قیمت دلار از ۶۶ هزار تومان گذشت و سکه ۱.۶ میلیون گران‌تر شد

دنیای اقتصادی با تکذیب ادعای رییس‌جمهوری و رییس بانک مرکزی ایران نوشت قیمت ارز در بازار آزاد تاثیری مستقیم برای گرانی اقلام دیگر دارد

خرید و فروش دلار در یک صرافی در تهران-فارس

در ادامه سقوط تاریخی ارزش پول ایران و همزمان با افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی میان جمهوری اسلامی و اسرائیل، قیمت دلار آمریکا در روز شنبه ۲۵ فروردین‌ برای اولین‌بار به ۶۶ هزار و ۱۰۰ تومان رسید، سکه امامی ناگهان یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان گران‌ شد و در بورس هم «شنبه سیاه» رقم خورد.

براساس اعلام صرافی‌های خیابان فردوسی تهران به ایندیپندنت فارسی، تا ساعت ۱۳ روز شنبه، قیمت خرید هر دلار آمریکا ۶۵ هزار و ۶۰۰ تومان و قیمت فروش آن ۶۶ هزار و ۱۰۰ تومان بود. همچنین فعالان بازار ارز می‌گویند در وضعیت فعلی و به‌دلیل پیش‌بینی‌ها درمورد افزایش قیمت دلار در روزهای آینده، بیشتر مشتریان در تلاش برای خرید دلار هستند و کمتر شهروندی حاضر به فروش ارزهای خارجی است.

یوروی اروپا نیز در بازار امروز تهران برای اولین‌بار به قیمت ۷۰ هزار و۳۵۰ تومان فروخته شد. پوند بریتانیا با ۸۱ هزار و ۵۰۰ تومان، لیر ترکیه با ۲۰۲۰ تومان، درهم امارات با ۱۸ هزار تومان، دلار کانادا با ۴۸ هزار تومان، یوان چین با ۹۱۱۰ تومان و دلار استرالیا به قیمت ۴۸ هزار و ۸۰۰ تومان، همگی روندی افزایشی داشتند.

همچنین تا ظهر روز شنبه به وقت ایران، قیمت ‌سکه امامی در بازار طلای تهران درحالی به ۴۵ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید که در آخرین روز کاری و پیش از آغاز تعطیلات، ۴۳ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان قیمت داشت، امری که رشد یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی را نشان می‌دهد.

یک گرم طلای ۱۸ عیار با ۱۳۰ هزار و ۴۳۰ تومان افزایش قیمت به ۳ میلیون و ۷۵۴ هزار و ۷۹۰ تومان، نیم‌سکه با یک میلیون تومان افزایش قیمت به ۲۶ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و سکه گرمی نیز با ۸۰ هزار تومان افزایش قیمت به ۶ میلیون و ۷۰ هزار تومان رسید.

در همین حال، تجارت‌نیوز، در گزارشی با عنوان «شنبه سیاه بورس» خبر داد که روز شنبه ۲۵ فروردین، شاخص کل بورس ۵۳ هزار و ۹۱۹ واحد فروریخت و ۱۷۰۰ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. شاخص هم‌وزن نیز ۲۵ هزار و ۹۹ واحد ریزش کرد و ارزش معاملات خرد در سطح ۴ هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان قرار گرفت. همچنین هزار میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شد، تا بورس ایران نیز مانند سایر بازارهای اقتصادی به وضعیت بحرانی برسد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه دنیای اقتصاد در همین مورد و در واکنش به ادعاهای اخیر رییس بانک مرکزی و رییس‌جمهوری ایران درباره عدم تاثیر قیمت ارز بر قیمت سایر اقلام مصرفی نوشت: «آقای فرزین که رییس کل بانک مرکزی است، قیمت دلار بازار آزاد را قیمت کالاهای قاچاق یا پول‌شویی می‌داند، یا آقای رئیسی در اظهار نظر روز عید فطر خود بیان کرد که ممکن است کسانی در بازارهای غیررسمی و قاچاق، در کانال‌های مختلفی عددسازی کنند و این شرایط و وضعیت هیچ‌گونه مساله‌ای برای تولید ایجاد نخواهد کرد. اما آنچه که مشخص است، این است که همین قیمت بازار غیررسمی به انحای گوناگون خودش را بر سفره اقتصادی مردم تحمیل کرده و می‌کند. در واقع مردم حدود ۴۰ سال است که این‌گونه اظهارنظرها را از سوی مقامات کشور می‌شنوند. درکل این انتظارات تورمی و فشارهای تورمی که همان روایت بازار است، چرخ قیمت دلار در بازار آزاد را می‌چرخاند، نه حرف‌های رییس کل بانک مرکزی که نمی‌خواهد روایت بازار را باور کند.»

بیشتر از اقتصاد