گروسی در اصفهان: ‌پیشنهادی شامل گام‌های عملیاتی به ایران ارائه کردم

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری مشترک با محمد اسلامی از «شروع فعالیت‌های جدید میان جمهوری اسلامی ایران و آژانس» خبر داد

محمد اسلامی و رافائل گروسی، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳‌ــ  سازمان انرژی اتمی ایران

رافائل گروسی،‌ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در یک نشست خبری مشترک با محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئيس‌ سازمان انرژی اتمی ایران، که در حاشیه اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای در اصفهان برگزار شد، تاکید کرد «جلسات مهمی» با تهران داشته است که شروع همکاری‌های «جدید» میان تهران و آژانس خواهد بود.

به گزارش رسانه‌های داخلی، گروسی در این نشست، تصریح کرد: «روز دوشنبه با مذاکره‌کننده ارشد و وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در تهران نشست‌های مهمی داشتم. ما در مرحله حساسی قرار داریم و این شروع فعالیت‌های جدید میان ایران و آژانس است.»

او ادامه داد: «یک‌ سال قبل بر سر بیانیه مشترک توافق کردیم؛ سندی که بر سطح همکاری‌های نظارتی و پادمانی و حل مسائل باقی‌مانده تاکید می‌کند. این سند گام‌های اضافی را که طرفین باید بردارند بیان می‌کند. امروز توافق کردیم این سند ادامه پیدا کند و مفاد آن معتبر است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل آژانس افزود: «پیشنهادی به ایران ارائه دادم که شامل گام‌های عملیاتی است و تیم‌های دو طرف در نشستی جداگانه در حال تعریف این گام‌های عملیاتی دو طرفه‌اند. باید با تهران همکاری کنیم تا به مسیر قبلی بازگردیم و تلاش داریم شرایط را برای بازگرداندن جمهوری اسلامی ایران به مسیر قبلی تسهیل کنیم.»

اظهار امیدواری گروسی درباره همکاری تهران در شرایطی است که این مقام آژانس چندی پیش در گفت‌وگو با رسانه آلمانی دویچه وله اعلام کرده بود جمهوری اسلامی ایران تا داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای «چند هفته‌ و نه چند ماه‌» فاصله دارد. او در آن مصاحبه با بیان اینکه آگاهی از اهداف و انگیزه‌های برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بیشتر بر «حدس و گمان» استوار است، تاکید کرده بود: «ما به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دسترسی در سطح لازم را نداریم و این موضوع بر گمانه‌زنی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای تهران می‌افزاید.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز یازدهم فروردین هم در گفت‌وگو با تلویزیون پی‌بی‌اس آمریکا، از کاهش دسترسی بازرسان این نهاد بین‌المللی به فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی انتقاد کرد و گفت که ادامه وضعیت فعلی باعث می‌شود آژانس دیگر نتواند صلح‌آمیز بودن برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران را تضمین کند.

اسلامی: بر حل موضوع دو مکان باقی‌مانده تمرکز می‌کنیم

محمد اسلامی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، هم در نشست خبری مشترک روز سه‌شنبه با گروسی تاکید کرد که گفت‌وگویی «سازنده و رو‌به‌جلو» داشته‌اند.

او پس از مذاکرات فنی دوجانبه با نمایندگان آژانس افزود: «اگرچه به دلیل شرایط به وجودآمده در مسائل ایران و آژانس روند همکاری‌ها کند شد، تداوم تعاملاتمان را بر مبنای بیانیه مشترک در سه بخش دنبال خواهیم کرد؛ اول موارد گذشته است که در سند برجام در قالب پی‌ام‌دی بسته شد. این‌ها مسائل خاص خود را دارد که آغشته به مسائل بیرونی و سیاسی است و نباید به دیگر بخش‌ها تسری داده شود. در این بخش، موضوع مهم دو مکان باقی‌مانده است، موضوع ناترازی مواد حل شد و بر حل دو مکان باقی‌مانده تمرکز می‌کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بخش دوم و سوم را این‌طور توضیح داد: «در چارچوب ان‌پی‌تی و پادمان انتظارها و کاستی‌ها را دنبال می‌کنیم و برای اقدام‌های هماهنگ برای پیشبرد وضعیت موجود اقدام‌های متقابل و لازم را انجام می‌دهیم. در بخش سوم، مدیرکل و شخص آقای گروسی مسئول آن است و باید گام‌هایی بردارند که برای آینده است. نقشی که مدیرکل برعهده دارد، برای برداشتن موانع و حل مسائل مربوطه که عمدتا سیاسی است، در این رابطه حائز اهمیت است.»

او با ادعای اینکه جمهوری اسلامی «با حسن‌نیت در برجام مانده است» افزود: «علاوه بر آن، چارچوب‌های ما الان ان‌پی‌تی، موافقت‌نامه پادمان جامع و قانون اقدام راهبردی ایران است».

رافائل گروسی به دعوت رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و به منظور شرکت در سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای و نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای به ایران سفر کرده است. او عصر دوشنبه با امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی، دیدار و گفت‌وگو کرد.