ادعای وال‌استریت ژورنال: دولت بایدن به دنبال توافقی بین اسرائیل و عربستان بر اساس تعهد به کشور فلسطینی است

تحلیلگران این طرح را برای دولت بایدن بسیار بلندپروازانه می‌دانند

از راست: شاهزاده محمد بن سلمان، بنیامنین نتانیاهو و جو بایدن

وال استریت ژورنال در گزارشی اختصاصی به نقل از مقامات آمریکایی که نام آنها را اعلام نکرده است از تلاش‌های جدید دولت بایدن برای شکل‌گیری توافقی بین اسرائیل و عربستان سعودی بر اساس تعهد به کشور فلسطینی خبر داد.

این در حالی است که دولت بایدن که اخیرا در موضع گیری‌های خود از راه‌حل دوکشوری برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان حمایت می‌کند، روز پنجشنبه قطعنامه عضویت کامل تشکیلات خودگردان فلسطینی در سازمان ملل را وتو کرد و گفت، این عضویت برای فلسطینی‌ها کشور نمی‌شود.

هرچند برخی کارشناسان به ثمر رسیدن این تلاش‌ها در فاصله هفت ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دشوار می‌دانند، دولت بایدن همچنان امیدوار است که در زمینه صلح اعراب و اسرائیل به یک موفقیت دست‌یابد.

پیش‌تر نیز گزارش‌هایی در زمینه تلاش دولت بایدن برای برقراری روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی مطرح شده بود اما مقامات عربستان همواره تاکید کرده‌اند که فقط در صورت به‌نتیجه رسیدن راه‌حل دو‌کشوری برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطنیان در این مسیر گام برمی‌دارند. شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی نیز به صراحت خواستار تشکیل کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اکنون وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی که نام آنها را اعلام نکرده، گزارش داده است که دولت بایدن در تلاش‌های جدید از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل می‌خواهد در مقابل رابطه با عربستان سعودی، تعهد به کشور فلسطینی را بپذیرد.

براساس این گزارش، موارد دیگری مانند همکاری دفاعی رسمی‌تر بین واشینگتن و ریاض، کمک به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و احیای تلاش‌های برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی نیز در طرح توافق جدید ذکر شده است.

وال‌استریت ژورنال می‌گوید این طرح در مراحل نهایی رایزنی است. اسرائیل و عربستان سعودی هنوز این گزارش را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

این درحالی است که برخی تحلیلگران باتوجه به اختلافات جدی شامل تاکید عربستان بر تشکیل کشور مستقل فلسطینی و موضع‌گیری‌های دولت نتانیاهو در مخالفت با تشکیل کشور فلسطینی، این هدف را برای دولت بایدن بسیار بلندپروازانه توصیف کرده‌اند.

البته در صورتی که دولت بایدن بتواند چنین توافقی را به نتیجه برساند در بحبوحه کارزار انتخاباتی بایدن یک برد برای او محسوب می‌شود. بایدن بر خلاف دونالد ترامپ که پیمان ابراهیم را در کارنامه خود دارد، بردی در سیاست خارجی نداشته است.

وال استریت ژورنال می‌نویسد، چنین توافقی می‌تواند به استراتژی خروج احتمالی اسرائیل از غزه پس از جنگ کمک کند. این در حالی است که آمریکا نیز طرحی برای غزه پس از جنگ دارد که شامل استقرار نیروهای کشورهای عربی برای حفظ امنیت غزه است.

این درحالی است که مقامات اسرائیل، حتی آنهایی که پیش‌تر از راه‌حل دوکشوری حمایت می‌کردند، در حال حاضر باتوجه به حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، از این موضع صرفنظر کرده‌اند و آن را به معنی تقویت حماس می‌دانند. وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود می‌نویسد، بعید به‌نظر نمی‌رسد که ریاض بدون موضع‌گیری علنی اسرائیل در جهت تشکیل کشور فلسطینی در توافق مورد نظر دولت بایدن مشارکت کند.