حمله به خاک اسرائیل؛ پایکوبی حامیان نظام اسلامی در میانه نگرانی مردم از واکنش احتمالی

یک سخنگوی ارتش اسرائیل ضمن تاکید بر رهگیری ۹۹ درصد پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده مدعی شد تنها چند موشک بالیستیک به خاک این کشور رسیده و به یک پایگاه هوایی آسیب جزئی وارد شده است

با گذشت چند ساعت از آغاز حملات پهپادی و موشکی «وعده صادق» جمهوری اسلامی به خاک اسرائیل، واکنش شهروندان ایرانی به آن ادامه دارد.

جمهوری اسلامی در واکنش به حمله به ساختمان مجاور کنسولگری این کشور در دمشق که به کشته‌ شدن تعدادی از فرماندهان ارشد نظامی سپاه قدس پاسداران انقلاب اسلامی منجر شد، با ارسال ۱۷۰ پهپاد، شلیک ۳۰ موشک کروز و ۱۲۰ موشک بالیستیک به نقاطی در خاک اسرائیل حمله کرد اما یک سخنگوی ارتش اسرائیل ضمن تاکید بر رهگیری ۹۹ درصد پهپادها و موشک‌های شلیک‌شده، مدعی شد از این تعداد تنها چند موشک بالیستیک به خاک این کشور رسیده و به یک پایگاه هوایی آسیب جزئی وارد شده است.

در همین حال در آخرین ساعات روز شنبه ۲۵ فروردین هم‌زمان با انتشار خبر آغاز حمله پهپادی جمهوری اسلامی، رسانه‌های ایران اعلام کردند که برخی حامیان حکومت با حضور در خیابان‌های شهرهای مختلف به جشن و پایکوبی پرداخته‌اند.

این حضور خیابانی تعدادی قلیل از حامیان جمهوری اسلامی در برخی مناطق شهرهای تهران، گرگان، اصفهان و دیگر شهرها در حالی به شکل زنده از صداوسیما پخش شد که پهپادهای هجومی هنوز به خاک اسرائیل نرسیده بودند و مشخص نبود این حملات تا چه میزان موفقیت‌آمیز خواهند بود.

از نگاه ناظران، بازگشایی آرامستان‌های شهرهای تهران، کرمان و اصفهان برای فراهم کردن امکان حضور حامیان حکومت سر مزار فرماندهان کشته‌شده سپاه و دانشمندان هسته‌ای و انتشار تصاویر آن نشان‌دهنده برنامه‌ریزی‌شده بودن بخش بزرگی از این واکنش‌ها بود.

هم‌زمان با حملات یادشده، گفت‌وگوهای از پیش ضبط‌شده با شهروندان که در آن خواستار انتقام سخت جمهوری اسلامی از اسرائیل بودند، از شبکه‌های مختلف صداوسیما پخش می‌شد. در حالی که همین شبکه‌ها در روزهای قبل گفت‌وگوهای ضبط‌شده دیگری را پخش می‌کردند که حاوی سخنان مخاطبانی بود که خواستار «صبر استراتژیک» و پاسخگویی در زمان مناسب بودند.

انتشار اخبار حملات جمهوری اسلامی روی دیگری نیز داشت که حاصل آن نگرانی مردم از وقوع حملات متقابل و آغاز جنگ میان جمهوری اسلامی با اسرائیل و متحدانش بود. هجوم به پمپ‌بنزین‌ها و معدود فروشگاه‌های زنجیره‌ای شبانه‌روزی از همان ساعات ابتدایی انتشار اخبار حمله، صف‌های طولانی را پدید آورد. این موضوع در شرایطی روی داد که مسئولان وزارت نفت اعلام کردند برای تامین بنزین در روزهای آتی هیچ مشکلی وجود ندارد. این تاکید بر کافی بودن سوخت در جایگاه‌ها و مخازن در صداوسیما، نگرانی حکومت از هجوم مردم به جایگاه‌های سوخت را به‌خوبی نمایان کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شبکه‌های اجتماعی نیز اولین واکنش‌ها به آنچه در خیابان‌های ایران جریان دارد، اشاره به جشن‌های خیابانی زودهنگام حامیان حکومت پس از حمله حماس به خاک اسرائیل در هفتم اکتبر بود. برخی کاربران با یادآوری این مسئله که آن روزها در فاصله تنها چند روز جشن‌های خیابانی حامیان حکومت به مراسم سوگواری برای کشته‌شدگان غزه بدل شد، عجله در جشن اعلام پیروزی پیش از مشخص‌ شدن سرنوشت موشک‌ها و پهپادهای شلیک‌شده را نشانه روشن مردمی نبودن بسیاری تجمع‌های شب گذشته دانستند.

رشد ناگهانی و شبانه قیمت دلار در سایت‌ها و کانال‌هایی که معاملات دلار فردایی را منتشر می‌کنند، نگرانی بخش دیگری از کاربران را همراه داشت. خبر رسیدن دلار در معاملات فردایی به نرخ ۷۰ هزار تومان از اولین تبعات مخرب این حمله برای اقتصاد جمهوری اسلامی بود.

تشدید برخوردهای انتظامی با مسئله حجاب در خیابان‌های ایران و بازگشت گشت‌ ارشاد با تعداد بالای ماموران و ون‌های نیروی انتظامی که با آغاز حمله سپاه پاسداران به خاک اسرائیل هم‌زمان شد، از دیگر موضوعات موردبحث در شبکه‌های اجتماعی طی ساعت‌های گذشته بود.

در میان کاربران ایران بیشترین سوال مطرح‌شده مربوط به میزان موفقیت موشک‌ها در اصابت به اهداف مهم در خاک اسرائیل و همچنین واکنش احتمالی اسرائیل و آمریکا به این حملات بود.

اشاره به تشابه این حملات با حمله سال ۱۳۹۸ سپاه پاسداران به پایگاه عین الاسد که به دلیل اطلاع‌رسانی قبلی به نیروهای آمریکایی با حداقل خسارت جانی رقم خورد، هم‌زمان با انتشار اخبار رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر  تلفات انسانی در حمله بامداد ۲۶ فروردین از دیگر نظرهای مشترک کاربران در شبکه‌های اجتماعی بود.

در زمان حمله، دو بیانیه سپاه پاسداران نیز موردتوجه کاربران قرار گرفت. نکته مهمی که فعالان شبکه‌های اجتماعی در این بیانیه‌ها به آن اشاره کردند و در مواردی آن را سخره گرفتند، تاکید سپاه پاسداران در بیانیه اول به اصابت موفق پهپادها و موشک‌ها در شرایطی بود که در زمان انتشار بیانیه، هنوز هیچ‌کدام از پهپادهای موج اول حمله به حریم هوایی اسرائیل نرسیده بودند.

از دیگر موارد قابل‌توجه برای کاربران محکومیت گسترده حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل از سوی کشورهای جهان و سکوت متحدان جمهوری اسلامی از جمله چین در حمایت از تهران بود. مردم این موضوع را نشانه‌ای از تنها ماندن جمهوری اسلامی برابر حملات متقابل پیش رو ارزیابی کردند.

با انتشار اخباری مبنی بر تصمیم قطعی دولت اسرائیل برای پاسخ نظامی به حملات جمهوری اسلامی گمانه‌زنی‌ها در مورد اهداف احتمالی در خاک ایران نیز دیگر مسئله موردتوجه در شبکه‌های اجتماعی بود. کارشناسان و تحلیلگران نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها و تاسیسات هسته‌ای را جزو اهداف اسرائیل برای حمله احتمالی به ایران می‌دانند.

در شرایطی که برای نخستین‌بار از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی است که حکومت ایران مستقیم به خاک اسرائیل حمله کرده، موضوع توان بازدارندگی اسرائیل و متحدانش برابر حملات انجام‌شده نیز در کانون توجه قرار گرفته است.

رسانه‌های حکومتی و مقام‌های نظامی ارشد جمهوری اسلامی در شرایطی مدعی‌اند نزدیک به نیمی از موشک‌ها و پهپادهای ایران موفق شده‌اند از سامانه‌های دفاعی اسرائیل عبور کنند که طبق اخبار رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران، آمار شلیک‌های انجام‌شده و تعداد موارد موفق تقریبا نزدیک به ادعای منابع نظامی اسرائیلی است که تاکید کرده‌اند بیش از ۹۹ درصد پهپادها و موشک‌ها رهگیری و پیش از اصابت به خاک اسرائیل منهدم شده‌اند.

آنچه جمهوری اسلامی «عملیات وعده صادق» نامیده، سرانجام پس از چند روز گمانه‌زنی در حالی انجام شد و پایان یافت که از پیش‌ گفته شده بود با توجه‌ به حمایت آمریکا و دیگر متحدان غربی از اسرائیل، بعید است موفقیت چندانی به همراه داشته باشد.

حالا باید منتظر ماند و دید با بازگشایی رسمی بازارهای مالی اولین تبعات آن در سیاست و اقتصاد جمهوری اسلامی چه خواهد بود و دولت اسرائیل چگونه به اقدام جمهوری اسلامی که عملا خسارت جانی به این کشور وارد نکرده است، پاسخ خواهد داد.