چند دقیقه تمرین بدنی در روز خطر سرطان را کاهش می‌دهد

انجام تمرین‌های تناوبی شدید در زندگی روزمره اهمیت بسیار زیادی دارد

فعالیت بدنی تا ۱۸ درصد در کاهش سرطان موثر است - Canva

بر اساس مطالعه‌ای که نتایجش در مجله جاما آنکولوژی منتشر شده است، گنجاندن «فعالیت بدنی شدید و متناوب در سبک زندگی» خطر ابتلا به سرطان را کاهش چشمگیری می‌دهد. این فعالیت بدنی می‌تواند یک یا دو دقیقه پیاده‌روی سریع یا بالارفتن از پله‌ها باشد.

بنا بر گزارشی که در سی‌بی‌اس‌ نیوز منتشر شده است، افزایش شدت کارهای روزانه به مدت چهار تا پنج‌ دقیقه در روز خطر ابتلا به سرطان را ۱۸ درصد کاهش می‌دهد. بهتر است این فعالیت‌های بدنی، مانند یک یا دو دقیقه پیاده‌روی سریع یا بالا رفتن از پله، به مدت حداقل چهار تا پنج دقیقه در روز و در فاصله‌های کوتاه یک دقیقه‌ای صورت گیرد.

امانوئل استاماکیس، نویسنده ارشد گزارش این تحقیق و استاد دانشگاه سیدنی، در بیانیه‌ای گفت: «فعالیت بدنی در کاهش ابتلا به سرطان تا ۱۸ درصد موثر است، و بین  ۳۲ درصد انواع سرطان‌‌ها و تمرین‌های بدنی ارتباط نزدیکی وجود دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او توضیح می‌دهد: «انجام تمرین‌های تناوبی شدید یا هیت در زندگی روزمره اهمیت بسیار زیادی دارد. تمرین‌هایی مانند: کار پرتحرک در امور خانه‌داری، حمل کیسه‌های سنگین خرید در مراکز خرید، پیاده‌روی قدرتی، بازی کردن با بچه‌ها.»

پژوهش‌های اخیر با بررسی ۲۲ هزار فرد غیرورزشکار با میانگین سنی ۶۲ سال صورت گرفت. فعالیت بدنی این افراد نیز با استفاده از داده‌های دستگاه‌های پوشیدنی ردیابی شد. محققان سوابق سلامت بالینی این شرکت‌کنندگان را، که ۷ سال به‌علت بیماری سرطان زیر نظر بودند، نیز بررسی کردند.

همه خوب می‌دانیم که افراد میان‌سال به‌طور میانگین ورزش نمی‌کنند و همین امر آن‌ها را در معرض خطر افزایش ابتلا به سرطان قرار می‌دهد. اما با اختراع و پیدایش فناوری‌های پوشیدنی، مانند ردیاب‌ها، می‌توان اثر دوره‌های کوتاه‌مدت فعالیت‌های بدنی روی این افراد را بررسی کرد.

کارشناسان معتقدند که ارتباط میان سرطان و فعالیت بدنی نیازمند تحقیق و بررسی در آزمایش‌های قدرتی است.

اما به نظر می‌رسد این توصیه بی‌هزینه و امیدوارکننده برای کاهش خطر ابتلا به سرطان در افرادی که دوست ندارند ورزش کنند امیدوارکننده است.

بیشتر از بهداشت و درمان