کاهش کیفیت و افزایش حواشی؛ سیل شکایت و اتهام در فوتبال ایران

هردو باشگاه استقلال و سپاهان از مدیران پرسپولیس به‌دلیل مصاحبه علیه هاشمی‌نسب، داوری‌ها و هواداران اصفهانی شکایت کردند

مهدی هاشمی‌نسب، مربی تیم استقلال تهران-اردیبهشت ۱۴۰۳-سایت استقلال

در شرایطی که هواداران و کارشناسان فوتبال ایران در هفته‌های اخیر از کاهش چشم‌گیر کیفیت بازی تیم‌ها در لیگ برتر و تساوی‌های بدون گل گلایه کرده‌اند، تعداد بیانیه‌ها و شکایت‌های مدیران باشگاه، مربیان و بازیکنان از یکدیگر و همچنین اعمال جریمه‌های مالی هنگفت کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رشد چندبرابری داشته است.

در یک نمونه، حواشی دیدار تیم‌های پرسپولیس تهران و سپاهان اصفهان، با گذشت ۲ هفته و پس از جریمه‌ کمیته انضباطی علیه خاطیان این مسابقه، همچنان ادامه دارد. تازه‌ترین خبر این است که باشگاه اصفهانی علیه دو تن از مدیران ارشد سرخ‌پوشان به کمیته انضباطی و قوه قضاییه جمهوری اسلامی شکایت کرده است.

همچنین پس از انتشار ویدیویی از مهدی هاشمی‌نسب، دستیار جواد نکونام، که در آن «الفاظی رکیک» علیه بازیکنان پرسپولیس به کار می‌برد، باشگاه استقلال از رضا درویش، مدیرعامل پرسپولیس، به‌دلیل آنکه مربی آبی‌ها را دارای مشکلات روحی خوانده بود شکایت کرد.

روز گذشته رضا درویش گفت: «توهین هاشمی‌نسب به پرسپولیس؟ مشکلات او با دارو هم حل نمی‌شود. صحبت کردن در این مورد دیگر فایده‌ای ندارد. به قول معرف همه کار کردم که بچه‌ام یک شب بیرون نماند، اما وقتی ماند، چه یک شب چه هزار شب. وقتی این کارها مداوم است، ریشه در جای دیگر دارد. باید ریشه را حل کرد، وگرنه با دارو راه به جایی نمی‌بریم.»

مدیرعامل پرسپولیس، همچنین با اشاره به رای کمیته انضباطی مبنی بر محرومیت ۱۰ ساله یکی از هواداران تیم سپاهان از حضور در ورزشگاه‌های فوتبال، افزود: «مگر اینجا ورزشگاه سانتیاگو برنابئو است که کسی را محکوم کنیم و نتواند وارد استادیوم شود؟ آیا کسی می‌تواند این را کنترل کند؟ جالب است یکی از مسئولان آن تیم (سپاهان) به این انسان‌نما (هوادار سپاهان) می‌گفت آن بزرگوار! باید فاتحه جامعه‌ای را خواند که این آدم بزرگوارش باشد. از دقیقه ۲۰ بازی یک‌سری هوادارنما توهین به زنان پرسپولیسی را شروع کردند. آن فردی که نمی‌توانم اسمش را انسان بگذارم، آن الفاظ رکیک را به کار برد. می‌دانستند کسی کاری به کارشان ندارد.»

درویش در ادامه حملاتش به مدیران تیم سپاهان مدعی شد که هواداران باشگاه اصفهانی در مسابقه مقابل پرسپولیس، با آگاهی از این موضوع که مدیران فدراسیون فوتبال و کمیته انضباطی از آنان حمایت خواهند کرد، به توهین جنسی علیه زنان هوادار پرسپولیس رو آوردند. او برای اثبات ادعایش به پرونده‌های انضباطی پیشین هواداران سپاهان، مانند نابینا کردن یک سرباز به‌دلیل پرتاب نارنجک دستی در ورزشگاه نقش‌جهان یا شکستن شیشه اتوبوس کاروان پرسپولیس در اصفهان، اشاره کرد.

مهدی تاج، رییس اصفهانی فدراسیون فوتبال ایران، پیش از تصاحب این سمت، سال‌ها رییس هیات‌مدیره باشگاه سپاهان و از مدیران بازنشسته کارخانه فولاد مبارکه اصفهان بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما مدیران سپاهان در بیانیه‌شان نوشتند که «با توجه به اتهامات تکراری و صحبت‌های کذب مدیرعامل و معاون ورزشی باشگاه پرسپولیس در خصوص باشگاه سپاهان» مجددا تصمیم به ثبت شکایت در کمیته انضباطی فدراسیون گرفته‌اند و در ادامه افزودند: «با توجه به اینکه برخی از این اظهارات خارج از حدود فوتبال است، باشگاه سپاهان ازطریق نهادهای قضایی خارج از فوتبال نیز اقدام حقوقی لازم را صورت خواهد داد.»

در همین حال، سایت «ورزش سه» خبر داد که فرشید سمیعی، سرپرست استقلال، به‌دلیل مصاحبه‌های روز گذشته مدیرعامل و معاون ورزشی پرسپولیس، به ارکان قضایی فدراسیون فوتبال شکایت کرده است تا «آنها را با جرایم سنگینی روبه‌رو کند».

مدیرعامل پرسپولیس درباره احتمال تغییر ورزشگاه مسابقه تیم‌های پیکان و استقلال در هفته آخر لیگ برتر نیز گفت: «این‌ها از الان زمزمه‌اش را شروع کردند، برای اینکه بازی آخر رقیب ما که همزمان است را جای دیگر ببرند. آن‌قدر نقشه این‌ها نخ‌نما شده که مشخص است می‌خواهند چه کار کنند.»

حسین بادامکی، معاون باشگاه پرسپولیس، که با شکایت رقیب تهرانی مواجه شد، روز چهارشنبه درباره اشتباه داور دیدار استقلال و ذوب‌آهن در اخراج نکردن روزبه چشمی، هافبک آبی‌ها در دقیقه ۷۵ مسابقه، به خبرگزاری آنا گفت: «استقلالی‌ها قبل از بازی با ذوب‌آهن به قدری روی کوپال ناظمی فشار آوردند که درنهایت بعد از بازی، به این جمله که داور بازی را به‌خوبی مدیریت کرد رسیدند. معلوم نیست اگر او روزبه چشمی را اخراج می‌کرد، چه قشقرقی به راه می‌انداختند.»

در این شرایط، به نظر می‌رسد در ۴ هفته پایانی و حساس مسابقات لیگ برتر، مصاحبه‌های مدیران باشگاه‌ها و اعضای کادرفنی تیم‌هایی که برای قهرمانی یا رهایی از سقوط به دسته پایین‌تر می‌جنگند، بیشتر شود. این درحالی است که آخرین نقشه مدیران فدراسیون فوتبال برای کاهش بیانیه‌ها و طرح اتهام‌ها با اعمال جریمه‌های میلیاردی نیز تاثیرگذار نبوده است.

بیشتر از فوتبال