ترکیه می‌گوید در حمله‌های شبانه‌ به شمال سوریه ۵۸ شبه‌نظامی کرد را کشت

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بار دیگر هشدار داد که آنکارا «ممکن است یک‌شبه بیاید»

انفجار در شهر جسرالشغور در شمال سوریه- Muhammad HAJ KADOUR / AFP

وزارت دفاع ترکیه روز شنبه هفتم اکتبر اعلام کرد که نیروهای آن کشور در حمله‌های شبانه خود به اهداف شبه‌نظامیان کرد در شمال سوریه  ۵۸ شبه‌نظامی کرد را کشتند. از یک هفته پیش و پس از بمب‌گذاری انتحاری در آنکارا تنش‌ها در آن منطقه افزایش یافته است. 

پس از آنکه حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌‌ک‌‌ک) مسئولیت حمله آنکارا را برعهده گرفت، ترکیه گفت که تمامی اهداف متعلق به شبه‌نظامیان حزب «غیرقانونی» کردستان ترکیه (پ‌‌ک‌‌ک) و شبه‌نظامیان کرد سوری وابسته به آن و موسوم به یگان‌های مدافع خلق (ی‌‌پ‌‌گ) برای نیروهای ترکیه «اهداف مشروع» به شمار می‌روند.

در بمب‌گذاری انتحاری یکشنبه گذشته در آنکارا دو مامور پلیس مجروح و دو مهاجم انتحاری کشته شدند.

خبرگزاری رویترز نوشت که ترکیه گفته است مهاجمان از سوریه وارد کشور شده بودند اما «نیروهای دموکراتیک سوریه» این موضوع را رد کردند. از زمان آن حمله آنکارا رگبار حمله‌های هوایی علیه اهداف شبه‌نظامیان در شمال سوریه و عراق را آغاز کرده و همزمان عملیات امنیتی در داخل کشور را تشدید کرده است. 

وزارت دفاع ترکیه با اشاره به مناطقی که ترکیه قبلا هدف حمله قرار داده است، گفت:‌ «مواضع متعلق به تروریست‌های پ‌ک‌‌ک و ی‌پ‌گ در رشته عملیات سپر فرات، شاخه زیتون، و چشمه صلح در شمال سوریه در طول شب هدف حمله‌های سنگین قرار گرفتند.» 

این وزارتخانه گفت که رشته عملیات فوق در چارچوب حق «دفاع از خود» انجام شده و ۵۸ شبه‌نظامی را در آن منطقه «خنثی کرده است». آنکارا معمولا برای کشتن از لفظ «خنثی کردن» استفاده می‌کند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت دفاع ترکیه شامگاه روز جمعه گفته بود که ارتش ترکیه حمله‌های هوایی را در شمال سوریه انجام داده و ۱۵ هدف متعلق به شبه‌نظامیان را منهدم کرده است. 

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، روز شنبه در سخنرانی در حزب عدالت و توسعه در آنکارا، بار دیگر هشدار داد که ترکیه «ممکن است یک‌شبه بیاید»؛ اصطلاحی که او اغلب برای هدف قرار دادن شبه‌نظامیان در سوریه و عراق به کار می‌برد.

او با اشاره به داعش و شبکه متعلق به فتح‌الله گولن، روحانی ترک مستقر در آمریکا که از طرف آنکارا به مهندسی کودتای نافرجام ۲۰۱۶ متهم می‌شود، گفت: «ما استراتژی خود را برای خشکاندن ریشه آن با قاطعیت اجرا خواهیم کرد و پ‌ک‌ک، شبکه گولن و داعش را بابت هر قطره خونی که ریخته‌اند پاسخگو خواهیم کرد.» 

ترکیه یگان‌های مدافع خلق سوریه را سازمانی تروریستی تلقی می‌کند و می‌گوید که این گروه فرقی با پ‌ک‌ک ندارد. حزب کارگران کردستان ترکیه از سال ۱۹۸۴ با دولت ترکیه مبارزه کرده و در این جنگ بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شدند. 

ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا پ‌ک‌ک را یک سازمان تروریستی می‌دانند. 

در ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا در جنگ علیه داعش، یگان‌های مدافع خلق در کانون نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارند و حمایت آمریکا از آن‌ها بارها موجب بروز تنش با ترکیه شده است.