کشف دالان‌های مخفی در هرم مصر معمایی ۲۰۰ ساله را حل کرد

جان پرینگ، مصرشناس بریتانیایی، در سال ۱۸۳۶ هرم ساحورع را کشف کرد

تصویری از ورودی هرم ساحورع  - Mohamed Khaled / Uni Würzburg

۲۰۰ سال پس از اولین کاوش‌ها، معمای مصر باستان پس از کشف اتاق‌های مخفی یکی از اهرام حل شد.

هرم ساحورع بیش از ۲ قرن پیش از میلاد مسیح برای دومین فرعون دودمان پنجم مصر باستان ساخته شد. مرحله‌ای از ساخت هرم را جانشینان او در ابوصیر آغاز کردند، مکانی که قبلا بنیان‌گذار دودمان پنجم برای معبد خورشید از آن استفاده می‌کرد.  

جان پرینگ، مصرشناس بریتانیایی، در سال ۱۸۳۶ هرم ساحورع راکشف کرد. او کسی بود که توانست ورودی و گذرگاه دسترسی به درون هرم را باز و پاکسازی کند، اما به‌دلیل آسیب بسیاری که سنگ‌تراش‌ها به آرامگاه وارد کرده بودند مشخص نشد که این مکان از یک اتاق تشکیل شده است یا دو اتاق.

پرینگ هنگام اکتشاف این هرم قطعه‌ای بازالت پیدا کرد و معتقد بود که به تابوت‌ فرعون تعلق دارد. او همچنین در شمال شرقی دیواره شرقی محل تدفین یک گذرگاه کم‌ارتفاع را کشف کرد. او گفت که این مسیر ممکن است به خزانه و انبار راه داشته باشد، اما راهرو پر از آوار بود و او برای ورود به این بخش تلاشی نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۹ پروژه حفظ و مرمت داخل هرم ساحورع، برای حفاظت از زیرساخت هرم، آغاز به کار کرد. این عملیات به همت صندوق وقف آثار باستانی مرکز تحقیقات آمریکا در مصر انجام شد. محمد اسماعیل خالد، مصر‌شناس، به سای‌نیوز گفت: «تلاش‌های ما بر پاک‌سازی اتاق‌های داخلی، تثبیت هرم از داخل و جلوگیری از فروپاشی بیشتر متمرکز بود.»

آنها در طول عملیات مرمت ابعاد اصلی را شناسایی کردند و توانستند نقشه طبقه سرسرا (پیش‌اتاق) را که به‌مرور زمان تخریب شده بود کشف کنند. بدین ترتیب دیوارهای تخریب‌شده با دیوارهای حائل جدید جایگزین شدند. باستان‌شناسان می‌گویند که پرینگ مشکوک بود که احتمالا راهروها به خزانه‌ها منتهی می‌شوند، اما حفاری‌های بیشتر در سال ۱۹۰۷ این فرضیه‌ را زیر سوال برده بود.

به گفته باستان‌شناسان، آثار کشف‌شده از گذرگاه ثابت می‌کند که مشاهدات پرینگ درست بوده است. آنها به حفاری ادامه دادند و گذرگاه آشکار شد. بدین ترتیب تاکنون هشت خزانه یا انبار کشف شده است.

بیشتر از علوم