افغانستان، اوکراین و سوریه، منشا بیشترین مهاجران در جهان‌اند

۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن از شهروندان افغانستان آواره و مهاجرند

آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، روز جمعه پنجم آبان (۲۷ اکتبر)، گزارشی از وضعیت آوارگان در جهان طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ منتشر کرد. این گزارش نشان می‌دهد که ۵۲ درصد از تمام مهاجران جهان، از سه کشور افغانستان، اوکراین و سوریه‌اند که درگیر جنگ، فقر، بیکاری و بحران انسانی شده‌اند.

در این گزارش آمده است که سوریه با شش میلیون و ۵۰۰ هزار مهاجر، افغانستان با شش میلیون و ۱۰۰ هزار مهاجر و اوکراین با پنج میلیون و ۹۰۰ هزار مهاجر، بیشترین سهم را در میان کشورهایی دارند که شهروندانشان به دلایل مختلف، از‌جمله جنگ و بحران بشری، خانه‌های خود را ترک می‌کنند.

این گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که در نیمه نخست سال جاری، ۱۱۰ میلیون نفر در سراسر جهان مجبور به ترک خانه‌ خود شده‌اند که در این میان، عامل اصلی آوارگی و مهاجرت، جنگ، کوچ اجباری، بحران انسانی و فقر روزافزون است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از میان ۱۱۰ میلیون نفر پناهنده در نیمه نخست سال جاری، شش میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از طریق آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد درخواست پناهندگی کرده‌اند. ایران، ترکیه، آلمان، کلمبیا و پاکستان، به ترتیب میزبان بیشترین رقم پناهندگان در جهان‌اند. براساس این ارقام، ایران میزبان سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، ترکیه میزبان سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر، آلمان میزبان دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر، کلمبیا میزبان دو میلیون و ۵۰۰  هزار نفر و پاکستان میزبان دو میلیون و ۱۰۰ میلیون نفر پناهنده بوده‌اند.

۷۵ درصد پناهندگان جهان از کشورهایی با درآمد پایین‌اند و رقم ۱۱۰ میلیون نفر پناهنده در شش ماه نخست امسال، هشدار نگران‌کننده‌ای درباره افزایش میزان مهاجرت و پناهندگی در جهان است. این ارقام نسبت به میزان افراد مهاجر در نیمه دوم سال ۲۰۲۲، دست‌کم یک میلیون و ۶۰۰ نفر بیشتر است.

در این گزارش درباره افغانستان آمده است که این کشور با سلطه دوباره طالبان، دچار قحطی، فروپاشی اقتصادی و بحران انسانی شد و در نتیجه یکی از کشورهایی است که بیشتر مهاجر و پناهنده را در جهان دارد.

براساس ارقام گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان افغانستان در داخل و خارج از این کشور آواره شده‌اند. تعداد شهروندان افغانستان که در کشورهای مختلف جهان پناهنده شده‌اند، حدود شش میلیون و ۱۰۰ هزار نفر گزارش شده است. این رقم در نیمه دوم سال گذشته، پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود.

ارقام گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد از کشورهایی که منشا مهاجرت‌اند- UNHCR
 

این گزارش نشان می‌دهد که تنها در نیمه نخست سال جاری، نزدیک به سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در افغانستان از خانه‌های خود آواره شده‌اند. بخشی از این افراد ممکن است به کشورهای مختلف جهان پناه برده باشند، اما بخشی بزرگی از آنان در داخل افغانستان و در مکان‌های موقت زندگی می‌کنند.

در این گزارش آمده است: «ممکن است پس از تسلط طالبان در اوت ۲۰۲۱، درگیری تا حد زیادی [در افغانستان] فروکش کرده باشد، اما افزایش قیمت‌ها، اقتصاد در حال فروپاشی، و محدودیت‌های روزافزون علیه زنان و دختران، همچنان باعث بدبختی در بطن جامعه می‌شود.»

براساس این گزارش، فقر در افغانستان یک پدیده بومی است و با تشدید بیکاری و از دست رفتن فرصت‌های شغلی، بیش از نیمی از جمعیت ۴۰ میلیونی این کشور با نا‌امنی شدید غذایی مواجه‌اند.

بیشتر از جهان