علی عباسی با فیلم زندگی دونالد ترامپ به جشنواره کن می‌رود

علی عباسی کارگردانی «کارآموز» را که به زندگی دونالد ترامپ در دهه ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ می‌پردازد، بر عهده داشته است

صحنه‌ای از فیلم «کارآموز» به کارگردانی علی عباسی‌ــ APPRENTICE PRODUCTIONS ONTARIO INC. / PROFILE PRODUCTIONS 2 APS / TAILORED FILMS LTD. 2023

جشنواره فیلم کن از فهرست پرستاره فیلم‌هایی که همه مدت‌هاست منتظرند ماه آینده برای نخستین بار اکران شوند رونمایی کرده است.

تاکنون، مشخص شده است که در این جشنواره فرانسیس فورد کوپولا «کلان‌شهر» (Megalopolis)، پروژه پرشورش که گویا نظرهای متضادی در موردش وجود دارد، را برای نخستین بار نمایش خواهد داد، در کنار «فیوریوسا» (Furiosa)، پیش‌درآمد «مکس دیوانه: جاده خشم» (Mad Max: Fury Road)، از جورج میلر و اولین قسمت فیلم حماسی وسترن کوین کاستنر، «افق، حماسه‌ای آمریکایی» (Horizon, an American Saga)، که تصور می‌شود علت پایان سریال یلواستون (Yellowstone) بوده است.

انتظار می‌رود آدام درایور (بازیگر کلان‌شهر)، آنیا تیلور جوی و کریس همسورث (بازیگران فیوریوسا)، و سیه‌نا میلر (بازیگر افق) در اکران نخست فیلم حضور داشته باشند.

سایر فیلم‌های مطرحی که قرار است برای نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآیند عبارت‌اند از «انواع مهربانی» (Kinds of Kindness)، ادامه «بیچارگان» (Poor Things) یورگوس لانتیموس، که او را دوباره به ویلم دفو، جو الوین و برنده فعلی جایزه بهترین بازیگر زن، اما استون، ملحق می‌کند. دیوید کراننبرگ با فیلم جدیدش، «کفن‌ها» (The Shrouds)، باز خواهد گشت که ونسان کسل، دایان کروگر و لیا سیدو در آن نقش‌ آفرینی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فیلمی جدید بر اساس زندگی دونالد ترامپ در دهه‌های ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در این جشنواره برای نخستین بار به نمایش درمی‌آید. نام این فیلم «کارآموز» (The Apprentice) است و سباستین استن نقش رئیس‌جمهوری آینده را ایفا می‌کند، در کنار ماریا باکالوا از «بورات ۲» (Borat Subsequent Moviefilm) که نقش ایوانا، همسر سابق ترامپ، را بازی می‌کند. جرمی استرانگ از سریال «وراثت» (Succession) نقش روی کوهن، وکیل و دادستان، را بازی می‌کند.

کارگردانی «کارآموز» را علی عباسی بر عهده داشته است، که آخرین بار با فیلم «عنکبوت مقدس» (Holy Spider) شرکت فیلم‌سازی موبی (MUBI) در جشنواره کن ۲۰۲۲ شرکت داشت.

پل شریدر فیلم جدیدش با عنوان «آه کانادا» (Oh Canada) را با بازی ریچارد گی‌یر برای نخستین بار نمایش خواهد داد؛ در همین حال، ژاک اودیار، کارگردان «یک پیامبر» (A prophet)، فیلم موزیکال جدیدش «امیلیا پرز» (Emilia Perez) را با بازی زویی سالدانا و سلنا گومز، ستاره «فقط قتل‌های داخل ساختمان» (Only Murders in the Building)، به این جشنواره خواهد آورد.

شان بیکر، کارگردان «نارنگی» (Tangerine)، «پروژه فلوریدا» (The Florida Project) و «موشک سرخ» (Red Rocket) کمدی‌ـ‌درام «آنورا» (Anora) را به این جشنواره می‌آورد، در حالی که کارگردان «عزیز آمریکایی» (American Honey)، آندریا آرنولد، با فیلم درام جدیدی به نام «پرنده» (Bird) باز خواهد گشت. در این فیلم جوان متیوز، فرانتس روگوفسکی و بری کیوگن که پس از ترک فیلم آتی ریدلی اسکات، «گلادیاتور ۲» (Gladiator ll) به این پروژه ملحق شد، ایفای نقش می‌کنند.

نگاه کسانی که در این جشنواره شرکت می‌کنند به نمایش نخست «جسم» (The Substance) کورالی فارژیت، کارگردان فرانسوی، است. جزئیات داستان فیلم فاش نشده است، اما فیلمی در ژانر وحشت جسمی است که دمی مور، مارگارت کوالی و ری لیوتا که این فیلم پس از مرگش اکران خواهد شد، ایفای نقش می‌کنند.

پائولو سورنتینو ایتالیایی فیلم درام «پارته‌نوپه» با نقش‌‌آفرینی گری اولدمن را به بلوار کروآزت [محل برگزاری جشنواره کن] خواهد آورد، در همین حال انتظار می‌رود بن ویشاو همراه «لیمونوف: تصنیفی عاشقانه» کیریل سربرنیکوف حضور داشته باشد، که در این فیلم نقش ادوارد لیمونوف، شاعر تندرو شوروی، را بازی می‌کند.

تیه‌ری فرمو، دبیر جشنواره فیلم کن، همچنین اعلام کرده است که «زیبای غزه»، مستند یولاند زوبرمن درباره فلسطینی‌های تراجنسیتی که به تل‌آویو مهاجرت می‌کنند، در این جشنواره به نمایش در خواهد آمد. فرمو درباره این فیلم گفت: «لازم نیست به شما بگویم که این فیلم پیش ازجنگ نوشته و فیلمبرداری شد و امروز طنینی خاص دارد و به کاوش این قلمرو پردرد در سیاره ما ادامه می‌دهد.»

جشنواره سال گذشته شاهد ریاست کارگردان «مثلث غم» (Triangle of Sadness)، روبن اوستلوند، بر هیئت داوران بود که تصمیم می‌گیرد کدام فیلم، که در بخش رقابت قرار می‌گیرد، برنده نخل طلایی می‌شود. برنده سال گذشته «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall) ژوستین تریه نامزد جایزه بهترین فیلم بود، که در مراسم اسکار ماه گذشته نیز جایزه بهترین فیلمنامه غیراقتباسی را کسب کرد.

ریاست هیئت داوران امسال را گرتا گرویگ، کارگردان و یکی از نویسندگان فیلمنامه «باربی» (Barbie) بر عهده خواهد داشت.

فهرست کامل جشنواره فیلم کن ۲۰۲۴ را ‌می‌توانید در زیر ببینید.

فیلم افتتاحیه

پرده دوم، کوئنتن دوپیو

بخش رقابت

تمام آنچه نور تصور می‌کنیم، پایال کاپادیا

آنورا، شان بیکر

پرنده، آندریا آرنولد

گرفتار امواج، جیا ژانکه

امیلیا پرز، ژاک اودیار

تور بزرگ، میگل گومس

انواع مهربانی، یورگوس لانتیموس

عشق دیوانه‌وار، ژیل للوش

لیمونوف: تصنیفی عاشقانه، کیریل سربرنیکوف

کلان‌شهر، فرانسیس فورد کوپولا

مسافرخانه دستینو، کریم عینوز

آه کانادا، پل شریدر

پارته‌نوپه، پائولو سورنتینو

دختری با سوزن، مگنوس فون هورن

کفن‌ها، دیوید کراننبرگ

جسم، کورالی فارژیت

الماس وحشی، آگاته ریدینگر

بخش نوعی نگاه

آرمند، هالفدان اولمن توندل

سگ سیاه، گوان هو

داستان سلیمان، بوریس لویکین

پادشاهی، ژولین کولونا

آفتاب من، هیروشی اوکایاما

نوره، توفیق الزیدی

در باب تبدیل به مرغ شاخدار، رونگانو نیونی

سانتوش، سندهیا سوری

گفته‌های سپتامبر، آریان لابد

نفرین‌شدگان، روبرتو مینروینی

بی‌شرم، کنستانتین بویانف

دهکده کنار بهشت، مو هراوه

ویت و نام، ترونگ مینه کی

بیست خدا!، لوییز کوروازیه

چه کسی گذاشت سگ گاز بگیرد؟، لتیسیا دوش

بخش خارج از رقابت

فیوریوسا: حماسه مکس دیوانه، جورج میلر

افق، حماسه‌ای آمریکایی، کوین کاستنر

شایعه‌ها، ایوان جانسون، گیلن جانسون، گای مدین

بخش نخستین اکران

این من نیستم، لیوس کاراکس

در هیاهو، امانوئل کورکل

همه تودا را دوست دارند، نبیل عیوش

داستان جیم، آرنو لریو و  ژان مری لریو

دشنه، آلن گیرودی

قرار با پل پات، ریتی پان

بخش اکران نیمه‌شب

من جلاد، ریو سونگ وان

زنان ایوان‌نشین، نوئمی مرلان

موج‌سوار، لورکان فینگان

گرگ‌و‌میش در برج‌و‌باروی جنگجویان، سویی چانگ

بخش اکران ویژه

یادگیری، کلر سیمون

ارنست کول، گم‌شده و پیداشده، رائول پک

تهاجم، سرگئی لوزنیتسا

موضوع، دنیل اوتوی

زیبای غزه، یولاند زوبرمن

© The Independent

بیشتر از فیلم