درخواست سناتورهای جمهوری‌خواه از بایدن برای جلوگیری از ورود پزشکیان به آمریکا

«پزشکیان متعهد شده تا سیاست‌های قصاب تهران برای حمله به منافع آمریکا و نابودی اسرائیل را اجرا کند»

سناتور ریک اسکات و جو بایدن-فوریه ۲۰۲۳-AFP

سناتور ریک اسکات، فرماندار و نماینده ایالت فلوریدا در مجلس سنای آمریکا، به همراه چهار عضو دیگر این مجلس از رییس‌جمهوری ایالات متحده خواستند از ورود مسعود پزشکیان به این کشور برای سخنرانی در اجلاس سالانه سازمان ملل متحد ممانعت کند.

دو نماینده ایالت فلوریدا به همراه نمایندگان آرکانزاس، آیووا و اوکلاهما در مجلس سنا، در نامه‌ای به جو بایدن درخواست کردند تا برای رییس‌جمهورهای کشورهای ایران، ونزوئلا و کوبا، که از آنان با عنوان «دیکتاتورهای شیطانی» نام برده شده، ویزا صادر نشود تا از «ترویج دیدگاه‌های خطرناک» این سه رییس‌جمهوری در صحن علنی سازمان ملل متحده جلوگیری شود.

براساس این نامه، که در وبسایت شخصی ریک اسکات منتشر شده است، اسکات، تام کاتن، جونی ارنست، مارکو روبیو و مارکوین مولین خطاب به جو بایدن نوشته‌اند که: «ما این نامه را می‌نویسیم تا نگرانی شدیدمان را از حضور افرادی که تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده هستند، در مجمع آتی عمومی سازمان ملل در شهر نیویورک بیان کنیم. حضور چندین رهبر جهانی در این مجمع، مسائل امنیتی جدی را برای ایالات متحده و متحدان ما ایجاد خواهد کرد. به طور خاص منظور ما مسعود پزشکیان، رییس‌جمهوری منصوب‌شده خامنه‌ای، میگل دیاز کانل، دیکتاتور کوبا، و نیکلاس مادورو، دیگر دیکتاتور و توزیع‌کننده مواد مخدر در ونزوئلا است.»

در این بیانیه همچنین پس از اشاره به حمایت جمهوری اسلامی از گروه‌های نیابتی‌اش برای به راه انداختن جنگ در خاورمیانه با هدف «محو کردن اسرائیل از روی زمین» آمده است که مسعود پزشکیان در سخنانش متعهد شده تا سیاست‌های رهبر خود یا «قصاب تهران» در منطقه را ادامه دهد. در این نامه همچنین جمهوری اسلامی ایران مسئول مستقیم «حمله هولناک هفتم اکبر» به اسرائیل معرفی شده است.

پنج سناتور آمریکا در ادامه نوشته‌اند: «حملات موشکی اخیر ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به کشته شدن ده‌ها اسرائیلی بی‌گناه، ازجمله کودکان در زمین فوتبالی در بلندی‌های جولان، منجر شد. همچنین شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران اخیرا حمله‌ای به نیروهای آمریکایی مستقر در پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق انجام دادند که درپی آن پنج آمریکایی به‌شدت مجروح شدند. درمجموع، شبه‌نظامیان تحت حمایت ایران در خاورمیانه از ۷ اکتبر تاکنون سه نظامی آمریکایی را کشته و نزدیک به ۲۰۰ نفر را زخمی کرده‌اند.»

سناتورهای جمهوری‌خواه در نامه‌شان به بایدن تاکید کردند که مجمع عمومی سازمان ملل مجمعی برای مذاکرات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک است. آنان اشاره کردند که رونالد ریگان، رییس‌جمهوری سابق ایالات متحده نیز در سال ۱۹۸۸ به یاسر عرفات به‌دلیل حمایت او از تروریسم دولتی ویزا نداده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از دیگر موارد یادشده در این نامه که برای اقناع بایدن به آن اشاره شده است ممانعت دونالد ترامپ از اعطای ویزا به محمد جواد ظریف، وزیر خارجه اسبق ایران، برای حضور در آمریکا است.

ریک اسکات، تام کاتن، جونی ارنست، مارکو روبیو و مارکوین مولین، همچنین عنوان کردند: «ایالات متحده باید از تبدیل شدن مجمع عمومی سازمان ملل به صحنه‌ای برای حضور شرورترین رهبران روی زمین، با هدف به دست آوردن اعتبار و ترویج دیدگاه‌های خطرناک که تهدیدهای مهمی برای امنیت ملی ایالات متحده و متحدان ما است، جلوگیری کند. ممانعت از ورود دیکتاتورها و دیوانگان تعهد ما به حفظ اصول آزادی و دموکراسی را تایید می‌کند و در عین حال پیام روشنی ارسال می‌کند که ما دربرابر رژیم‌های سرکوبگر که امنیت ملی ما را تهدید می‌کنند قاطعانه ایستادگی می‌کنیم.»

سناتورهای جمهوری‌خواه و حامی دونالد ترامپ، در ادامه خواستار این شدند تا از ورود دیاز کانل، رییس‌جمهوری کوبا، نیز که «دیکتاتوری کاسترو و ظلم وحشیانه علیه مردم کوبا را به ارث برده و سابقه چندین دهه تهدید آمریکا و میزبانی از بدترین دشمنان این کشور» را در کارنامه دارد جلوگیری شود.

آنان یادآور شدند که نیکولاس مادورو، رییس‌جمهوری ونزوئلا، نیز «می‌کوشد تا انتخابات را از مردم ونزوئلا بدزدد و مخالفان سیاسی‌اش را  زندانی کند تا تسلط نامشروعش بر قدرت را حفظ کند.»

سناتورهای معترض می‌گویند: «مادورو درهای کشورش را به روی دشمنان آمریکا مانند ایران، روسیه و چین کمونیست گشوده است. پیشینه مادورو در نقض حقوق بشر باعث شده است تا میلیون‌ها نفر از کشورش فرار کنند و به بحران مهاجرت غیرقانونی در مرز جنوبی ایالات متحده دامن بزنند و تعداد زیادی از جنایتکاران خطرناک را به کشور ما سوق دهند.»

بیشتر از جهان