ارتش اسرائيل از «کنترل عملیاتی» گذرگاه رفح در غزه خبر داد

بسیاری از متحدان اسرائیل و کشورهای منطقه درباره این عملیات و پیامدهای انسانی آن به تل‌آویو هشدار داده‌اند

ارتش اسرائیل تایید کرد که تیپ ۴۰۱ زرهی‌ این ارتش صبح سه‌شنبه هفتم مه (‍۱۸ اردیبهشت) گذرگاه رفح در غزه را تصرف کرده است.

به گزارش تایمز اسرائيل، نیروهای ارتش اسرائیل اعلام کردند که در جریان عملیات شبانه، حدود ۲۰ مرد مسلح کشته شدند و «سه تونل مهم» کشف شد.

آن‌ها همچنین مدعی شدند که یک خودرو مملو از مواد منفجره را که به سمت یک تانک اسرائیلی حرکت می‌کرد، هدف قرار دادند و منهدم کردند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که در عملیات تصرف رفح تاکنون هیچ نظامی زخمی نشده است و آن‌ها اکنون در حال جست‌وجوی بیشتر در منطقه‌اند. بنا بر اعلام ارتش، نیروی هوایی در طول شب بیش از ۵۰ منطقه مورداستفاده حماس در رفح را بمباران کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هم‌زمان رویترز به نقل از یک مقام آمریکایی که نام او را اعلام نکرد، گزارش داد که به نظر نمی‌رسد عملیات گسترده‌‌ای در رفح در پیش باشد. به گفته او، آمریکا می‌خواهد از عملیات بزرگ نظامی در مناطق پرجمعیت رفح پرهیز شود و به نظر نمی‌رسد ارتش اسرائیل در حال اجرای این نوع عملیات باشد.

حمله زمینی ارتش اسرائیل به رفح در حالی انجام می‌گیرد که حماس روز دوشنبه اعلام کرد توافقی را که میانجی‌ها ارائه کرده بودند، پذیرفته است. با این حال، اسرائیل می‌گوید آنچه حماس مطرح کرده با پیشنهاد اسرائیل به میزان قابل‌توجهی متفاوت است.

مقام‌های حماس گفتند که مرحله اول شامل یک دوره آتش‌بس ۴۲ روزه است که ۳۳ گروگان اسرائیلی در ازای رهایی تعداد زیادی از زندانیان امنیتی فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند. دفتر بنیامین نتانیاهو در واکنش اعلام کرد که پیشنهاد حماس با خواسته‌های اساسی اسرائیل فاصله زیادی دارد، اما مذاکره‌کنندگان اسرائیل برای ادامه گفت‌وگو با میانجی‌ها شامل آمریکا، مصر و قطر، اعزام می‌شوند.

وزارت خارجه قطر پیش‌تر اعلام کرده بود که روز سه‌شنبه دوباره هیئتی را به قاهره اعزام می‌کند تا مذاکرات غیرمستقیم اسرائیل و حماس بر سر توافق آتش‌بس از سر گرفته شود.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، حماس قصد دارد پیکر چند گروگان مرده را هم جزو ۳۳ اسیری محسوب کند که می‌گوید در مرحله اول توافق آن‌ها را آزاد خواهد کرد. این گزارش به نقل از یک منبع مطلع می‌گوید که حماس به میانجی‌ها اطلاع داده همه افرادی که قرار است تحویل داده شوند، زنده نیستند. این در حالی است که انتظار می‌رفت در مرحله اول، زنان، کودکان، سالمندان و بیماران آزاد شوند. اسرائیل قبلا تاکید کرده بود که در مرحله اول فقط گروگان‌های زنده باید آزاد شوند و تقاضایش را به ۴۰ گروگان رسانده بود.

در همین حال، پلیس اسرائيل صبح سه‌شنبه اعلام کرد که شش نفر را به دلیل ایجاد مانع و آسیب رساندن به محموله کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه بازداشت کرده است.

تصاویری که پیش‌تر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، ده‌ها نفر را نشان می‌داد که با تجمع مقابل کاروان کمک‌های بشردوستانه، قصد داشتند از انتقال آن‌ها به غزه جلوگیری کنند. پلیس اسرائیل اعلام کرد که در جریان این درگیری، چند کامیون و محموله آسیب دیدند.

بیشتر از جهان