فتوای روحانیون خیبرپختونخواه در محکومیت حکم جهاد طالبان پاکستان

فتوای روحانی‌های پاکستانی در پاسخ به ادعای رهبر تحریک طالبان پاکستان مبنی‌بر بحق بودن جهاد علیه دولت این کشور صادر شد

شانزده تن از علمای دینی خیبرپختونخواه از مکاتب مختلف، فتوای جهاد طالبان پاکستان را اشاعه هرج‌ومرج خواندند- Twitter/ @asadqaiserpti

همزمان با افزایش چشمگیر حملات تحریک طالبان پاکستان در خاک این کشور، گروهی از روحانی‌های معروف ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، روز سه‌شنبه ۲۰ دی‌ماه، علیه فعالیت‌های این گروه فتوا صادر کردند. روحانیون پاکستانی در این فتوا ضمن محکوم‌کردن «اشاعه هرج‌ومرج و آشوب» در یک کشور اسلامی، گفتند: «کسانی که اعلان جنگ می‌کنند و اسلحه برمی‌دارند، مجرمان مستحق مجازات‌اند.»

شانزده تن از روحانی‌های سرشناس خیبرپختونخواه، در فتوای چهارده صفحه‌ای که صادر کرده‌اند، حکم جهاد دادن در وضعیت کنونی پاکستان را نکوهش کرده و گفته‌اند: «هر فردی حق اعلام جهاد را ندارد، بلکه تنها رئیس یک کشور اسلامی است که می‌تواند دستور جهاد صادر کند.»

در این فتوا همچنین آمده است که «برخی از علما با استفاده از دین اسلام، دستور هرج‌ومرج و شورش داده‌اند و به این دلیل صدور فتوا را وظیفه خود دانستیم».

این فتوای روحانیون خیبرپختونخواه درست چهار روز پس از آخرین پیام نور ولی محسود، رهبر تحریک طالبان پاکستان، صادر شد. محسود در پیام اخیرش دستور جهاد علیه «کفار» صادر کرد و گفت که «اگر علما با جهاد ما مخالف‌اند، ما را رهنمایی کنند». محسود حملات تحریک طالبان پاکستان را «جهاد علیه اجندای بین‌المللی نیروهای کافر» دانست و گفت: «اگر (علما) قبول دارید که مسیر ما درست است، اما به‌دلیل مصلحت‌ها نمی‌خواهید در حمایت از ما صحبت کنید، از شما می‌خواهم که ما را تروریست یا گمراه نخوانید. ما سکوت شما را پشتوانه خود می‌دانیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما روحانیون خیبر پختونخواه چهار روز پس از این سخنان رهبر تحریک طالبان پاکستان، با صدور فتوایشان حملات تحریک طالبان پاکستان را که ادعا می‌شود از داخل افغانستان برنامه‌ریزی می‌شوند، محکوم کردند و گفتند: «نیروهای انتظامی پاکستان که در حملات این گروه کشته می‌شوند، شهیدند و در شهادت آن‌ها تردیدی نیست.»

فتوای این روحانیون درحالی صادر شده که حملات تحریک طالبان پاکستان در یک سال گذشته در خاک این کشور به‌شدت افزایش یافته است. به گزارش روزنامه پاکستانی داون، در یک سال گذشته تحریک طالبان پاکستان بیش از یک‌صد حمله تروریستی در خاک این کشور انجام داده است. این حملات بیشتر هنگامی شدت یافت که مذاکرات تحریک طالبان پاکستان با دولت این کشور که با میانجیگری طالبان افغانستان انجام شد، به نتیجه نرسید. 

هرچند یک آتش‌بس نامحدود اما شکننده بین دو طرف ایجاد شد، اما تحریک طالبان پاکستان در ماه نوامبر ضمن اعلام لغو این آتش‌بس، به نیروهایش در همه مناطق پاکستان دستور آماده‌باش داد.

تحریک طالبان پاکستان که در گذشته به‌عنوان یک گروهک تروریستی در بخشی از پاکستان شناخته می‌شد و با حملات ارتش پاکستان بارها عقب رانده شده بود، درپی بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، فضا و امکانات بیشتری برای جولان یافت و به همین دلیل، اکنون به یکی از دستورکارهای دستگاه امنیتی پاکستان بدل شده است. 

کمیته امنیت ملی پاکستان هفته گذشته به ریاست شهباز شریف، نخست‌وزیر این کشور، اعلام کرد که با گروه‌های تروریستی و حامیان آن‌ها به‌هیچ‌‌وجه مدارا نخواهد کرد. در همین حال، خواجه آصف، وزیر دفاع طالبان، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی به‌صراحت اعلام کرد که طالبان افغانستان حامی طالبان پاکستانی‌اند و از خاک افغانستان برای برنامه‌ریزی حملات تحریک طالبان پاکستان استفاده می‌شود.

بیشتر از جهان