شی جین پینگ در کاخ الیزه؛ رئیس‌جمهوری چین بر توسعه ارتباط با اروپا تاکید کرد

رئیس‌جمهوری فرانسه با همتای چینی‌اش در مورد تجارت و همچنین تحت فشار گذاشتن مسکو برای توقف جنگ اوکراین گفتگو می‌کند

شی جین پینگ و امانوئل مکرون ـ AFP

شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین که به عنوان اولین سفر اروپایی در طول پنج سال گذشته، وارد پاریس شده است، روز دوشنبه مورد استقبال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در کاخ الیزه قرار گرفت.

به گزارش رویترز، مکرون از شی در حیاط کاخ الیزه استقبال کرد و سپس این دو رهبر به گفتگوهایی به‌ویژه درمورد مسائل تجاری پرداختند. همچنین در دیداری که علاوه بر روسای جمهوری چین و فرانسه، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا نیز حضور داشت، از رهبر چین خواسته شد که تجارت متعادل‌تری را تضمین کند.

حضور شی در پاریس در شرایطی انجام می‌شود که تنش‌های تجاری شامل تحقیق اتحادیه اروپا در صنایع چین از جمله صادرات خودروهای الکتریکی گسترش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در دیداری که میان این سه چهره سیاسی انجام شد، مکرون تاکید کرد که اروپا و چین باید مشکلات ساختاری، به ویژه مسائل پیش آمده در عرصه تجارت را حل کنند. رئیس‌جمهوری فرانسه افزود: «آینده قاره ما به توسعه بیشتر روابطمان با چین به شیوه‌ای متعادل بستگی دارد.»

فون در لاین در اظهاراتی صریح‌تر اظهار کرد که «این رابطه به دلیل دسترسی نابرابر به بازار و یارانه‌های دولتی چین آسیب دیده است.»

پس از این نشست نیز، او به خبرنگاران گفت که «اتحادیه اروپا نمی‌تواند تولید بیش از حد کالاهای صنعتی چینی را که به بازار هجوم می‌آورد تاب بیاورد. بنابراین در اتخاذ تصمیمات مورد نیاز برای حفاظت از بازار خود تزلزل نخواهیم کرد.»

موضع اتحادیه اروپا در مورد تجارت با چین با رویکرد واشنگتن نیز همخوانی دارد. جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا پیشتر به چین هشدار داده است که واشنگتن نمی‌پذیرد که صنایع جدید از سوی واردات چین از بین بروند.

در همین حال رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی مختصری پیش از شروع مذاکرات سه جانبه در کاخ الیزه گفت که روابط با اروپا را اولویت سیاست خارجی کشورش می‌داند و هر دو طرف باید به این شراکت متعهد بمانند.

به‌رغم حضور شی در فرانسه، تمام ۲۷ عضو اتحادیه اروپا به‌ویژه آلمان نگرش یکسانی نسبت به چین ندارند و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان اعلام کرده است که به دلیل تعهدات قبلی به مکرون و شی در پاریس نخواهد پیوست.

برخی از مقامات فرانسوی می‌گویند که مکرون امیدوار است بازار چین را برای صادرات محصولات کشاورزی خود باز کند و مسائل مربوط به نگرانی‌های صنعت آرایشی فرانسه در مورد حقوق مالکیت معنوی را حل کند. در همین حال، چین ممکن است در طول سفر شی، سفارش خرید حدود ۵۰ هواپیمای ایرباس را اعلام کند.

در کنار مذاکرات تجاری، فرانسه تصمیم دارد چین را وادار کند که مسکو را برای توقف تهاجم نظامی به اوکراین تحت فشار قرار دهد.

اورسولا فون درلاین نیز پس از دیدار با شی جین پینگ، گفت که اطمینان دارد رئیس‌جمهوری چین می‌تواند تنش‌های هسته‌ای که به سبب تهدید روسیه به وجود آمده است را کاهش دهد. او تاکید کرد: «رئیس‌جمهوری چین تاکنون نقش بسیار مهمی در کاهش تهدیدهای هسته‌ای غیرمسئولانه روسیه ایفا کرده است. من اطمینان دارم که او به این کار در پس زمینه تهدیدهای هسته‌ای حاضر روسیه ادامه می‌دهد.»

رهبران اروپایی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین بارها تلاش کرده‌اند که از طریق نفوذ چین، روسیه را برای پایان دادن به جنگ تحت فشار بگذارند.

بیشتر از جهان