بمب‌های نفوذگر، عامل تهدید آمریکایی‌ها در سوریه

واشنگتن‌پست: ایران و روسیه راهبرد گسترده‌ای را دنبال می‌کنند که هدف از آن بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه است

عضوی از نیروهای دموکراتیک سوریه و نیروهای آمریکایی در نزدیکی رمیلان در شمال شرق سوریه، ۲۳ مارس ۲۰۲۳ DELIL SOULEIMAN/AFP

در واکنش به گزارش‌ها و داده‌های مرتبط با سرنوشت نیروهای آمریکایی در سوریه، کاخ سفید اخیرا اعلام کرد: «نیروهای ما در آن‌جا باقی می‌مانند و ما با استفاده از هر روش و گزینه‌ای از آن‌ها محافظت خواهیم کرد.»

توسعه توانایی‌های شبه‌نظامیان در اوکراین

بر اساس گزارش الحدث، آمریکایی‌ها با نگرانی به افزایش مداوم نقش گروه‌های شبه‌نظامی مورد‌حمایت ایران در منطقه می‌نگرند. هرچند در هفته‌های اخیر بین آمریکایی‌ها و شبه‌نظامیان یادشده آرامش برقرار است، اما پنتاگون نگران این است که این گروه‌ها توانایی‌های پهپادی و موشکی خود را توسعه دهند.

الحدث به نقل از منابع خود می‌نویسد: «نگرانی در مورد اینکه همکاری نظامی روسیه و ایران ممکن است به استفاده تهران از ماهواره‌های روسی منجر شود، افزایش یافته است، زیرا در این صورت پهپادهای ایرانی می‌توانند مانند پهپادهای آمریکایی برای ساعت‌ها در حریم هوایی به پرواز خود ادامه دهند.»

این منابع می‌افزایند: «شبه‌نظامیان ایرانی در منطقه از تجربه پهپادهای ایرانی در اوکراین بهره‌مند شده‌اند و با توسعه بیشتر پهپادها اکنون می‌دانند که چگونه از سامانه‌های پدافند هوایی و حمایتی بگریزند و مواضع موردنظر را با دقت بسیاری هدف حمله قرار دهند.»

به گفته کارشناسان آمریکایی: «پهپادهای جنگی تاثیر فوق‌العاده‌ای در تعیین سرنوشت نبرد دارند و این واقعیت در حمله به منطقه التنف سوریه عملا مشهود بود.»

هدف شبه‌نظامیان از تهدید آمریکایی‌ها در سوریه چیست؟

بر اساس ارزیابی آمریکایی‌ها، در حال حاضر در لبنان بیش از ۱۰۰ هزار موشک و پهپاد وجود دارد و این رقم در سوریه و عراق دو برابر است. به گفته واشینگتن، همکاری ایران برای فراهم کردن فناوری‌های پیشرفته که دقت هدف‌گیری موشک‌ها و پهپادها را افزایش می‌دهد، تحول جدیدی است که «توانایی تسلیحات گروه‌های شبه‌نظامی را بالا می‌برد».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف شبه‌نظامیان از تهدید نیروهای آمریکایی هم بعد سیاسی و هم بعد نظامی دارد. ایران از بعد سیاسی این تهدید به‌عنوان اهرم فشاری برای دستیابی به اهداف بین‌المللی، امتیازگیری در پرونده هسته‌ای و رفع تحریم‌ها استفاده می‌کند و از بعد نظامی آن برای حفاظت از مسیرهای تدارکاتی خود بهره‌ می‌گیرد. البته با افزایش توانایی‌های جنگی شبه‌نظامیان، جنگیدن برای نیروهای آمریکایی در سوریه دشوارتر می‌شود، زیرا آن‌ها احساس می‌کنند که از همه طرف‌ در محاصره قرار گرفته‌اند.

اسناد محرمانه و بمب‌های نفوذگر

در همین راستا روزنامه واشینگتن‌پست «اسناد محرمانه‌ای» را منتشر کرده است که نشان می‌دهد ایران با پیش‌بینی مرحله جدیدی از حملات علیه نیروهای آمریکایی، تصمیم گرفته است تسلیحات پیشرفته‌تری را در اختیار گروه‌های شبه‌نظامی وفادارش در سوریه قرار دهد. واشینگتن‌پست نوشت: «ایران و روسیه راهبرد گسترده‌ای را دنبال می‌کنند که هدف از آن بیرون راندن نیروهای آمریکایی از منطقه است.» همچنین، اسناد مزبور نشان می‌دهد که «ایران شبه‌نظامیان وفادار به خود را برای کار گذاشتن بمب‌های نفوذگر و هدف قرار دادن خودروهای نظامی آمریکا آموزش داده است و هدف از این اقدام، انجام حملات علیه آمریکایی‌ها در شرق و شمال شرق سوریه است».

واشینگتن‌پست با استناد به اسناد یادشده نوشت: «افسران نیروی قدس سپاه پاسداران ایران گروه‌های شبه‌نظامی را در طراحی و استفاده از بمب‌های نفوذگر کمک می‌کنند. افزون بر این‌که، نیروی قدس خودروهای (هاموی) و (کوگار) آمریکایی را به‌عنوان اهداف موردنظر شبه‌نظامیان در سوریه تعیین کرده است.»

حضور آمریکا در سوریه

حضور نظامی آمریکا در سوریه از آغاز تاکنون، با توجه به تحولات و ناآرامی‌ها، دستخوش تغییرات میدانی و جغرافیایی بسیاری شده است. نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ برای انجام عملیات نظامی علیه داعش وارد سوریه شدند. سپس در سال ۲۰۱۵، نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) با نظارت و حمایت نیروهای آمریکایی برای مبارزه با داعش در شرق فرات تشکیل شد.

آمارهای غیررسمی حاکی از آن است که در حال حاضر ۲۴ پایگاه نظامی در خاک سوریه وجود دارد که شامل بیش از دو هزار سرباز آمریکایی است. در پایگاه نظامی «رمیلان» که در شمال شرق استان حسکه و شرق شهر مرزی قامشلی واقع شده است، حدود ۵۰۰ تن از نیروهای آمریکایی حضور دارند. در فاصله نه‌چندان دور از این پایگاه، پایگاه المالکیه قرار دارد و حدود ۱۵۰ تن از نیروهای آمریکایی در آن مستقر شده‌اند.

پایگاه دیگر آمریکایی‌ها در سوریه، پایگاه الشدادی در یک کیلومتری جنوب شرقی شهر نفتی الشدادی است که با ابزارهای لازم برای پرواز پهپادها مجهز شده و میزبان ۳۵۰ سرباز آمریکایی است. پایگاه العمر واقع در حومه دیرالزور یکی دیگر از پایگاه‌های مهم آمریکایی‌ها در سوریه است. در این پایگاه ۱۲ هلی‌کوپتر جنگی وجود دارد، اما از شمار نظامیانی که در آن حضور دارند، اطلاعی در دست نیست.

عمده‌ترین پایگاه آمریکایی در سوریه پایگاه التنف است. در این پایگاه که در منطقه بادیه در استان حمص و در نوار مرزی بین عراق، اردن و سوریه و‌اقع است، حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ سرباز آمریکایی حضور دارند. هدف از ایجاد این پایگاه، نظارت بر گذرگاه مرزی التنف و کنترل تحرکات نظامی در منطقه است.

به هر حال، آمریکایی‌ها می‌گویند تا زمانی‌که ایرانی‌ها و شبه‌نظامیان وابسته به آن‌ها در سوریه حضور داشته باشند، آن‌ها هرگز خاک سوریه را ترک نخواهند کرد. درنتیجه، چنین به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها تصمیم دارند مبارزه با پروژه پهپادها، موشک‌ها و بمب‌های نفوذگر را در سوریه متمرکز کنند.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه