نوشیدن قهوه «عربیکا» بیش از نیم میلیون سال قدمت دارد

این گیاهان وحشی قهوه از اتیوپی سرچشمه گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد اولین بار از سال‌های ۱۴۰۰ میلادی در یمن دانه‌های آن‌ را برشته (حرارت دادن) و دم کردند

عکس تزیینی‌ــ تصویری از آسیاب کردن دانه‌های قهوه‌ــ Canva

به گزارش آسوشیتدپرس، محققان با استفاده از ژن‌ گیاهان قهوه برای «قهوه عربیکا» شجرنامه‌ای تهیه کردند.

آن‌ها در این روند که با هدف کسب اطلاعات بیشتر و محافظت بهتر از این گیاهان در برابر آفات و تغییرات اقلیمی انجام شد، دریافتند که این گونه حدود ۶۰۰ هزار سال پیش و از طریق پیوند طبیعی دو گونه قهوه دیگر به وجود آمد. آنچه ویکتور آلبرت، زیست‌شناس دانشگاه بوفالو که این پژوهش را سرپرستی می‌کرد، آن را در یک جمله چنین خلاصه می‌کند: «به عبارت دیگر، پیش از مداخله انسان»

این گیاهان وحشی قهوه از اتیوپی سرچشمه گرفته‌اند، اما به نظر می‌رسد اولین بار از دهه ۱۴۰۰ میلادی در یمن دانه‌های آن‌ را برشته (حرارت دادن) و دم کردند. افسانه‌‌ای وجود دارد که می‌گوید یک راهب هندی به نام بابا بودان در دهه ۱۶۰۰ هفت دانه قهوه خام از یمن به کشورش قاچاق کرد و بدین ترتیب انتشار و فراگیر شدن قهوه در سراسر جهان را پایه گذاشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قهوه عربیکا که به دلیل طعم ملایم و نسبتا شیرین آن محبوب است و در حال حاضر ۶۰ تا ۷۰ درصد بازار جهانی قهوه را تشکیل می‌دهد. چنانکه نشان‌های تجاری معروف مانند استارباکس، تیم هورتون و دانکین نیز این قهوه را می‌فروشند. آنچه باقی می‌ماند قهوه روبوستا است که قوی‌تر و تلخ‌تر است و از یکی از والدین قهوه عربیکا، یعنی قهوه کانفورا (Coffea canephora)، درست می‌شود.

محققان برای کنارهم گذاشتن و بررسی قدمت عربیکا، ژنوم‌های قهوه کانفورا، والد دیگری به نام قهوه یوجینیودیز و بیش از ۳۰ نوع گیاه مختلف عربیکا، از جمله یک نمونه‌ قهوه‌ از دهه ۱۷۰۰ــ به لطف موزه تاریخ طبیعی لندن‌ــ را که کارل لینائوس، طبیعت‌شناس سوئدی آن را نام‌گذاری کرد، بررسی کردند.

این تحقیق روز دوشنبه در نشریه «ژنتیک طبیعت» (Nature Genetics) منتشر شد. شرکت «نستله» که مالک چندین نشان تجاری قهوه است، در این پژوهش مشارکت داشت.

جمعیت گیاهان عربیکا هزاران سال قبل از آنکه بشر کشت و برداشت آن را آغاز کند، بسیار نوسان داشت. به طوری که در دوره‌های گرم زمین شکوفا شد و دوره‌های خشکسالی با دشواری مواجه شد. این دوره‌های کمبود که شرایط زیستی را برای این گیاه دشوارتر کرد، به اصطلاح نوعی گردنه جمعیتی به وجود آورد که در اثر آن تعداد زیادی از گونه‌های این گیاه از بین رفتند و تنها تعداد کمی که ژنتیک مشابه داشتند، باقی ماندند. آنچه امروز هم گیاهان قهوه عربیکا را در برابر بیماری‌هایی مانند زنگ برگ قهوه تضعیف می‌کند و هر سال میلیاردها دلار خسارت به بار می‌آورد.

محققان در این پژوهش ترکیبات یک نوع خاص از قهوه عربیکا را که به زنگ برگ قهوه مقاوم است، بررسی کرده‌اند. این تحقیقات به شناسایی بخش‌های مهمی از کد ژنتیکی گیاه کمک می‌کند و می‌تواند در افزایش مقاومت گیاه در برابر این بیماری‌ موثر باشند. این مطالعه همچنین روشن کرد که قهوه عربیکا چگونه به وجود آمد و نکاتی را که می‌تواند به حفاظت از این محصول کمک کند، برجسته کرد.

بیشتر از علوم