اکسیوس: جهان برای حملات سایبری جمهوری اسلامی و اسرائیل آماده می‌شود

اسرائیل و جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل رابطه‌ای مملو از عملیات‌های پنهانی و حملات سایبری مخرب داشته‌اند

تصویر مفهومی از حمله سایبری اسرائیل و جمهوری اسلامی‌ــ Canva

کارشناسان می‌گویند احتمالا حملات سایبری در صدر فهرست گزینه‌هایی است که اسرائیل و جمهوری اسلامی این هفته هنگام ترسیم اقدام‌های تلافی‌جویانه مدنظر قرار می‌دهند.

به نوشته اکسیوس، حمله پهپادی و موشکی شنبه شب جمهوری اسلامی به اسرائیل دو کشور را وارد محدوده‌ای‌ جدید و بی‌سابقه کرده است. رهبران اسرائیل مصمم‌اند که به این حمله پاسخ بدهند. اسرائیل و جمهوری اسلامی از مدت‌ها قبل رابطه‌ای مملو از عملیات‌های پنهانی و حملات سایبری مخرب داشته‌اند.

اندرو بورین، مدیر اجرایی امنیت جهانی در فلش‌پوینت، به اکسیوس گفت: «خصومت آشکار و ابعاد فیزیکی آشکار رویارویی دو کشور اوضاع را وارد محدوده متفاوتی کرده است.»

حملات سایبری مرتبط با درگیری اسرائیل و حماس در حال حاضر افرادی از سراسر جهان را به بازی کشانده است. پژوهشگران این حوزه بسیاری از این فعالیت‌های هکری را به گروه‌های مستقر در ایران، روسیه و سایر کشورها نسبت داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته بورین، اسرائیل و جمهوری اسلامی قادرند از بدافزارهای مخرب، باج‌افزارها و انواع حملات سایبری علیه یکدیگر استفاده کنند.

هکرهای وابسته به رژیم ایران در سال ۲۰۲۲ از بدافزار وایپر علیه آلبانی استفاده کردند. و آمریکا و اسرائیل در سال ۲۰۱۰ یک زیرساخت حیاتی ایران را به بدافزار آلوده کردند تا در فعالیت یکی از تاسیسات هسته‌ای اختلال ایجاد کنند.

به نوشته اکسیوس، در جریان جنگ جاری میان اسرائیل و حماس، جمهوری اسلامی در چند حمله سایبری به سازمان‌های اسرائیل نقش داشته است.

بورین می‌گوید عملیات سایبری به کشورها این امکان را می‌دهد که بدون خطر تلفات سنگین، تلافی‌جویی کنند.

سازمان ملی نظارت بر حوزه سایبری اسرائیل به نشریه پولیتیکو گفت که در جریان حمله موشکی هیچ‌گونه «فعالیت آنلاین غیرعادی» مشاهده نکرده بود.

اسرائیل هنوز گزینه‌هایش برای تلافی‌جویی را سبک‌سنگین می‌کند، و رهبران غربی برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها، در تلاش بوده‌اند این کشور را قانع کنند پاسخی بدهد که بیشتر دیپلماتیک باشد. ممکن است روزها یا هفته‌ها طول بکشد تا اسرائیل به حمله جمهوری اسلامی پاسخ بدهد. باید منتظر ماند و دید.