یک مقام آمریکایی: ایران از مالزی برای دور زدن تحریم نفتی استفاده می‌کند

مقام‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا از روز دوشنبه تا پنجشنبه با هدف مقابله با درآمدزایی و تامین مالی ایران و نیروهای نیابتی این کشور، در سنگاپور و مالزی حضور دارند

تصویر تزیینی، مشعل پالایشگاه نفت و پرچم جمهوری اسلامی ایران‌ــ Independent Persian

خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه هفتم مه (۱۸ اردیبهشت) در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد خزانه‌داری آمریکا نوشت که «ایالات متحده ظرفیت جمهوری اسلامی ایران برای انتقال نفت را وابسته به ارائه‌دهندگان خدمات مستقر در مالزی می‌داند.»

بنا بر این گزارش، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تمرکزش را بر شناسایی راه‌های تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی از جمله حماس قرار داده است. این نهاد معتقد است که یکی از روش‌های حمایت از این گروه‌ها، از طریق فروش غیرقانونی نفت ایران و انتقال کمک‌های مالی به گروه‌هایی با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده در منطقه است.

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی در یک نشست خبری گفت که ایالات متحده در تلاش است از تبدیل شدن مالزی به محلی برای انتقال غیرقانونی نفت ایران و تامین مالی گروه‌هایی چون حماس جلوگیری کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او تاکید کرد: «ما نگران جمع‌آوری کمک‌های مالی در منطقه، از جمله در مالزی، برای گروه حماس هستیم بنابراین می‌خواهیم در مورد این نگرانی‌ها گفتگوی مستقیم داشته باشیم.»

این مقام آمریکایی همچنین افزود که «افزایش نگران‌کننده‌ای» در تلاش‌های ایران و گروه‌های وابسته آن برای جمع‌آوری سرمایه در منطقه وجود دارد که این اقدام گاهی از طریق سازمان‌های خیریه اتفاق می‌افتد.

این مقام مسئول در حالی که از ذکر نام موسسات خیریه مظنون خودداری کرد، گفت: «این وحشتناک است که آنها به دنبال سوءاستفاده از سرازیر شدن حمایت از مردم فلسطین برای جمع‌آوری پول با هدف فعالیت‌های خشونت‌آمیز و بی‌ثبات‌کننده‌اند.»

برایان نلسون، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی و نیل مک براید، مشاور کل خزانه‌داری ایالات متحده، از روز دوشنبه تا پنجشنبه در سنگاپور و مالزی حضور دارند.

بنا بر اعلام این وزارتخانه، حضور این مقام‌ها در مالزی به منظور مقابله با تامین مالی گروه‌های تروریستی و درآمدزایی ایران از طریق قاچاق نفت انجام شده است. این اتفاق با توجه به این مساله مهم ارزیابی می‌شود که سنگاپور یک قطب بزرگ حمل و نقل به شمار می‌رود.

مقام‌ ارشد خزانه‌داری آمریکا تاکید کرده است که ایالات متحده شاهد انتقال نفت ایران به نزدیکی سنگاپور و سپس سرتاسر منطقه بوده است. او افزوده است که «ظرفیت ایران برای انتقال نفت این کشور به نوعی به ارائه‌دهندگان خدمات متکی است که در مالزی مستقرند؛ بنابراین ما می‌خواهیم در این مورد با مالزیایی ها گفتگوی مستقیم داشته باشیم.»

در دسامبر گذشته نیز وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌هایی را علیه چهار شرکت مستقر در مالزی به اتهام حمایت از تولید هواپیماهای بدون سرنشین ایران وضع کرد.

تقریبا تمام نفت ایران که وارد چین می‌شود، به‌عنوان نفت مالزی یا سایر کشورهای خاورمیانه معرفی با نفت‌کش‌های قدیمی حمل می‌شود که هنگام بارگیری در بندرهای ایران، فرستنده‌هایشان را خاموش می‌کنند تا شناسایی نشوند. بلومبرگ پیش از این در گزارشی نوشته بود که بلومبرگ وجود «ناوگان اشباح» در تجارت نفت، ایالات متحده را در تحریم‌هایش علیه نفت ایران با چالش‌هایی روبرو کرده است.

هرچند مقاصد دقیق نفت ایران باتوجه به روش‌های دور زدن تحریم‌ها به طور کامل قابل شناسایی نیست، مجموع گزارش‌ها حاکی از آن است که چین همچنان بزرگترین مشتری نفت ایران است.