صالح: روابط رسمی میان جبهه مقاومت ملی و روسیه، تحول بزرگی است

جبهه مقاومت ملی از ملاقات سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسیه، با احمد مسعود، رهبر این جبهه، خبر داده بود

امرالله صالح، معاون پیشین ریاست‌جمهوری افغانستان، روز شنبه ۱۱ شهریور (۲ سپتامبر)، گفت که آغاز «روابط رسمی» میان جبهه مقاومت ملی و روسیه، یک گام مهم و تحول بزرگ سیاسی و استراتژیک برای مقاومت و مبارزه علیه گروه طالبان به شمار می‌رود. 

او در صفحه فیسبوک خود نوشت: «حضور رهبر جبهه مقاومت ملی در پارلمان روسیه به دعوت حزب عدالت روسیه نویدی خوش است.» 

صالح گفت که پارلمان روسیه مواضعی هم‌سو با سیاست‌های کرملین دارد و حضور احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی، بدون هماهنگی در درون‌ دولت و دستگاه تصمیم‌گیرنده در روسیه صورت نمی‌گرفت.  

او گفت: « ماهیت شیطانی قرارداد دوحه که به‌جای صلح و ثبات کشور را در اختیار یک گروه جهالت‌پرور و متعصب قرار داد، افشا شده است و لجاجت طالب به طالبستان‌سازی افغانستان راهی به جز مبارزه مسلحانه و راهبرد براندازی برای ما باقی نگذاشته است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امرالله صالح که یکی از اعضای بلندپایه جبهه مقاومت ملی است، گفت مقام‌های روسی به مرام‌نامه این جبهه که مبارزه مسلحانه را به‌عنوان راهکار معرفی کرده است، آگاه‌اند و با درک همین موضوع از رهبر این جبهه استقبال کردند.  

جبهه مقاومت ملی افغانستان روز سه‌شنبه هفتم شهریور، از ملاقات سرگئی میرونوف، رهبر حزب عدالت و معاون پارلمان روسیه، با احمد مسعود، رهبر این جبهه، خبر داده بود. در اطلاعیه این جبهه آمده بود که ملاقات احمد مسعود و معاون پارلمان روسیه، در مقر پارلمان آن کشور صورت گرفت و دو طرف در مورد مسائل سیاسی و امنیتی افغانستان گفت‌وگو کردند. 

طی دو سال حکومت طالبان، این نخستین بار است که یک مقام سیاسی برجسته روسیه با یکی از اعضای جبهه مقاومت ملی دیدار کرده است.

با سرنگونی حکومت افغانستان به‌دست طالبان، احمد مسعود با شماری از مقام‌های حکومت پیشین و نظامیان به پنجشیر رفت و مقاومت مسلحانه علیه طالبان را آغاز کرد. به‌تازگی، حمله‌های نیروهای جبهه مقاومت ملی به طالبان افزایش یافته است. 

امرالله صالح گفت: «آمریکا و ناتو بر اساس قرارداد دوحه زشت‌ترین سناریویی را که همه هموطنان ما از آن نفرت داشتند و دارند، اجرا کردند یعنی مطیع‌سازی افغانستان به منافع راهبردی روالپندی (شهری در پاکستان) و کنترل کشور به دست یک گروه نیابتی با پوشش مذهب و افراطیت. هزینه مالی برای بقای این منظومه افراطی را نیز به‌صورت هفتگی می‌پردازند.» 

او تاکید کرد که روی کار آمدن حکومت طالبان «در نتیجه ضمیمه‌های پنهانی موافقت‌نامه دوحه، بر ارزش‌های انسانی و ملی افغانستان پا می‌گذارد و بر حفظ منافع پاکستان و اطاعت نامرئی از آمریکا تاکید دارد».  

او گفت: «ده‌ها سال قبل مقوله‌ای وجود داشت تحت اسم قاعده ریگان. پاکستانی‌ها زمانی به رونالد ریگان طرحی ارائه کرده بودند که افغانستان را به ما بدهید و ما هرچه را خواستید انجام می‌دهیم. وضعیت فعلی در واقع همان قاعده ریگان است.» 

او از طالبان به‌عنوان نیروی نیابتی نام برد که در راستای تامین منافع آشکار پاکستان و منافع پنهان آمریکا فعالیت می‌کند و افزود که روی کار آمدن این گروه باعث شده است که ارزش‌های جامعه انسانی قانون‌مدار به حراج گذاشته شود.

توافقنامه دوحه میان ایالات متحده آمریکا و طالبان در ۲۰ فوریه ۲۰۱۹ در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه، آمریکا به دو دهه حضور نظامی خود در افغانستان خاتمه داد. بسیاری‌ بر این باورند که یکی از دلایل سرنگونی حکومت افغانستان، توافقنامه دوحه و کاهش حمایت واشینگتن از حکومت وقت افغانستان بوده است.