آسترازنکا سرانجام تایید کرد واکسن کووید این شرکت ممکن است خون را لخته کند

واکسن کووید این غول داروسازی بریتانیایی‌ـ‌سوئدی در بیش از ۱۵۰ کشور تزریق شده است

واکسن کوویشیلد آسترازنکا‌ــ AP

آسترازنکا، غول صنعت داروسازی، تایید کرده است واکسن کووید این شرکت با نام تجاری کوویشیلد (Covishield) که در سطح گسترده‌ای استفاده شده، ممکن است عوارض جانبی نادر از جمله لخته خون و کاهش پلاکت‌‌ خون ایجاد کند.

کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که کوویشیلد ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود، که شاید مرگبار باشد.

یک شکایت جمعی در بریتانیا ثبت شده و این ادعا را مطرح کرده است که این واکسن به مرگ و آسیب‌دیدگی‌های شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از شاکیان مدعی است که این واکسن باعث ایجاد لخته خون و آسیب مغزی دائمی در او شده که امکان کار کردن را از او گرفته است.

در حالی که آسترازنکا این ادعاها را رد می‌کند، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن «در موارد بسیار نادر، باعث تی‌تی‌اس (TTS)» یا سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی می‌شود، که مشخصه‌اش ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

به گزارش نشریه تلگراف، این شرکت در فوریه سال جاری در مدارک دادگاه گفته است: «تایید می‌شود که واکسن آز [آسترازنکا] می‌تواند، در موارد بسیار نادر، سبب تی‌تی‌اس شود. مکانیسم عامل این مسئله هنوز مشخص نیست.»

این شرکت در ادامه افزود: «علاوه بر این، تی‌تی‌اس ممکن است بدون واکسن آز (یا هر واکسن دیگری) نیز رخ دهد. رابطه علت و معلولی این عارضه در هر مورد مجزا نیازمند شواهد تخصصی خواهد بود.»

اعتراف آسترازنکا به این موضوع در تضاد با پافشاری این شرکت در سال ۲۰۲۳ بود که «نمی‌پذیرد این واکسن سبب بروز تی‌تی‌اس در سطحی عمومی شده است».

سازمان جهانی بهداشت تایید کرد که کوویشیلد ممکن است عوارض جانبی کشنده داشته باشد. «پس از واکسیناسیون با این واکسن، بروز یک عارضه خطرناک بسیار نادر موسوم به سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی گزارش شده است، که لخته شدن شدید و غیرعادی خون همراه با کاهش تعداد پلاکت‌ها را شامل می‌شود.» 

بر اساس اعلام شورای سازمان‌های بین‌المللی علوم پزشکی، عوارض جانبی «بسیار نادر» به موارد گزارش‌شده کمتر از ۱ در ۱۰ هزار اطلاق می‌شود. 

سازمان جهانی بهداشت در ادامه افزود: «در کشورهایی که سرایت سارس‌ـ‌کوو‌-‌۲ همچنان ادامه دارد، فواید واکسیناسیون در محافظت مقابل کووید‌ـ‌۱۹ بسیار بیشتر و مهم‌تر از خطرات احتمالی است.»

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان