شاهزاده رضا پهلوی: می‌خواهم کشورم را دوباره ببینم و در ایران آزاد زندگی کنم

شاهزاده رضا پهلوی: «جهان بایدن با متحدان طبیعی خود یعنی مردم ایران هم‌پیمان شود»

شاهزاده رضا پهلوی در گفتگو با بخش فرانسوی‌زبان شبکه خبری آی۲۴ اسرائیل، در پاسخ به مجری این شبکه که با اشاره به مقاله ساندی تایمز با عنوان «چرا جوانان ایرانی از بازگشت شاهزاده استقبال می‌کنند» از محبوبیت بالای شاهزاده رضا پهلوی در میان مردم سخن گفت، تصریح کرد که اعتماد و حمایت بسیار مردم ایران را مشوق و سرمایه سیاسی خود می‌داند.

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «در وهله اول این‌که از چنین اعتماد و حمایت بسیاری برخوردارم برای من یک مشوق است. همچنین این سرمایه سیاسی من است که امیدوارم بتواند برای ایفای نقش در دوران گذار کارا باشد تا در نهایت بتوانیم به دموکراسی که خواست اکثریت مردم ایران و در تضاد با رژیم کنونی است، دست‌یابیم. این در عین حال که به من آزادی عمل زیادی می‌دهد، برای من مسئولیت اخلاقی بیشتری به وجود می‌آورد که به میدان بیایم و در راه تسهیل این گذار بکوشم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوال خبرنگار آی‌۲۴ مبنی بر بازگشت به ایران گفت: «امیدوارم به زودی روزی برسد که کشورم را ببینم. از سال ۱۹۷۹ تا کنون همین امید را دارم. فکر می‌کنم به عنوان یک ایرانی همیشه دوست دارم که بتوانم دوباره کشورم را ببینم، خانواده من هم همین امید را دارند. همچنین امیدواریم که روزی بتوانیم در وطن خودمان آزاد زندگی کنیم.»

شاهزاده رضا پهلوی تضمین سکولاریسم، دموکراسی و حقوق بشر و همچنین پایان هرگونه تبعیض علیه اقلیت‌ها، اقوام، ادیان و تمایلات جنسی را از ملزومات حکومت آینده ایران دانست و گفت: «در نهایت ما باید یک کشور مدرن در قرن بیست و یکم باشیم و به نظر من ایرانیان برای پیوستن به جهان آزاد آماده‌اند.»

شاهزاده رضا پهلوی در این گفتگو در رابطه با سیاستی که غرب تا کنون در قبال جمهوری اسلامی اتخاذ کرده است، گفت: «ما پس از چهل سال شواهدی داریم مبنی بر این که سیاست مبتنی بر انتظار تغییر رفتار رژیم ایران و سیاست مماشات هیچ نتیجه مثبتی ندارد. این سیاست تنها رژیم را تقویت می‌کند و باعث می‌شود که آن‌ها سرکوب شدیدتری را در داخل ایران تحمیل کرده و درگیری‌های بیشتری را در خارج به وجود آورند.»

شاهزاده رضا پهلوی افزود: «باید در سیاست خارجی کشورهای غربی اصلی یک تغییر مسیر کلی با در نظر گرفتن راه حل نهایی که به معنای تغییر رژیم است به وجود آید. این چیزی است که مردم ایران سال‌ها است خواستار آن‌اند. آن‌ها بدون هیچ حمایتی هر روز با رژیم مبارزه می‌کنند. در نتیجه به جای مذاکره با این رژیم که به هیچ توافقی ختم نخواهد شد، چون عملا با این کار به دنبال تبدیل گرگ به بره‌اید و این در تضاد با دی‌ان‌ای (DNA) رژیم است. اگر چنین تغییری به وجود بیاید دیگر این رژیم جمهوری اسلامی نیست. چنین انتظاری همیشه نادرست بوده است. زمان زیادی صرف آن شده اما هنوز دیر نیست.»

شاهزاده رضا پهلوی مردم ایران را متحدان واقعی جهان دانست و گفت: «اکنون زمان آن رسیده که در جهتی متفاوت عمل کنیم. چهل سال است که دنیا می‌خواهد با رژیمی که علیه مردم خودش است مبارزه کند. اکنون زمان آن رسیده که جهان با متحدان طبیعی خود که مردم ایران‌اند هم‌پیمان شود. ایرانیانی که مدت‌ها است برای آزادی می‌جنگند. این واقعیت است.»