سازمان هواپیمایی: «هیچ مشکلی» برای حمل واکسن کرونا وجود ندارد

سخنان ضدونقیض مقام‌های دولتی در مورد واردات واکسن کرونا

 با نزدیک شدن به شب یلدا، مقام‌های بهداشتی در ایران از خطر یلدای سیاه سخن گفته‌اند- Majid Asgaripour/WANA/ REUTERS 

تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی ایران اعلام کرد این سازمان «هیچ مشکلی» برای واردات هر نوع واکسن از جمله واکسن شرکت فایزر برای مقابله با ویروس کرونا ندارد. این در حالی است که چند روز پیش رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا گفته بود که به دلیل نداشتن امکانات، هواپیماها و سیستم حمل‌ونقل نمی‌توانیم واکسن فایزر وارد کنیم، به همین دلیل از دریافت آن انصراف دادیم.

هم‌زمان رییس ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران به عنوان یک مطالبه عمومی و بهداشتی درمانی از مسؤولان و مقام‌های دولتی درخواست کرد که در اسرع وقت و کوتاه‌ترین زمان ممکن دوزهای واکسیناسیون مورد نیاز کشور را از مسیر واردات تامین کنند.

درحالی که تزریق واکسن کرونای فایزر در انگلستان آغاز شده است و رقابت برای دستیابی به واکسن کرونا در دنیا هر روز بیشتر و سخت‌تر می‌شود، گفته‌های ضدونقیض مقام‌های دولتی در ایران نشان از بی‌برنامگی در خصوص بزرگ‌ترین کارزار دنیا دارند: تلاش برای دسترسی سریع‌تر به واکسن کرونا!

تورج دهقان زنگنه، رئیس سازمان هواپیمایی ایران می‌گوید: «در حال حاضر دو شرکت هواپیمایی ایران‌ایر و ماهان شرایط لازم را برای واردات انواع واکسن کرونا دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته وی، این دو شرکت هوایی، «آمادگی لازم را دارند و می‌توانند با استفاده از یخ خشک دمای مورد نیاز را برای واردات هر نوع واکسن از جمله فایزر که نیاز به دمای منفی ۷۰ درجه دارد، تامین کنند.»

همچنین تورج دهقان زنگنه تاکید کرد که «هیچ مشکلی» برای واردات واکسن کرونا از انواع مختلف آن نیست.

خبرگزاری ایسنا در این رابطه نوشت: «با وجود این که به نظر می‌رسد صنعت حمل و نقل هوایی ایران آماده واردات واکسن کروناست، مشخص نیست چرا ایران در کوواکس از دریافت واکسن فایزر که اولین و یکی از موثرترین واکسن‌های تولید شده در جهان برای کرونا به شمار می‌رود، انصراف داده است.»

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت رایزنی با هندوستان، روسیه و چین برای خرید واکسن کرونا آغاز شده است. سیما لاری اضافه کرد: «به دلیل تحریم آمریکا، مبادلات ارزی برای خرید این واکسن‌ها و حتی واریز حق مشارکت ایران در کواکس نیز با مشکل مواجه است.»

این در حالی است که درست یک روز پیش از گفته‌های خانم لاری، کواکس اعلام کرد که ایران مجوز آمریکا را برای خرید واکسن کرونا دارد.

«کواکس» برنامه‌ای است که زیر نظر سازمان جهانی بهداشت و با هدف کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در کشورهای ضعیف‌تر راه‌اندازی شده است. به گفته مقام‌های وزارت بهداشت، ایران نیز در مهرماه امسال به عضویت اتحادیه کواکس در آمد.

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در مهرماه با اعلام این خبر گفته بود: «توافق‌نامه خرید واکسن کووید-۱۹، امضا و به اتحادیه بین‌المللی واکسن، ارسال شده است.»

آقای جهانپور گام بعدی را تامین پیش‌پرداخت لازم تا ۱۸ مهر مطابق با ۹ اکتبر ۲۰۲۰ عنوان کرد و گفت که قاعدتا بانک مرکزی ایران نسبت به تامین این مرحله اقدام خواهد کرد.

بانک مرکزی اما مدتی بعد مدعی شد که به دلیل تحریم‌های بانکی آمریکا امکان پرداخت و انتقال پول برای خرید واکسن کووید-۱۹ وجود ندارد.

بلافاصله بعد از این ادعای عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی ایران، روزنامه واشینگتن‌پست با رد این ادعا به نقل از یک سخنگوی اتحادیه کواکس اعلام کرد که مانع قانونی برای خرید واکسن از سوی ایران وجود ندارد.

اما همچنان مقام‌های ایرانی از جمله حسن روحانی رییس جمهور ایران این موقعیت را تقصیر ترامپ و تحریم‌های آمریکا می‌دانند. آدرس آن‌ها برای تمام مشکلات کشور کاخ سفید دوران ترامپ است.

در عین حال اما کشورهای همسایه ایران به زودی تزریق واکسن را آغاز خواهند کرد و اگر ایران تاخیری برای پیوستن به این چرخه داشته باشد به طور حتم دچار ضرر و زیان انسانی و اقتصادی و سیاسی بسیاری خواهد شد، که محتمل‌ترین آن‌ها بسته ماندن مرزهای کشورهای همسایه بر روی ایران است.

براساس آخرین گزارش رسمی وزارت بهداشت در ایران، طی ۲۴ ساعت گذشته، ۲۱۳ بیمار دیگر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند و شمار جان‌باختگان کرونا در کشور به ۵۳ هزار نفر نزدیک شده است.

نزدیک به شش هزار نفر نیز در شرایط وخیم بیماری قرار دارند.

از سوی دیگر با نزدیک شدن به شب یلدا، مقام‌های بهداشتی در ایران از خطر یلدای سیاه سخن گفته‌اند. سعید نمکی امروز اعلام کرد: «خطر برطرف نشده است، ویروس کرونا در اروپا جهش پیدا کرده است. نگرانی جدی، مراسم شب یلداست و اگر مردم با بی‌خیالی دور هم جمع شوند، غول کرونا بیدار و آتش این بیماری شعله‌ورتر می‌شود.»

سعید نمکی گفت: «بیش از ۶۵ درصد موارد ابتلا به کرونا در استان خراسان جنوبی به علت گردهمایی‌های خانوادگی و شب‌نشینی‌ها بوده است. نگذاریم گذر از شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی به عزای طولانی تبدیل شود و همه سیاهپوش شویم.»

رییس ستاد مقابله با کرونا نیز در روزهای گذشته از احتمال طرح تعطیلی دو روز شنبه و یکشنبه در ایران همراه با محدویت‌های سختگیرانه تردد خبر داده بود ولی هنوز خبری از تصویب این طرح گزارش نشده است.

هم‌زمان معاون پرستاری وزیر بهداشت ایران نیز اعلام کرد که، از ابتدای شیوع کرونا در ایران، حدود ۴۵ هزار پرستار به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مریم حضرتی همچنین گفت آمار دقیقی در خصوص تعداد پرستاران فوت شده موجود نیست. در روزهای نخست آبان ماه اما دبیرکل خانه پرستار، تعداد پرستاران جان‌باخته بر اثر کرونا را ۶۰ نفر اعلام کرد ولی سازمان نظام پرستاری سراسر کشور این آمار را در آذرماه ۸۴ نفر اعلام کرده بود.

بیشتر از جهان