انتقاد ترامپ از رویکرد بایدن در قبال ایران: ممکن است قبل از انتخابات «جنگ جهانی» رخ دهد

رییس‌جمهوری سابق آمریکا اظهارات جو بایدن را درباره احتمال حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل «بسیار رقت‌انگیز» خواند 

دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه انتخابات ۲۰۲۴ امریکا، عصر روز جمعه دوازدهم آوریل (۲۴ فروردین) پس از دیدار در مارآلاگو با مایک جانسون، رییس مجلس نمایندگان، کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد و اظهار داشت که ممکن است بایدن کشور را به  یک «جنگ جهانی» وارد کند.

به گزارش دیلی‌میل، در جریان کنفرانس مطبوعاتی، خبرنگاری نظر ترامپ را درباره هشدارهای آمریکا مبنی بر احتمال حمله ایران به اسرائیل پرسید، و او در جواب به این خبرنگار، سخنان بایدن درباره احتمال وقوع حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل را «بسیار رقت‌انگیز» خواند و  گفت: «آیا رییس‌جمهوری کشور ما باید درباره چنین موضوعی هشدار بدهد؟ اگر من رییس‌جمهوری آمریکا بودم تهدیدی برای حمله به اسرائیل وجود نداشت، همان طور که در زمان من هرگز چنین اتفاقی نیفتاد.»

او همچنین افزود که در زمان ریاست‌جمهوری‌اش حرفی از حمله ایران به اسرائیل نبود زیرا «جمهوری اسلامی ورشکسته بود و پولی نداشت تا در موقعیت حمله قرار داشته باشد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ همچنین مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران و عراق ۲۲۱ میلیارد دلار برای مشکل‌آفرینی در خاورمیانه جمع‌آوری کرده‌اند.

او در پاسخ به اینکه آیا با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت‌وگویی داشته است یا نه، گفت: «من نمی‌خواهم درباره اینکه با چه افرادی صحبت کرده‌ام چیزی بگویم اما فکر می‌کنم در دوره بسیار بسیار خطرناکی قرار داریم. با تمام کارهایی که انجام داده‌ایم، ببینید اکنون چه اتفاقی افتاده است. چقدر همه‌چیز را بی‌کفایت و ناتوان پیش برده‌اند.»

ترامپ افزود: «این دوره برای کشور ما بسیار خطرناک است و دلیل خطرناک بودن آن این است که ما رییس‌جمهوری داریم که به‌شدت ناتوان است. ما رییس‌جمهوری داریم که نمی‌تواند دو جمله را کنار هم بگذارد. ما رییس‌جمهوری داریم که نمی‌تواند پله‌های صحنه سخنرانی را پیدا کند و اصلا نمی‌داند دارد چه‌ کار می‌کند.»

رییس‌جمهوری سابق آمریکا نسبت به وقوع جنگ جهانی هشدار داد و تاکید کرد: «اکنون کمتر از ۷ ماه فرصت داریم که ببینیم این اتفاق‌ها رخ می‌دهد یا نه. ممکن است در یک جنگ جهانی بین روسیه و اوکراین و هرج‌ومرج‌های مربوط به آن قرار بگیریم. این چیزی است که هرگز نباید رخ دهد. آنچه در اسرائیل می‌گذرد هم ممکن است به یک جنگ جهانی ختم شود.»

جو بایدن روز چهارشنبه در کنار فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، از تهدید حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل خبر داد.

رییس‌جمهوری آمریکا افزود: «همان طور که به نخست‌وزیر اسرائیل گفتم، تعهد ما به تامین امنیت اسرائیل دربرابر تهدیدهای ایران و نیروهای نیابتی‌اش کاملا آشکار است. ما برای حفاظت از امنیت اسرائیل تمام تلاشمان را می‌کنیم و تاکید می‌کنم که تعهد ما آهنین است.»

بایدن روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که جمهوری اسلامی نباید به اسرائیل حمله کند و خطاب به ایران هشدار داد که «نکن!»

در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، بسیاری از رسانه‌های غربی و برخی از مقام‌های ایالات متحده و اسرائیل از تصمیم احتمالی تهران برای حمله مستقیم موشکی به تل‌آویو تا ساعات پایانی روز جمعه یا بامداد شنبه ۲۵ فروردین‌ می‌گفتند؛ اتفاقی که فعلا رخ نداده و ابعاد درگیری تهران و تل‌آویو را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

خبرگزاری فرانس‌۲۴ روز شنبه خبر داد که ایالات متحده با هدف افزایش تسلط نظامی بر منطقه و حمایت از اسرائیل، در صورت حمله نظامی جمهوری اسلامی به تل‌آویو، نیروهای نظامی و کمکی تازه‌ای را به خاورمیانه منتقل خواهد کرد. این اقدام آمریکا، در کنار ورود ناو جنگی آیزنهاور به دریای سرخ، به معنای هشداری واضح به تهران برای انصراف کامل از حمله مستقیم به خاک اسرائیل تلقی می‌شود.

بیشتر از جهان