کیک برنج در برگ نخل؛ نماد عید فطر در اندونزی

کتوپات را با نام‌های متفاوت می‌توان در مالزی، برونئی، سنگاپور و فیلیپین نیز یافت

تصویر تزئینی از کتوپات برنجی که درون مکعبی بافته‌شده از برگ نخل یا نارگیل بسته‌بندی‌ می‌شود/canva

چهارشنبه ۲۲ فروردین اول شوال ۱۴۴۵ و عید فطر اعلام شد و یکی از بزرگ‌ترین جشن‌های مسلمانان از راه رسید. مسلمانان در سرتاسر جهان عید فطر را به روش‌های مختلف جشن می‌گیرند اما خوراکی‌های خوشمزه همیشه و در همه‌جا پای ثابت ماه رمضان و عید فطرند.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اندونزی خانواده‌های مسلمان زیادی وجود دارند که به‌عنوان یکی از سنت‌های رایج در این روز، کتوپات می‌خورند. کتوپات برنجی است که درون یک ظرف مکعبی شکل بافته‌شده از برگ نخل یا نارگیل بسته‌بندی‌ می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 اگرچه آیین تهیه و صرف کتوپات با سنت اسلامی جشن عید فطر که در زبان محلی لباران گفته می‌شود، مرتبط است، در جوامع غیرمسلمان نیز پرطرفدار است. کتوپات را با نام‌های متفاوت می‌توان در مالزی، برونئی، سنگاپور و فیلیپین نیز یافت.

گفته می‌شود که منشا کتوپات به قبل از ورود اسلام به اندونزی باز می‌گردد. در گذشته، مردم نوسانتارا (نام این مجمع‌الجزایر قبل از آنکه به نام اندونزی شناخته می‌شد/ Nusantara) یک کتوپات را به نشانه شکرگزاری بابت برداشت محصول به شاخ گاومیش آویزان می‌کردند. 

پس از ادغام فرهنگ اسلامی با فرهنگ محلی، کتوپات نماد عید فطر شد.

برای تهیه کتوپات به برنج، آب جوشیده، نمک، دو تا سه ورق برگ پاندان (برای عطر و طعم دادن به برنج) و برگ نخل تازه نیاز دارید.

اولین مرحله برای تهیه این غذای نمادین این است که برنج را با آب تمیز و روان بشویید. بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه، آب را دور بریزید و دوباره آن را پر کنید. نمک یا ادویه بپاشید و هم بزنید تا یکدست شود و بگذارید خیس بخورد. بعد از خیس خوردن با ادویه برنج را آبکش کنید. همان‌طور که برنج خشک می‌شود، آن را داخل حصیر بافته‌شده از برگ نارگیل (اگر وقت بافتن ندارید می‌توانید بسته‌بندی‌های از پیش بافته‌شده بخرید) همراه با تکه‌های برگ پاندان قرار دهید تا معطر شود.

مرحله بعدی غوطه‌ور کردن بسته کتوپات داخل آب داغ است. چهار تا پنج ساعت صبر کنید، بعد آن‌ها را آویزان کنید تا خشک شود. این کیک برنج همراه با غذاهای دیگر مانند خوراک گوشت یا سبزی صرف می‌شود.

بیشتر از زندگی