گرمای شدید و آلودگی هوا خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را دو برابر می‌کند

زنان و افراد مسن بیشتر در معرض خطرند

تعداد روزهای گرم بیشتر  شده و دمای هوا بالاتر رفته است و همین امر تاثیر نامطلوبی بر سلامتی داردــ Canva

بر اساس تحقیق جدیدی که سی‌بی‌اس نیوز منتشر کرد، گرمای شدید و ذرات ریز موجود در هوا خطر مرگ ناشی از حمله قلبی را دو برابر می‌کنند.

بر اساس این مطالعه جدید که در مجله انجمن قلب آمریکا منتشر شده، محققان بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ در یکی از استان‌های چین که چهار فصل مجزا دارد، بیش از ۲۰۰ هزار مرگ‌ ناشی از حمله قلبی را بررسی کردند. این استان با طیف وسیعی از تغییرات درجه حرارت و آلودگی هوا مواجه است.

یافته‌ها حاکی از آن است که خطر مرگ ناشی از حملات قلبی در روزهای بسیار گرم یا بسیار سرد و نیز روزهایی که سطح آلودگی و ذرات ریز در هوا، بیشتر است، بالا می‌رود. این تحقیق همچنین نشان داد زنان و افراد مسن بیشتر در معرض این خطرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر یووی لیو، دانشیار اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه سان یات‌سن در گوانجو چین، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعداد روزهای گرم بیشتر  شده و دمای هوا بالاتر رفته که این تاثیر نامطلوبی بر سلامتی دارد و نگرانی‌های بسیاری را به وجود آورده است. یکی دیگر از مشکلات هم ذرات ریز معلق در هوا است که از طریق هم‌افزایی با دماهای بالا بر سلامت قلب و عروق تاثیر بسیار بدی می‌گذارد.»

خطر مرگ در طول موج گرمای چهارروزه با سطح آلودگی ذرات ریز بیشتر از ۳۷.۵ میکروگرم بر مترمکعب دو برابر می‌شود. در حالی‌ که سازمان بهداشت جهانی وجود بیش از ۱۵ میکروگرم در مترمکعب ذرات معلق در هوا را بیش از سه تا چهار روز در سال، مضر می‌داند.

این ذرات ریز که اندازه آن‌ها کوچک‌تر از ۲.۵ میکروگرم است، تا اعماق ریه نفوذ می‌کنند و ریه‌ها و رگ‌های خونی اطراف قلب را تحریک می‌کنند. منشا این ذرات عمدتا اگزوز خودروها، گازهای گلخانه‌ای یا آتش‌سوزی‌ جنگل‌ها است.

دکتر لیو می‌گوید: «کمتر قرار گرفتن در معرض دمای بالا و آلودگی ذرات معلق به‌ویژه در زنان و افراد مسن به جلوگیری از مرگ‌های زودرس ناشی از حمله قلبی کمک شایانی می‌کند.»

بیشتر از بهداشت و درمان