان