نتایج هشداردهنده یک تحقیق جدید: رشد ۸۰ درصدی ابتلا به سرطان در ۳۰ سال گذشته

بر اساس این پژوهش، در سه دهه اخیر، سه میلیون و ۲۶۰ هزار نفر در گروه سنی ۱۴ تا ۴۹ سال در ۲۰۴ کشور جهان به سرطان مبتلا شده‌اند

تا سال ۲۰۳۰، نرخ ابتلا به سرطان زودرس ۳۱ درصد افزایش می‌یابد‌ــ Canva

بر اساس گزارشی که در سی‌بی‌اس نیوز منتشر شد، میزان ابتلا به سرطان در افراد زیر ۵۰ سال به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته است.

محققان داده‌های ۲۰۴ کشور را بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ بررسی کردند و دریافتند که در سال ۲۰۱۹، بیش از ۳.۲۶ میلیون مورد سرطان زودرس در این کشورها گزارش شده که نسبت به ۱.۸۲ میلیون مورد ابتلا در سال ۱۹۹۰، به میزان ۷۹.۱ درصدی افزایش داشته است.

در این پژوهش، ابتلا به سرطان در سنین ۱۴ تا ۴۹ سالگی بررسی شد.

پژوهشگران دریافتند تعداد مرگ‌ومیرهای زودرس ناشی از سرطان از حدود ۸۰۰ هزار مورد در سال ۱۹۹۰ به ۱.۰۶ میلیون مورد در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از ۲۹ نوع سرطانی که مطالعه شدند، سرطان پستان در سال ۲۰۱۹ بیشترین موارد شروع زودرس یعنی ۱۶.۵ درصد و همچنین بیشترین موارد مرگ‌ومیر زودرس، یعنی حدود ۱۲.۸۴ درصد را به خود اختصاص داد‌.

در همین حال، در طول این دوره ۳۰ ساله سرطان پروستات و سرطان نازوفارنکس که به سر و گردن مربوط می‌شود،‌ سریع‌ترین افزایش در نرخ ابتلا به سرطان با شروع زودرس را نشان دادند.

دکتر کریستوفر فلاورز، متخصص در تشخیص و درمان سرطان در تگزاس، گفت: «این اعداد قابل‌توجه‌اند.»

بنا بر این پژوهش، در حالی که ژنتیک عامل مهمی در افزایش ابتلا به سرطان است، رژیم غذایی نامناسب، مصرف الکل و دخانیات، کم‌تحرکی و چاقی نیز از عوامل مهم ابتلا به سرطان‌اند.

این پژوهش می‌گوید: «عوامل خطرناک در نوع تغذیه نظیر رژیم غذایی با گوشت قرمز، مصرف کم میوه، مصرف زیاد سدیم، مصرف نکردن شیر کافی و غیره و همچنین نوشیدن الکل و مصرف دخانیات از عوامل اصلی زمینه‌سازی سرطان‌های زودرس به شمار می‌روند.»

محققان همچنین دریافتند: «در دسترس بودن مراقبت‌های پزشکی با توجه به منطقه جغرافیایی، بر تعداد موارد مرگ‌ومیر تاثیرگذار است.»

متخصصان می‌گویند: «مهم است که افراد جوان غربالگری در زمان‌های مناسب برای سنشان را در نظر بگیرند و دنبال کنند.»

در ایالات متحده، سن توصیه‌شده برای شروع غربالگری سرطان روده بزرگ اخیرا از ۵۰ سالگی به ۴۵ سالگی و سن مناسب برای غربالگری سرطان پستان از ۵۰ سال به ۴۰ سال کاهش یافته است.

محققان با توجه به نتایج این پژوهش می‌گویند: «نرخ ابتلا به سرطان زودرس تا سال ۲۰۳۰، به میزان ۳۱ درصد افزایش می‌یابد، در حالی که مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان هم با افزایش ۲۱ درصدی مواجه خواهد شد.»

بیشتر از بهداشت و درمان