خواب شوم علیرضا زاکانی برای پارک‌های تهران

مهم‌ترین تنفس‌گاه‌های شهری پایتخت از پارک ملت گرفته تا پارک لاله، در دوران پهلوی ساخته شده‌اند

تصویری از حصارکشی ضلع جنوبی پارک لاله‌ــ رسانه‌های اجتماعی

با افزایش انتقادها به حصارکشی در محوطه وسیعی از پارک لاله، علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران، هرگونه تصمیم برای ساخت‌وساز در پارک لاله را تکذیب کرد و مدعی شد که حصارکشی «برای ایجاد کارگاه تعمیرات و نگهداشت پارک است و اصلا قصد ساخت‌وساز و قطع درخت نداریم».

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در حالی این ادعا را مطرح کرد که حتی برخی اعضای شورای شهر از جمله مهدی چمران، سوده نجفی و مهدی پیرهادی، قصد شهرداری برای ساخت فرهنگسرا در محدوده حصارکشی‌شده پارک لاله را تایید کرده‌اند.

رئیس شورای شهر تهران ضمن دفاع از اقدام شهرداری مدعی شد که برای ساخت فرهنگسرا در پارک لاله، هیچ درختی قطع نمی‌شود. در مقابل برخی اعضای شورای شهر از جمله مهدی پیرهادی می‌گویند که حتی ساخت سرویس بهداشتی هم در ورودی پارک‌ها اشتباه است.

طی روزهای اخیر ویدیوها و تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که آشکار می‌کرد شهرداری تهران حدود سه هزار مترمربع از ضلع جنوبی پارک لاله را حصارکشی کرده است. روزنامه‌ شرق نیز در گزارشی میدانی نوشت که درخواست مردم برای اطلاع از اینکه این محوطه وسیع از پارک با چه هدفی حصارکشی شده، بی‌نتیجه مانده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری مهر روز جمعه ۱۴ اردیبهشت به نقل از یک مدیر شهرداری، ساخت‌وساز در محوطه پارک لاله را تایید کرد اما نوشت که این عملیات فعلا متوقف شده است.

به نظر می‌رسد شهرداری تهران، با افزایش انتقادها موقتا از تصمیمش برای ساخت فرهنگسرا در پارک لاله منصرف شده است، با این حال خطر ساخت‌وساز در پارک‌ها که مهم‌ترین تنفس‌گاه‌های شهری‌اند، همچنان وجود دارد.

روز دوشنبه، کانال تلگرامی شهرما از عملیات ساخت‌وساز در محوطه ورزشی پارک پلیس در شرق تهران خبر داد و به نقل از شنیده‌ها نوشت که این محوطه قرار است به شهربازی تبدیل شود.

پیش‌تر نیز ماجراهای مربوط به ساخت مسجد در محوطه تاریخی و باستانی پارک قیطریه خبرساز شده بود که حاشیه‌های آن همچنان هم ادامه دارد. علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در واکنش‌ به انتقادهای شهروندان و کارشناسان محیط‌ زیست گفت که قصد دارد در همه پارک‌های تهران مسجد بسازد.

پارک‌های تهران که شمار زیادی از آن‌ها قبل از انقلاب اسلامی ساخته شده‌اند، در بهبود هوای این شهر نقش مهمی ایفا می‌کنند. پارک شهر، پارک ملت، پارک ساعی، پارک قیطریه، پارک دانشجو، پارک نیاوران، پارک جمشیدیه و پارک لاله از شمال تا جنوب تهران پارک‌هایی‌اند که قبل از سال ۱۳۵۷ ساخته شدند و حالا با توجه به توسعه شهر تهران، مهم‌ترین تنفس‌گاه‌های شهری محسوب می‌شوند.

پارک لاله ابتدا به عنوان باغ جلالیه در اختیار ارتش ملی ایران بود و از آن برای برگزاری مراسم رژه استفاده می‌شد اما سال ۱۳۴۵ به سفارش شهبانو فرح پهلوی در محوطه آن پارک احداث شد.

پارک جمشیدیه نیز سال ۱۳۵۶ با حضور محمدرضاشاه پهلوی و شهبانو احداث شد. در این مراسم رئیس‌جمهوری وقت سنگال و همسرش نیز حضور داشتند. پس از استقرار جمهوری اسلامی، به دلیل اقامت روح‌الله خمینی در جماران درهای این پارک تا سال‌ها به روی مردم بسته بود.

پارک ملت نیز ابتدا «پارک شاهنشاهی» نام داشت، در دهه ۱۳۴۰ به درخواست شهبانو فرح پهلوی در زمینی بایر ساخته شد. طراحی این پارک را ایرج اعتصام، معمار برجسته، برعهده داشت.

پارک شهر هم که یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران است، سال ۱۳۲۹، هنگامی که ابوالحسن ابتهاج، شهردار تهران بود، احداث شد.

مهندس کریم ساعی در سال ۱۳۲۴ محوطه ۱۲ هکتاری پارک ساعی در خیابان پهلوی را درختکاری کرد و آن را در اختیار وزارت جهاد کشاورزی وقت گذاشت. ایده اصلی ساخت پارک در این محوطه در دهه ۱۳۴۰ شکل گرفت و حسین محجوبی، معمار و طراح شناخته‌شده، این پارک را به شیوه‌ای منحصربه‌فرد طراحی کرد.

پیشینه ساخت پارک قیطریه نیز به دهه ۱۳۵۰ بازمی‌گردد. پارک دانشجو نیز سال ۱۳۴۲ با طراحی بیژن صفاری ساخته شد.

طی سال‌های اخیر ساخت‌و‌ساز در حریم پارک دانشجو هم اعتراض‌های زیادی به همراه داشت. این ماجرا درباره باغ‌ گیاه‌شناسی نیز تکرار شد.

طی هفته‌های اخیر، پس از ماجراهای ساخت‌و‌ساز در پارک‌های لاله و قیطریه، انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرساز با راه‌اندازی کارزار «تعرض به بوستان‌ها را متوقف کنید» ضمن محکوم کردن «کژرفتاری شهرداری تهران» در بیانیه‌ای تاکید کرد: «بر اساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و در چارچوب طرح جامع و تفصیلی، پهنه جی فضای سبز در هر جای تهران پهنه حفاظت محسوب می‌شود و دست‌اندازی به هر جایش محکوم است.»

مقایسه پهنه سبز تهران قبل و بعد از دهه ۱۳۷۰ آشکار می‌کند که بخش وسیعی از باغ‌های تهران در زمان مدیریت محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران از بین رفته و جایشان را به سازه‌های شهری داده‌اند. حالا نیز از مجموع اعتراض‌ها و هشدارهای کارشناسان چنین برمی‌آید که شهرداری تهران با مدیریت علیرضا زاکانی، برای نابودی پارک‌های پایتخت خیز برداشته است.

در پیوند با این موضوع، مهدی شیرزاد، جامعه‌شناس، از «طولانی بودن خواب شهرداری» برای پارک‌های فرامنطقه‌ای تهران خبر داد و به سایت اکو ایران گفت که برخی از شهرداران مناطق مکلف شدند زمینی در پارک منطقه‌ را در اختیار پیمانکاران بگذارند تا مسجد و فرهنگسرا و فضای فرهنگی در فضای داخلی پارک‌ها ایجاد کنند.