هشدار سازمان اطلاعات امنیت کانادا درمورد افزایش تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه غرب

کانادا می‌گوید دستگاه‌های اطلاعاتی ایران درحال جمع‌آوری جزئیات زندگی و فعالیت‌های ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در سراسر جهان‌اند

تصویرگری تزئینی از ناظران امنیتی-اطلاعاتی در کانادا- ایندیپندنت فارسی

 

 

سازمان اطلاعات امنیت کانادا در گزارش سالانه‌اش هشدار داد که تهدیدهای جمهوری اسلامی ایران علیه کانادا و متحدانش همچنان ادامه دارد و احتمال افزایش مخاطرات ناشی از سیاست‌های جنگ‌طلبانه جمهوری اسلامی نیز وجود دارد.

در این گزارش، که در وب‌سایت رسمی وزارت خاجه کانادا منتشر شد، آمده است که جمهوری اسلامی در ماه‌های اخیر «در انجام دادن عملیات خارجی خود بی‌پرواتر» عمل کرده است و علاوه بر ایران، دولت‌های چین، روسیه و هند نیز می‌کوشند در امور داخلی کشور کانادا اختلال ایجاد کنند.

سازمان اطلاعات امنیت کانادا می‌گوید: «این کشورها با انواع فعالیت‌های خصمانه مانند کشتار، اقدامات تحریک‌آمیز، حمایت‌های مالی غیرقانونی، حملات مخرب سایبری و نشر اطلاعات غلط، تلاش می‌کنند تا در امور داخلی کانادا دخالت یا جاسوسی کنند. از عاملان اصلی این نوع حملات نیز می‌توان به جمهوری خلق چین، فدراسیون روسیه، جمهوری اسلامی ایران و دولت هند اشاره کرد. در سال گذشته میلادی، سرویس‌های اطلاعاتی این کشور همچنان به انواع تجاوزهای خصمانه خارجی و فعالیت‌های جاسوسی برای پیشبرد اهداف و اجرای برنامه‌های خود ادامه دادند.»

این گزارش تاکید کرد که مقام‌های جمهوری اسلامی در فکر افزایش نفوذ سیاسی و نظامی‌شان در کشورهایی مانند عراق، سوریه و لبنان‌اند، و آرزوی تهران، تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ در خاورمیانه است، به همین دلیل عملیات خارجی علیه قدرت‌های غرب را با هدف عقب‌نشینی این کشورها افزایش داده است.

کانادا همچنین می‌گوید دستگاه‌های اطلاعاتی مرتبط با سران نظام جمهوری اسلامی، فعالیت‌های‌شان برای جمع‌آوری اطلاعات زندگی ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در کشورهای دیگر را افزایش داده‌اند و جزئیات فعالیت‌های کنشگران سیاسی و اجتماعی، فعالان حقوق‌بشر و مدافعان حقوق زنان را به‌دقت تحت نظر دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سازمان اطلاعات و امنیت کانادا، در بخشی دیگر از این گزارش، با اشاره به جنگ اسرائیل و حماس، به افزایش چشم‌گیر فعالیت‌های جمهوری اسلامی علیه منافع اسرائیل و یهودیان اشاره کرد و افزود که تهران برای عملیاتی شدن نقشه‌هایش از افراد و شرایطی سوءاستفاده می‌کند که ممکن است ناخواسته شریک جرم این نظام در عملیات تروریستی شوند.

دستگاه اطلاعاتی دولت جاستین ترودو، در ادامه هشدار داد که اکنون نقش نظام ایران در انسجام «محور مقاومت» پررنگ‌تر از قبل شده است و توضیح داد که حمله ۷ اکتبر حماس به خاک اسرائیل یا حملات موشکی حوثی‌ها به منافع آمریکا نیز بخشی از همین برنامه برای ایجاد فضای تهدید و ارعاب علیه کشورهای غربی بوده است.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: «یکی از اهداف اصلی حکومت ایران از انجام دادن این نوع اقدامات مداخله‌گرایانه در امور کشورهای دیگر، خاموش کردن صدای مخالفان جمهوری اسلامی در خارج ایران است... فعالیت‌های خصمانه ایران امنیت دولت کانادا، شهروندان و ارزش‌های دموکراتیک و حاکمیت این کشور را تضعیف خواهد کرد.»

مجلس عوام کانادا روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با اجماع آرا از طرح افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی حمایت کرده بود. این طرح در گزارش کمیته قضایی مجلس عوام ارائه شد که از دولت می‌خواست سپاه را یک سازمان تروریستی اعلام کند.

این طرح با ۳۲۷ رای موافق و بدون رای مخالف به تصویب رسید، اما دولت ملزم به اجرای آن نیست. پارلمان کانادا در سال ۲۰۱۸ هم اقدامی مشابه انجام داده بود. دولت جاستین ترودو، مانند برخی دولت‌های دیگر در اروپا و بریتانیا، با فشار فزاینده‌ برای تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران مواجه است. این دولت تاکنون با اقدامات حاشیه‌ای، مانند تحریم۱۰ هزار نفر با ممانعت از ورود آنان به کانادا، سعی کرده است از حجم فشارها بکاهد.