مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس در یونان روشن شد

مشعل المپیک ۲۷ آوریل با یک کشتی قرن نوزدهمی از یونان به فرانسه منتقل می‌شود

تصویری از مشعل المپیک‌ــ AFP

مشعل بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ پاریس روز سه‌شنبه ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین) در المپیای یونان، زادگاه باستانی این رقابت ورزشی، روشن شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، توماس باخ، رئیس کمیته بین‌المللی المپیک، در مراسم روشن شدن این مشعل گفت: «در دوران باستان، بازی‌های المپیک مردم مناطق مختلف یونان را گرد هم می‌آورد و این حتی در زمان جنگ و درگیری نیز ادامه می‌یافت. امروز هم بازی‌های المپیک تنها رویدادی است که تمام جهان را برای یک رقابت مسالمت‌آمیز گرد هم می‌آورد.»

او در ادامه گفته‌هایش تاکید کرد: «همانند گذشته، ورزشکاران المپیکی این پیام را ارسال می‌کنند که می‌توان به‌شدت با یکدیگر رقابت کرد و در عین حال به‌شکلی مسالمت‌آمیز کنار هم حضور داشت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مراسم تمرینی روشن کردن مشعل المپیک که روز دوشنبه برگزار شد، هنرمندان زن یونانی در نقش کاهنان باستانی معبد دو هزار و ۶۰۰ ساله هرا، در نزدیکی استادیوم محل برگزاری المپیک در سال ۷۷۶ قبل از میلاد، هنرنمایی کردند.

مری مینا، هنرپیشه یونانی، با حمل شعله‌ای در یک گلدان، مشعل اولین ورزشکار حامل این نماد را روشن کرد؛ این ورزشکار که استفانوس نتوسکوس نام دارد، قهرمان قایقرانی المپیک ۲۰۲۰ است. لوره مانودو، شناگر بازنشسته فرانسوی که اولین مدال طلایش را در المپیک ۲۰۰۴ آتن به دست آورد، قرار است به عنوان اولین مشعل‌دار در فرانسه آن را تحویل بگیرد.

مقام‌های برگزارکننده المپیک روز سه‌شنبه تاکید کردند که بازی‌های پاریس نقطه عطف‌های جدیدی را رقم خواهد زد. به گفته توماس باخ، «این دوره از بازی‌های المپیک جوان‌تر، فراگیرتر، بیشتر شهری [شهری‌تر و مدرن‌تر] و بیشتر دوستدار محیط زیست خواهد بود. ضمن آنکه این اولین بازی‌های المپیک با برابری جنسیتی کامل محسوب می‌شود زیرا دقیقا ۵۰ درصد سهمیه‌ها به ورزشکاران زن اختصاص یافته است».

روشن کردن و حمل مشعل المپیک ریشه در بازی‌های المپیک در عهد باستان دارد که شعله‌ آتش مقدس در تمام مدت برگزاری بازی‌ها روشن می‌ماند. این سنت از سال ۱۹۳۶ برای مسابقات المپیک برلین احیا شد.

در طول ۱۱ روز حمل مشعل در خاک یونان، حدود ۶۰۰ حامل مشعل این شعله نمادین را پنج هزار کیلومتر حمل خواهند کرد و سپس در روز ۲۶ آوریل طی مراسمی به برگزارکنندگان المپیک ۲۰۲۴ پاریس تحویل می‌دهند. روز ۲۷ آوریل، این مشعل روشن با یک کشتی قرن نوزدهمی که تنها چند هفته پس از بازی‌های آتن ۱۸۹۶ به آب انداخته شد، سفرش را به فرانسه آغاز می‌کند.

در فرانسه قرار است ۱۰ هزار حامل مشعل این شعله روشن را در ۶۴ منطقه مختلف بگردانند تا روز ۲۶ ژوییه به مرکز افتتاحیه المپیک پاریس برسد.

بنا به اعلام کمیته برگزاری المپیک ۲۰۲۴، مراسم افتتاحیه این مسابقات در پاریس برخلاف روال معمول در ورزشگاه برگزار نمی‌شود بلکه با عبور ناوگانی متشکل از ۲۰۰ قایق روی رود سن افتتاح می‌شود. دولت فرانسه براورد می‌کند که ساحل رود سن میزبان ۱۰۰ هزار تماشاگر باشد که باید بلیت بخرند، اما حدود ۵۰۰ هزار نفر نیز می‌توانند در خیابان‌های اطراف، ‌‌به‌رایگان شاهد مراسم افتتاحیه باشند.

بیشتر از ورزش