بایدن: در صورت عملیات گسترده اسرائیل در رفح انتقال سلاح را متوقف می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا به سی‌ان‌ان گفت که پنج کشور عربی می‌توانند در بازسازی غزه پس از جنگ و گذار به راه‌حل دو کشوری نقش داشته باشند

جو باین، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز چهارشنبه در گفت‌و‌گو با سی‌ان‌ان برای نخستین بار تهدید کرد، در صورت عملیات نظامی گسترده ارتش اسرائیل در مناطق پرجعیت در رفح، انتقال سلاح به اسرائیل را متوقف می‌کند.

بایدن گفت: به طور شفاف به بی‌بی (بنیامین نتانیاهو) و کابینه جنگ گفته‌ام که در صورت ورود به مناطق پرجمعیت از آنها حمایت نخواهیم کرد.

او اما در همین مصاحبه مانند دیگر مقامات دولت خود در دو روز اخیر تاکید کرد که اسرائیل هنوز از خط قرمزها عبور نکرده است.

اسرائیل روز سه‌شنبه کنترل سمت شرقی گذرگاه رفح را در اختیار گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل باوجود مخالفت‌های بین‌المللی تاکید دارد که عملیات نظامی در رفح به عنوان آخرین مرحله جنگ با حماس ضروری است.

دولت بایدن که در آغاز با اقدام در رفح مخالف بود، اکنون بیشتر روی پرهیز اسرائیل از عملیات در مناطق پرجمعیت و به خطر انداختن جان غیرنظامیان تاکید دارد.

بایدن در بخش دیگری از مصاحبه از جلوگیری از انتقال بمب‌های هوشمند به اسرائیل در هفته گذشته و در آستانه آغاز عملیات نظامی در رفح سخن گفت و به این نکته اشاره کرد که پیش‌تر غیرنظامیان در غزه در نتیجه استفاده از این سلاح‌ها در مناطق پرجمعیت کشته شده‌اند.

این در حالی است که بایدن به دلیل جلوگیری از ارسال این محموله به اسرائیل در هفته گذشته با انتقاد جمهوری‌خواهان مواجه شده است و قانونگذاران ارشد کنگره تعهد دولت بایدن به امنیت اسرائیل را زیر سئوال برده‌اند.

بایدن در بخش دیگری از مصاحبه با سی‌ان‌ان به چشم‌انداز غزه پس‌ از جنگ اشاره کرد و از بنیامین نتانیاهو خواست، بگوید پس از جنگ چه کسی کنترل غزه را بر عهده می‌گیرد.

بایدن در زمینه چشم‌انداز آمریکا برای غزه پس از جنگ به پنج کشور عربی اشاره کرد و گفت رهبران این کشورها برای کمک به بازسازی غزه و گذار به راه‌حل دو کشوری آماده‌اند. او گفت که نمی‌خواهد نام این کشورها را اعلام کند و آنها را به دردسر بیاندازد.

بیشتر از جهان