نمایندگان پارلمان کانادا با اجماع به طرح غیرالزام‌آور تروریستی‌خواندن سپاه رای دادند

فهرست گروه‌های تروریستی کانادا پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر ایجاد شد؛ زمانی که گروهی در این فهرست قرار بگیرد، پلیس می‌تواند افراد مرتبط با آن یا حامی آن را متهم کند و اموال آنها را توقیف کند

تصویری از پارلمان کانادا و اعضای سپاه

مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه با اجماع آرا از طرح اضافه کردن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت کرد.

این طرح در گزارش کمیته قضایی مجلس عوام ارایه شد که از دولت می‌خواهد سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی در کانادا اعلام کند. این طرح با ۳۲۷ رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب رسید اما دولت ملزم به اجرای آن نیست. پارلمان کانادا در سال ۲۰۱۸ نیز اقدام مشابهی را انجام داده بود.

دولت جاستین ترودو مانند برخی دولت‌های دیگر در اروپا و بریتانیا با فشار فزاینده‌ای برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران مواجه است.

دولت ترودو تا کنون با اقدامات حاشیه‌ای مانند در نظر گرفتن «فهرست ۱۰ هزار نفره» افراد تحریم شده برای ورود به کانادا سعی کرده است از حجم فشارها بکاهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما این سیاست‌ با انتقاد بسیاری مواجه است و در موارد متعددی حضور افراد وابسته به جمهوری اسلامی و یا با سابقه فعالیت در حکومت و ارگان‌های وابسته در کانادا به اثبات رسیده است.

دولت ترودو تا کنون مدعی بوده است که اعلام کل سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی می‌تواند به افرادی که در سطوح پایینی سپاه در دوره سربازی حضور داشته‌اند و قصد دارند به کانادا بروند، ضربه بزند.

هرچند برخی دولت‌ها مانند بریتانیا با اشاره به روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی، اهمیت حفظ این روابط را یکی از دلایل تروریستی اعلام نکردن سپاه عنوان می‌کنند، کانادا سال‌ها است که با جمهوری اسلامی روابط دیپلماتیک ندارد و سفارت کانادا در تهران تعطیل است.

به گزارش سی‌بی‌سی، طبق قوانین کانادا، شرایط اعلام یک گروه به عنوان سازمان تروریستی، در دست بودن شواهد منطقی است که نشان دهد گروه مورد نظر در حمله تروریستی مشارکت داشته، برای حمله تروریستی تلاش کرده یا حمله تروریستی انجام داده است.

فهرست گروه‌های تروریستی کانادا پس از حمله‌های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا ایجاد شد. زمانی که یک گروه در این فهرست قرار بگیرد، پلیس می‌تواند افراد مرتبط با آن یا حامی آن را متهم کند و اموال آنها را توقیف کند.

سپاه پاسداران در دولت دونالد ترامپ در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا قرار گرفت.