روز نخست عید در افغانستان؛ تدابیر امنیتی شدید و قطع شبکه‌های مخابراتی

سخنگوی طالبان می‌گوید نماز عید در قندهار به امامت ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر این گروه برگزار شد

این تنها تصویری است که سخنگوی طالبان از جریان برگزاری نماز عید در قندهار با حضور ملا هبت‌الله منتشر کرد‌ــ رسانه‌های اجتماعی

نخستین روز از ایام عید فطر در افغانستان روز چهارشنبه ۲۲ فروردین، تحت تدابیر امنیتی شدید طالبان و با قطع شبکه‌های مخابراتی به مدت حدود سه ساعت آغاز شد. مردم ساکن شهرهای مختلف افغانستان از جمله کابل، قندهار، هرات، مزارشریف، فاریاب، جوزجان و برخی مناطق دیگر در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی تایید کردند که از ساعت ۶ تا حدود ۹ صبح به وقت محلی، امکان برقراری تماس تلفنی نداشتند و  شبکه‌های مخابراتی در ساعاتی که نماز عید فطر در حال برگزاری بود، قطع شده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نماز عید در قندهار به امامت ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، در مسجد عیدگاه و با حضور هزاران نفر از ساکنان قندهار اقامه شد و تلویزیون ملی افغانستان [تحت کنترل طالبان] هم از مراسم نماز عید فطر در قندهار تنها یک عکس منتشر کرد.

سخنگویان طالبان در سه سال گذشته پیوسته مدعی شده‌اند که ملا هبت‌الله آخندزاده در برخی مناسبت‌ها مانند عید فطر در میان مردم حضور می‌یابد، اما هیچ عکس یا شواهدی که موید حضور رهبر طالبان در میان مردم باشد، منتشر نشده‌ و این غیبت ملا هبت‌الله و منتشر نشدن شواهدی از زنده بودن او باعث شده است که در چند سال اخیر بارها شایعه مرگ او پخش شود. از ملا هبت‌الله تنها یک عکس وجود دارد که زمان گرفته شدن آن هم مشخص نیست. چند فایل صوتی از سخنرانی‌های او هم در دست است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تلویزیون ملی افغانستان که تا پیش از بازگشت طالبان به قدرت، مراسم نماز عید فطر در کاخ ریاست‌جمهوری و شماری از شهرها را به صورت زنده پوشش می‌داد، تا اواسط روز چهارشنبه جز انتشار یک عکس از قندهار که ذبیح‌الله مجاهد ارسال کرده بود، از برگزاری نماز عید و چگونگی گرامیداشت عید فطر در شهرهای افغانستان هیچ گزارشی پخش نکرد و به نظر می‌رسد این شبکه که اصلی‌ترین رسانه طالبان است نیز از قطع شبکه‌های مخابراتی و تدابیر امنیتی شدید متاثر شده‌ است.

دفتر رسانه‌های استانداری قندهار ساعت ۱۰:۳۰ به وقت محلی با انتشار در اطلاعیه‌ای در ایکس، از برگزاری نماز عید به امامت ملا هبت‌الله آخندزاده خبر داد. در این اطلاعیه نیز هیچ عکس یا ویدیویی از نماز عید در قندهار منتشر نشد.

در کنار تهدیدهای امنیتی، افزایش فقر، بیکاری و گرانی مواد غذایی زندگی را برای بسیاری از خانواده‌ها در افغانستان دشوار کرده‌ است. شماری از ساکنان شهرهای مختلف از جمله کابل، مزارشریف و شبرغان می‌گویند که برخلاف چند سال پیش، بازارها در آستانه عید بی‌رونق‌اند زیرا مردم توان خرید کالای عید ندارند. همچنین به دلیل هراس از وقوع حوادث امنیتی از جمله حملات مرگبار داعش خراسان، بیشتر مردم از حضور در تجمع‌ها خودداری می‌کنند.

وزارت امر به معروف و نهی از منکر رژیم طالبان نیز محدودیت‌های زیادی برای مردم وضع کرده‌ است. بر اساس یک نامه این وزارتخانه که چند روز پیش از عید صادر شد، مردم از شرکت در برخی بازی‌های سنتی که در روزهای عید رایج بودند، منع شده‌اند. این وزارتخانه به مردان دستور داده که ریش بگذارند و از مردم خواسته است در ایام عید، از حضور در مجالسی که در آن‌ها «گناه» صورت می‌گیرد، خودداری کنند.

وزارت حج و اوقاف رژیم طالبان نیز در اطلاعیه‌ای از ائمه مساجد خواست که درباره پیام عید ملا هبت‌الله آخندزاده با مردم سخن بگویند و از ایراد سخنانی که در آن از عملکرد رژیم طالبان انتقاد شود، خودداری کنند. این وزارتخانه تاکید کرده است که در مجالس عید به‌ویژه در نماز عید نباید به مخالفان و منتقدان طالبان فرصت صحبت داده شود.

ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان، شنبه گذشته در پیامی به مناسب عید فطر، از مردم خواست از اینکه سلطه طالبان بر افغانستان امنیت را برای آنان تامین کرده‌ است، شکرگزار باشند. او بدون اشاره به تهدیدهای امنیتی موجود در افغانستان ادعا کرد که در سراسر این کشور امنیت و آرامش برقرار است و طالبان برای بهبود اوضاع تلاش می‌کند.

در یک هفته گذشته، نهادهای امنیتی طالبان با صدور هشدارهایی از احتمال وقوع حوادث امنیتی خبر دادند و در شهرهای بزرگ افغانستان به‌ویژه قندهار و کابل محدودیت‌های امنیتی فراوانی وضع کرده‌اند.

در چند ماه اخیر، حملات چریکی جبهه مقاومت ملی و جبهه آزادی افغانستان نیز به مواضع طالبان در برخی از شهرها از جمله کابل افزایش یافته‌ است و داعش خراسان هم که تهدیدی بالقوه برای امنیت کشورهای منطقه دانسته می‌شود، با حملات متعدد به طالبان، شماری از سران این گروه را کشته و شماری دیگر را زخمی کرده است.  

با این حال علی‌رغم ارزیابی نهادهای امنیتی ایالات متحده آمریکا، روسیه و کشورهای آسیای میانه که از رشد روزافزون داعش خراسان‌ نگران‌اند، طالبان ادعا می‌کنند که داعش در نتیجه عملیات نظامی این گروه سرکوب شده‌ است.