سیل روستاهای خراسان رضوی را برد، مسئولان به انتخابات فکر می‌کنند

فرماندار مشهد از بازگشایی راه‌ها برای انتقال صندوق‌های رای‌گیری به روستاهای سیل‌زده خبر داد

درحالی‌که مسئولان استانی در خراسان رضوی به برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس مشغو‌ل‌اند و رساندن صندوق‌های رای به روستاهای سیل‌زده را در اولویت قرار داده‌اند، گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند که شمار زیادی از مردم سیل‌زده در مناطق مختلف این استان، خانه و سرپناهشان را از دست داده‌اند و به امکانات رفاهی اولیه دسترسی ندارند. همچنین ۱۲ دامدار در ارتفاعات طرقبه شاندیز مفقود شده‌اند.  

محسن داوری، فرماندار مشهد، روز جمعه ۲۱ اردیبهشت، با طرح این ادعا که بارندگی در انتخابات «اختلال» ایجاد نکرده است، گفت: «برخی جاده‌ها دچار اشکال شده بودند اما طبق تدابیر اندیشیده‌شده شعب رای به‌موقع در روستاها فعال شد.»

این مقام استانی، بدون اشاره به وضعیت شهروندان سیل‌زده و میزان کمک‌رسانی به آنان، اذعان کرد که تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان آب، برق، گاز و راهداری، مسیرها را برای رای‌گیری مهیا کرده‌اند.

فراهم کردن مقدمات ویژه برای برگزاری انتخابات در شرایطی به اولویت نخست مسئولان استانی خراسان رضوی بدل شده است که گزارش‌ها از وضعیت نامناسب سیل‌زدگان در برخی نقاط این استان حکایت دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عصر پنج‌شنبه علی صبوری، معاون امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر خراسان رضوی، گفت که تلاش برای یافتن دامداران مفقودشده ادامه دارد. این افراد برای انتقال دام‌هایشان به ارتفاعات رفته بودند که دچار سیلاب شدند.

به گفته مرتضی یوسفی، معاون فرماندار صالح‌آباد، بارندگی‌های شدید و جاری شدن سیل به بیش از ۷۰ درصد خانه‌های مسکونی روستای رحیم‌آباد خسارت وارد کرده است و خانه‌های این روستا که در مسیر سیلاب بودند کاملا زیر آب رفته‌اند.

به گفته این مقام دولتی، در میان شهرستان‌های خراسان رضوی صالح‌آباد بیشترین آسیب را دیده است و خسارت‌های فراوانی به برخی روستاهای آن وارد شده است.

یوسفی در ادامه افزود که سیلاب به بیش از ۲۵ واحد مسکونی روستای حریم‌آباد خسارت جدی وارد کرده و تمامی وسایل و تجهیزات مردم این روستا از بین رفته است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون فرماندار صالح‌آباد همچنین از تخریب کامل پل مواصلاتی روستای رحیم‌آباد به حاجی‌آباد خبر داد و گفت این ۲ روستا بیشترین خسارت را دیده‌اند و قنات‌های آن‌ها ۱۰۰ درصد آسیب دیده‌اند.

براساس این گزارش، روستاهای آزادده، همت‌آباد، جهان‌آباد و علی‌اشرف نیز در بارندگی‌های اخیر خسارت جدی دیده‌اند و به شبکه آب و برقشان آسیب وارد شده است.

معاون فرماندار صالح‌آباد همچنین گفت که در حال حاضر شبکه آبرسانی ۱۳ روستای این شهرستان قطع شده و آبرسانی با تانکر انجام می‌شود.

این مقام دولتی مدعی شد که ساکنان سیل‌زده روستاهای آسیب‌دیده در چادرهای اسکان موقت مستقر شده‌اند و امکانات اولیه ازجمله وسایل گرمایشی در اختیار ندارند. او در عین حال، ضمن اشاره به گسترده بودن سطح خسارت، گفت که مردم این شهرستان به کمک‌های بیشتری نیاز دارند.

براساس گزارش‌های محلی، برخی دیگر از شهرستان‌های خراسان رضوی نیز از بارندگی‌های شدید روزهای اخیر آسیب دیده‌اند. جواد کوهسرخی، شهردار کاشمر، از شهروندان خواست به‌دلیل حجم زیاد بارش و آبگرفتگی خیابان‌ها و ورود آب به داخل بعضی از منازل مسکونی تا حد امکان از خانه‌هایشان خارج نشوند.

محمدحسین مدیح، شهردار بردسکن، هم از آبگرفتگی ۵۰ واحد مسکونی و تجاری در این شهر خبر داد و گفت که گروه‌های امدادی در حال تخلیه منازل از آب و گل‌اند. به گفته او،  ورودی شهر نیز آسیب دیده است.

در پیوند با همین موضوع، حسین جمشیدی، فرماندار تربت‌جام، با طرح این ادعا که مردم برای تماشای سیلاب از خانه‌هایشان خارج می‌شوند، به آنان توصیه کرد که در منازلشان بمانند.

براساس اعلام سازمان هواشناسی، طی روزهای آینده بارندگی‌ها در خراسان رضوی ادامه خواهد داشت، که در این صورت مشکلات شهروندان سیل‌زده افزایش خواهد یافت. به‌خصوص اینکه برخی راه‌های ارتباطی مسدود شده‌اند و امکان جابه‌جایی وجود ندارد.

عصر روز پنج‌شنبه، محمد میرزابیگی، فرمانده پلیس‌راه کاشمر و خلیل‌آباد، از مسدود شدن مسیرهای ارتباطی خلیل‌آباد-بردسکن و کاشمر-نیشابور خبر داد و گفت که برخی دیگر از جاده‌های منطقه با انسداد مقطعی مواجه‌اند. علی صلاحی، فرماندار کلات، نیز گفت که راه‌های ارتباطی دست‌کم ۱۰ روستای این شهرستان مسدود شده است.

به‌رغم مشکلات فزاینده‌ای که سیلاب برای شهروندان ایجاد کرده است، مدیران استانی در خراسان رضوی به برگزاری انتخابات مشغول‌اند و صندوق‌های رای‌گیری را به روستاهایی می‌برند که مردم سیل‌زده آن حتی از امکانات اولیه آب و برق هم محروم‌اند.