روند سبز: طالبان در هر کیلومتر پنجشیر ۱۵۰ نیرو مستقر کرده‌اند

طالبان که در دوره نخست حاکمیتشان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰ نتوانسته بودند، بر  پنجشیر و بخشی از استان‌های شمالی حاکم شوند، حالا نمی‌خواهند کنترل این استان را از دست بدهند

حزب روند سبز وابسته به امرالله صالح، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان، روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت (اول مه) ادعا کرد طالبان حدود ۱۹ هزار نیرو را که اغلب اهل استان‌های هلمند، زابل، فراه و قندهارند، در استان پنجشیر مستقر کرده‌اند.  

بنا بر اعلام این نهاد، دره پنجشیر حدود ۱۳۰ کیلومتر طول دارد که در هر کیلومتر آن ۱۵۰ نیروی طالبان حضور دارند و در مدارس، خانه‌های مسکونی غصب‌شده، آرامگاه قهرمان ملی (احمد شاه مسعود)، دانشگاه دولتی پنجشیر، موسسه علوم فنی پنجشیر قرارگاه‌‌هایی زده و در روستاها نیز پاسگاه‌هایی تازه تاسیس کرده‌اند.

ایندیپندنت فارسی پیش‌تر هم گزارش داده بود که طالبان خانه‌ برخی مقام‌های حکومت پیشین و سیاستمداران سابق را گرفته‌اند و از آن‌ها به‌عنوان مهمان‌خانه یا قرارگاه نظامی استفاده می‌کنند.    

در گزارش این نهاد ذکر شده است: «واحد‌های نظامی طالبان در مناطق مختلف این استان جنایت‌های هولناک مانند شکنجه، قتل، چپاول توهین و تحقیر مردم مرتکب شده‌اند.» 

رسا (واحد اطلاعات روند سبز) می‌افزاید که بیشتر نیروهای طالبان مستقر در پنجشیر با زبان محلی آشنایی ندارند و به همین دلیل مراوده آنان با مردم عادی به حداقل رسیده است. ۱۲ هزار و ۸۰۰ نیرو از وزارت دفاع طالبان و بیش از شش هزار نیروی وابسته به وزارت داخله/ کشور، سازمان استخبارات (اطلاعات) و گروه‌های غیررسمی طالبان به نام «تشکیل قومی و اندیوالی» در پنجشیر مستقرند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساکنان پنجشیر هم در چندین مصاحبه با ایندیپندنت فارسی، از حضور گسترده طالبان و ایجاد پاسگاه‌ها و قرارگاه‌های نظامی متعدد این گروه ابراز نگرانی کرده و گفته بودند که طالبان به هر کدام از ساکن پنجشیر که مشکوک شوند، او را بازداشت می‌کنند. بر اساس روایت ساکنان پنجشیر، طالبان فضای رعب و وحشت بر این استان حاکم کرده‌ و به مردم هشدار داده‌اند که حمایت و عضویت در جبهه‌های نظامی مخالف حتی به مرگ آن‌ها منجر خواهد شد.  

طالبان ورودی استان پنجشیر را هم به‌شدت کنترل می‌کنند و از هرکس که وارد این استان می‌شود، انگشت‌نگاری می‌کنند و پس از بررسی سابقه اشخاص به آن‌ها اجازه ورود داده می‌شود. هم‌زمان با بهره‌گیری از کنترلی که بر تلویزیون ملی افغانستان و خبرگزاری‌های دولتی دارند، ادعا می‌کنند در پنجشیر امنیت کامل برقرار است و مردم از حاکمیت این گروه راضی‌اند.  

با فروپاشی حکومت سابق افغانستان در اوت ۲۰۲۱، احمد مسعود، فرزند احمد شاه مسعود به پنجشیر رفت و تشکیل یک جبهه مقاومت نظامی علیه طالبان را اعلام کرد. شماری از نظامیان حکومت پیشین و ساکنان پنجشیر هم به عضویت جبهه مقاومت ملی درآمدند. طالبان با گسیل هزاران نیرو و ادوات نظامی به پنجشیر، برای سرکوب فعالیت‌های نظامی تلاش زیادی کرده‌اند زیرا کنترل جغرافیای پنجشیر برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد و طالبان که در دوره نخست حاکمیتشان بر افغانستان در دهه ۱۹۹۰ نتوانسته بودند بر پنجشیر و بخشی از استان‌های شمالی حاکم شوند، حالا نمی‌خواهند کنترل این استان را از دست بدهند. 

بیشتر از جهان