ریاض برای میزبانی نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد آماده می‌شود

هدف از این گردهمایی یافتن راه‌حلی برای چالش‌های جهانی مرتبط با مسائل بشردوستانه، تغییرات اقلیمی و موضوع‌های اقتصادی است

پوستری با نشان مجمع جهانی اقتصادــ AFP

شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی، برای میزبانی از نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در روزهای ۲۸ و ۲۹ آوریل آماده می‌شود.

به گزارش عرب نیوز، انتظار می‌رود در این نشست سران کشورها و مدیران ارشد بخش‌های دولتی و خصوصی حضور داشته باشند تا تحت عنوان «همکاری جهانی، رشد و انرژی برای توسعه» در مورد طیف وسیعی از مسائل و تحولات اقتصادی گفت‌وگو کنند.

هدف از این نشست یافتن راه‌حل‌هایی برای چالش‌های جهانی مرتبط با مسائل بشردوستانه، تغییرات اقلیمی و موضوع‌های اقتصادی عنوان شده است. در حاشیه رویداد اصلی، پادشاهی عربستان سعودی میزبان نمایشگاه‌ها و رویدادهای دیگری نیز خواهد بود تا آخرین تحولات در این کشور در زمینه‌هایی مانند توجه به پایداری و صنایع دوستدار محیط زیست، نوآوری و فرهنگ را به تصویر بکشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته کارشناسان، انتخاب ریاض به عنوان میزبان این نشست ویژه نشان‌دهنده مشارکت گسترده عربستان سعودی و مجمع جهانی اقتصاد است؛ همکاری مشترکی که بر اساس حضور فعال عربستان سعودی در جلسات سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس ایجاد شد.

عربستان سعودی در مجمع جهانی اقتصاد داووس ۲۰۲۴ بار دیگر تعهدش را به جذب سرمایه‌گذاری در این کشور نشان داد و بیانیه‌های وزیران و نمایندگان این پادشاهی به‌وضوح بر تلاش‌های پایدار برای تنوع بخشیدن به اقتصادی فراتر از نفت تاکید کرد.

نمایندگان ریاض در نشست امسال داووس که ماه ژانویه برگزار شد،‌ پیشرفت‌های حاصل‌شده در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی را به نمایش گذاشتند و با معرفی تحولات و توسعه مستمر پادشاهی سعودی در بخش‌های مختلف، بر فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود که هدف آن‌ها پرورش اقتصادی شکوفا، متنوع و باز برای مشارکت‌های متعدد است، تاکید کردند.

محمد الجدعان، وزیر دارایی عربستان سعودی، در مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ بر ضرورت وجود یک «عربستان سعودی قوی» برای دنیا تاکید و خاطرنشان کرد که این کشور بدون اتکا به قدرتش، قادر به کمک موثر به منطقه نخواهد بود.

او در میزگردی با عنوان «عربستان سعودی: مسیر پیش‌ رو» بر تعهد ریاض به اصلاحات اقتصادی در حال اجرا تاکید کرد و درباره کاهش قابل‌توجه سهم بخش نفت در تولید ناخالص داخلی این کشور از ۷۰ درصد به ۳۵ درصد سخن گفت.

خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان سعودی، نیز در اجلاس داووس گفت که ریاض در حال تدوین راهبرد گذار به سمت اقتصاد سبز و آبی است.

الفالح در نشستی متفاوت در جریان مجمع جهانی اقتصاد ۲۰۲۴ تاکید کرد که عربستان سعودی به‌تدریج به سمت اقتصاد سبز حرکت می‌کند. او بر نقش کشورهای حاشیه خلیج فارس در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و کمک به صندوق‌های دولتی در دستیابی به اهداف بلندمدت تاکید کرد.

بیشتر از اقتصاد