افغان‌های محکوم به اعدام در ایران؛ متقی و قمی گفت‌وگو کردند

شمار افغان‌های محکوم به اعدام در ایران مشخص نیست

دیدار امیرخان متقی با کاظمی قمی-Twitter/@HafizZiaAhmad1

امیرخان متقی، وزیر خارجه طالبان، یکشنبه، ۱۲ شهریور (سوم سپتامبر)، با کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس ‌جمهوری اسلامی و سفیر ایران در کابل، درباره گسترش همکاری‌ها گفت‌وگو کرد.  

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت که در این دیدار، کاظمی قمی گفته است که هیئت قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در راستای همکاری‌های قضایی و رسیدگی به پرونده‌های افغان‌های محکوم به اعدام در ایران، به افغانستان سفر می‌کند. 

او نوشت که کاظمی قمی درباره سفرهای اخیر هیئت‌های وزارت‌های زراعت و آبیاری، صنعت و تجارت و اداره راه‌آهن طالبان، به ایران توضیح داده است.  

وزیر خارجه طالبان همچنین سفر و ملاقات‌های هیئت‌های بلندپایه طالبان و جمهوری اسلامی ایران را دارای اهمیت در راستای گسترش تعاملات دو کشور دانست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این دیدار پس از تنش‎‌های لفظی هفته گذشته میان طالبان و مقام‌های جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. امیرخان متقی در جریان یک گردهمایی در کابل، اشاره‌ای تلویحی به روند اعدام‌ها در ایران کرده بود.  

این دیدار در حالی انجام شده است که امیرخان متقی، هفته گذشته در نشست علمای حامی این گروه در کابل، در پاسخ به درخواست حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان، گفته بود: «شمار زندانیان ما کمتر از شمار کسانی است که شما روزانه اعدام می‌کنید. آیا شما در کشور خود حکومت فراگیر تشکیل داده‌اید؟»   

روز گذشته، شنبه، ۱۱ شهریور، ملا عبدالغنی برادر، معاون اقتصادی نخست‌‌وزیر طالبان، در دفتر کارش با کاظمی قمی دیدار کرده و به او گفته بود: «افغانستان در امور داخلی هیچ کشوری مداخله نمی‌کند و به کسی نیز اجازه نمی‌دهد که در امور داخلی ما مداخله کند.»  

رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ویدیو سخنرانی متقی را در رسانه اجتماعی ایکس بازنشر کرد و نوشت: «با دوجانبه‌سازی و شخصی‌سازی موضوع، نمی‌توان از مسئولیت‌های بین‌المللی گریخت.»   

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در اوت ۲۰۲۱، تاکنون چندین بار تنش لفظی بین مقام‌ها و نیز درگیری‌های محدود مرزی میان نیروهای طالبان و جمهوری اسلامی ایران رخ داده است. با این حال، تهران می‌خواهد سطح همکاری‌های خود را با طالبان گسترش دهد.  

ایران میزبان میلیون‌ها مهاجر افغان است و با روی کار آمدن طالبان در قدرت، تمایل شهروندان افغانستان به سفر، پناهجویی یا مهاجرت به ایران افزایش چشمگیری یافته است. به‌تازگی علی‌رضا محمودی، مدیرکل کنسولی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در کابل، گفت که شش هزار شهروند افغانستان در ایران در زندان به سر می‌برند.  

اما مشخص نیست که چه شماری از آن‌ها محکوم به اعدام‌اند.  

به‌رغم انتقاد شدید جامعه جهانی و مدافعان حقوق بشر، جمهوری اسلامی ایران همچنان به اجرای احکام اعدام ادامه می‌دهد و از این گذشته، نگرانی‌های جدی از احتمال دسترسی نداشتن متهمان به «عدالت» در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران مطرح است. پیش‌تر، سازمان حقوق بشر ایران گفته بود که در میان شهروندان خارجی اعدام‌شده در ایران، افغان‌ها بیشترین شمار را دارند.