واکنش آمریکا به کشته‌شدن نصرالله: تمجید از «برقراری عدالت» و نگران از تشدید درگیری‌ها

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که «ایالات متحده مصمم است از سوء‌استفاده جمهوری اسلامی ایران و شرکای تحت حمایتش و گروه های نیابتی آن از وضعیت یا گسترش درگیری جلوگیری کند»

پس از تایید خبر کشته شدن حسن نصرالله، فرمانده حزب‌الله لبنان،‌ مقام‌های ایالات متحده آمریکا این اقدام اسرائیل را ستودند اما درمورد تشدید خشونت در خاورمیانه نیز هشدار دادند.

به گزارش پولیتیکو و به نقل از دو مقام ارشد دولت ایالات متحده، واکنش اولیه به کشته شدن نصرالله در داخل کاخ سفید مثبت بود، اگرچه مقام‌های آمریکایی هم‌زمان می‌کوشیدند اسرائیل را متقاعد کنند که عملیاتش علیه حزب‌الله را متوقف کند.

تیم جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، بر این باور است که حزب‌الله و احتمالا سایر نیروهای نیابتی ایران به کشته شدن رهبر حزب‌الله واکنش نشان خواهند داد و بحران در خاورمیانه تشدید می‌شود.

با این حال، کارشناسان می‌گویند حذف حسن نصرالله ممکن است این گروه شبه‌نظامی را موقتا ناتوان کند، تا جایی که دیگر نتواند هیچ حمله تلافی‌جویانه وسیعی انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جو بایدن روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مرگ حسن نصرالله برای قربانیان بسیاری، ازجمله هزاران آمریکایی، اسرائیلی و غیرنظامی لبنانی، برقراری عدالت بود. او همچنین درخواست‌هایش برای توافق دیپلماتیک درمورد پایان دادن به درگیری‌ها در غزه و لبنان را تکرار کرد.

بایدن نوشت: «زمان آن فرارسیده است که این درگیری‌ها پایان یابد، تهدیدها علیه اسرائیل برطرف شود و خاورمیانه به ثبات برسد.»

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز در بیانیه‌ای جداگانه، حسن نصرالله را «تروریستی که دستانش به خون آمریکایی‌ها آلوده بود» خواند و کشته شدن او را «اقدامی در راه عدالت» نامید.

نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ در ادامه بیانیه‌اش تاکید کرد که «من و رئیس‌جمهور بایدن خواهان افزایش درگیری در خاورمیانه و تبدیل آن به یک جنگ منطقه‌ای گسترد‌ه‌تر نیستیم». او همچنین افزود که به نظر می‌رسد راه‌حل دیپلماتیک «بهترین راه برای محافظت از غیرنظامیان و دستیابی به ثبات پایدار در منطقه است».

همچنین پنتاگون اعلام کرد که لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، روز جمعه دو بار با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، درباره تحولات منطقه گفت‌وگو کرده است. براساس بیانیه‌ای که درباره این گفت‌وگوها منتشر شد، «وزیر دفاع آمریکا از حق اسرائیل برای دفاع از خود و مردمش دربرابر گروه‌های تروریستی مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران حمایت کامل کرده است».

او همجنین تاکید کرد که «ایالات متحده مصمم است از سوء‌استفاده جمهوری اسلامی ایران و شرکای تحت حمایتش و گروه های نیابتی آن از وضعیت یا گسترش درگیری جلوگیری کند».

علاوه‌بر اسن، به گفته منابع آگاه، ادمیرال تونی راداکین، رئیس ستاد دفاع بریتانیا، و کریستوفر گریدی، معاون رئیس ستاد مشترک ایالات متحده، صبح شنبه درمورد وضعیت پیش‌رو پس از کشته شدن حسن نصرالله تلفنی گفت‌وگو کردند.

یک مقام آمریکایی مطلع نیز خبر داد که عصر شنبه یک جلسه بین سازمانی درمورد وضعیت خاورمیانه در دفتر بایدن تشکیل شده است.

به نظر می‌رسد که مقام‌های آمریکایی انتظار دارند گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی همان رویه‌ای را که از ماه‌های گذشته در پیش گرفته‌‌اند، پس از مرگ نصرالله هم ادامه دهند. پیش‌بینی می‌شود که در روزها و هفته‌های آینده صدها موشک به سمت اسرائیل پرتاب شود؛ موشک‌هایی از سوی حماس در غزه، حوثی‌ها در یمن و سایر گروه‌های شبه نظامی مستقر در عراق و سوریه.

به گفته یک مقام آگاه، دولت بایدن واکنش تهران به کشته شدن نصرالله را از طریق واسطه‌ها دنبال می‌کند تا ببیند آیا نشانه‌هایی از آمادگی ایران برای ورود مستقیم به مناقشه با اسرائیل وجود دارد یا نه.

ایالات متحده این هفته آتش‌بس ۲۱ روزه میان اسرائیل و حزب‌الله را پیشنهاد کرد، آتش‌بسی که ممکن است در طی یک روند صلح با مذاکره تمدید شود. با این حال طی چند روز گذشته، مقام‌های برجسته اسرائیلی این پیشنهاد را محکوم کردند و نتانیاهو در سخنرانی هفته جاری در سازمان ملل گفت که مخالف چنین کاری است.

کشتن نصرالله می‌تواند توافق آتش‌بس را، حداقل در حال حاضر، بیش از پیش به بحث بگذارد. با این حال، دو مقام آگاه گفتند که کاخ سفید از واکنش اسرائیل به طرح آتش‌بس ناامید شده است.

 به گفته این مقام‌ها، دولت اسرائیل از ایالات متحده خواسته بود که این پیشنهاد را علنا ارائه کند تا حزب‌الله را برای مذاکره دیپلماتیک تحت فشار بگذارد، اما پس از آن اعلام کرد که با آن موافق نیست.

مشخص نیست که آیا اسرائیل همان وقت که ایالات متحده این پیشنهاد را ارائه می‌کرد طرح کشتن نصرالله را محقق می‌دید یا نه. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که درمورد این عملیات ازپیش مطلع نبوده‌اند.

بیشتر از جهان